Slecht lopen Range Rover TDV8 2007 L322

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
Sjonnie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2020 00:09

Slecht lopen Range Rover TDV8 2007 L322

Bericht door Sjonnie »

Dames en heren,

Wie o wie herkent mijn verhaal?

Sinds een aantal dagen gaat er iets niet goed tijdens het rijden. Als de auto warm is loopt deze beroerd, er gaat een trilling door de auto en gevoelsmatig heeft dat te maken met een slechte verbranding. Het lijkt, als je (licht en zwaar) accelereert, alsof de motor op 7 cilinders loopt. Ook rookt de auto erger dan Johan Derksen en Theo van Gogh samen. Dat deed deze voorheen zeker niet.

Als de auto koud start (alleen in de ochtend) dan gaat het rondlopen op zich nog wel, hij rookt nog wel. Maar zeker niet zo bizar wanneer de auto warm is.

Bij stilstaan en gasgeven voel ik geen trilling en ook valt de rookpluim dan weer mee.

Nu denkt Vis (Nootdorp) dat het om een injector gaat. Dat klinkt logisch, alleen, als leek, zou je dat dan ook moeten ervaren wanneer de auto stilstaat.

Is er iemand die dit verhaal herkent en, nog mooier, er ook een oplossing voor gevonden is?

Alvast dank voor het meedenken. Ik hoor graag eventuele tips.

Groet,
John
Sjonnie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2020 00:09

Re: Slecht lopen TDV8 2007 L322

Bericht door Sjonnie »

Ik heb nog een kleine aanvulling.

Bij een koude start heb ik er eigenlijk gene last van, totdat de motor warm is. Verder rookt ie minder bij een eerste rit.

Het ergst is het wanneer ik op de cc rijd, dan zit ik net onder de 2000 rpm en dan is het gerommel het best merkbaar. Als ik met de handschakel en houd de rpm boven de 2200, dan loopt ie het prettigst. Wel heb ik het idee, dat het vermogen niet helemaal gelijk is als voor de problemen.

Als de auto stilstaat dan loopt de motor zijdezacht. Ook als ik gas geef rondom de kwetsbare toeren, dan is er niets aan de hand. Roken doet die dan ook nagenoeg niet.

Is er iemand die mij kan helpen op zoek naar de oorzaak? De garage denkt aan injectoren, maar dat voelt wat vreemd. Want dan zou je dat in iedere toeren, ook bij koude start en ook bij stilstand moeten merken.
Sjonnie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2020 00:09

Re: Slecht lopen TDV8 2007 L322

Bericht door Sjonnie »

OPLOSSING

Het euvel is gevonden. Het was een gescheurde intercooler slag. Deze zijn beide vervangen en autootje loopt weer als een zonnetje.

Dank voor jullie hulp :mrgreen:
deusjevo
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2019 22:54

Re: Slecht lopen TDV8 2007 L322

Bericht door deusjevo »

Tja, veel hulp had je niet :geek: maar toch mooi dat je terug koppelt
Range Rover Classic 300Tdi 1972 in Epsom Green ;)
Sjonnie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2020 00:09

Re: Slecht lopen TDV8 2007 L322

Bericht door Sjonnie »

Hier zit je om elkaar te helpen, vandaar dat ik het even terugkoppel. En hulp is prettig, maar zal niet altijd even snel komen. Ik kan daar meeleven. De L322 is nog geen cult auto met die hard liefhebbers op een forum. En tegenwoordig heb je social media als concurrent, maar daar doe ik niet aan.
Plaats reactie