Ik heb recent een Range Rover Classic 3.5 v8 van 1987 aangekocht. Mijn eerste.
Nu, ik ben best handig maar heb nog zelf geen ervaring in onderhoud van auto's.
In de toekomst wil ik dit wel zelf gaan doen aan deze wagen.
- Wat is het standaard gereedschap om het basisonderhoud zelf te kunnen doen?
- Wat is het basisonderhoud?
Ik heb een foto van de motorblok toegevoegd. Er is nog niet veel gewijzigd, alles ziet er nog heel origineel uit. Maar da's ook direct een nadeel, door de leeftijd waarschijnlijk veel slijtage. Kms zijn maar een goede 70.000 dus dat valt mee.
- Zou ik direct alle rubberen slangen etc vervangen? + alle filters?
- En wat is een goede (betrouwbare) plaats om onderdelen te bestellen?
Alvast merci voor jullie mening en adviezen, zodat ik er al aan kan beginnen...
Groeten,
Jan.
Onderhoud Range Rover Classic 1987 - Hoe Beginnen?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 sep 2016 14:12
Onderhoud Range Rover Classic 1987 - Hoe Beginnen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08
Re: Onderhoud Range Rover 1987 - Hoe Beginnen?
zelf begin ik eerst met het vervangen van olie en benzine filters en olie, boogies, flametraps, filtertjes etc.
Een grote beurt zeg maar.
En dan kijken wat werkt of niet, zitten er haarscheurtjes in rubber leidingen ( meestal zijn de brandstofslangen van kunststof orgineel).
Ben zelf ook nieuw in rangerovers, maar heb wel jaren een series 2 en 3 gehad.
Ik begin meestal met het kopen van een werkplaats boek, parts catalogue bij bijv paddocks.
En wat RRhistorie plaatjes boeken
Hier staat alles in over onderhoud en reparatie, en de verschillen over tussen de typen RRclassics
Mijn rangerover had meer kuren dan ik dacht, ondanks de nieuwe apk die er op zat.
Zoals lekke olie keringen, lekke benzine tank, vage geknutselde bedrading etc.
Je kan mazzel hebben dat iemand er perfect onderhoud aan heeft gedaan, of aan het bezuinigen was zoals met mijn range.
Een grote beurt zeg maar.
En dan kijken wat werkt of niet, zitten er haarscheurtjes in rubber leidingen ( meestal zijn de brandstofslangen van kunststof orgineel).
Ben zelf ook nieuw in rangerovers, maar heb wel jaren een series 2 en 3 gehad.
Ik begin meestal met het kopen van een werkplaats boek, parts catalogue bij bijv paddocks.
En wat RRhistorie plaatjes boeken
Hier staat alles in over onderhoud en reparatie, en de verschillen over tussen de typen RRclassics
Mijn rangerover had meer kuren dan ik dacht, ondanks de nieuwe apk die er op zat.
Zoals lekke olie keringen, lekke benzine tank, vage geknutselde bedrading etc.
Je kan mazzel hebben dat iemand er perfect onderhoud aan heeft gedaan, of aan het bezuinigen was zoals met mijn range.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 sep 2016 14:12
Re: Onderhoud Range Rover 1987 - Hoe Beginnen?
Bedankt DAppeldorn,
zoals je al aangeeft, best eerst simpel te beginnen. Dat gaan we dan ook doen....
Inderdaad ik heb ook al online sites gevonden waar je eenvoudige setjes voor groot onderhoud kan bestellen. Ik ga me dat direct bestellen en er op een regenachtige namiddag aan beginnen.
Stilaan kom je dan ook andere dingen tegen. Hopelijk niet te veel. Maar ja, als je jaarlijks 20.000km plant te rijden met een wagen van bijna 30 jaar oud....
Groot onderhoud plan ik in om de 10.000km. Maar al die andere olieën (assen,...) vervangen, plan ik dat ook jaarlijks in? Oh ja, welke type (merk) olie hebben jullie de beste resultaten mee geboekt??
Welk smeerwerk doen jullie geregeld?
Merci voor de info.
Groeten,
Jan.
zoals je al aangeeft, best eerst simpel te beginnen. Dat gaan we dan ook doen....
Inderdaad ik heb ook al online sites gevonden waar je eenvoudige setjes voor groot onderhoud kan bestellen. Ik ga me dat direct bestellen en er op een regenachtige namiddag aan beginnen.
Stilaan kom je dan ook andere dingen tegen. Hopelijk niet te veel. Maar ja, als je jaarlijks 20.000km plant te rijden met een wagen van bijna 30 jaar oud....
Groot onderhoud plan ik in om de 10.000km. Maar al die andere olieën (assen,...) vervangen, plan ik dat ook jaarlijks in? Oh ja, welke type (merk) olie hebben jullie de beste resultaten mee geboekt??
Welk smeerwerk doen jullie geregeld?
Merci voor de info.
Groeten,
Jan.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08
Re: Onderhoud Range Rover 1987 - Hoe Beginnen?
motor olie bij de action 15w40 mineraal.
koelvloeistof- action blauwe vloeistof.
assen etc ep90
de onderhouds interval staat wel in de boek.
qua merk, iedereen zijn eigen idee, zelf pak ik action.
omdat ik maar hooguit 2000km per jaar rij, en elk jaar de motorolie ververs.
om de 2 jaar de assen en om de 4 jaar de koelvloeistof.
Koelvloeistof kan worden gecontroleerd bij apk, een winter actie bij je garage.
dan weet je tot hoeveel minus Celcius de koelvloeistof werkt.
Daarbij, olie is olie, maar denk er wel aan wat er voorgeschreven is.
Dus mineraal, niet te veel schoonmaakmiddelen in de olie, en bestemd voor aluminium en koper legering.
olie in de buurt van api sf (d-e-f-g-)-.. , diff olie gl4 of ep90 en ethyleenglycol als koelvloeistof basis.(blauw)
Sommigen kiezen voor een speciaal merk, dat kan ook.
Bij veel km rijden met bijv een flattap cam v8 (geen rollercam) kan je bijv greenoil van bradpenn gebruiken.
maar dit is semi of synthetisch, het werk prima met een goed gereviceerd blok na het inrijden en voorkomt slijtage van de nokkenas en de bussen die erover glijden.
omdat de samenstelling van deze olie is bedoeld voor oudere v8 motoren en de racerij (high performance v8).
Maar dit blijft een verhaal met iedereen zijn eigen mening,
gewoon pakken wat het beste voelt, en als het in de buurt van de fabrieks indicatie is kan er weinig mis gaan.
Als je er mee gaat terrein rijden, moet je vaker olie verwisselen en vet bij pompen.
Vooral water en fijn zand is funest en zorgt voor snelle slijtage.
koelvloeistof- action blauwe vloeistof.
assen etc ep90
de onderhouds interval staat wel in de boek.
qua merk, iedereen zijn eigen idee, zelf pak ik action.
omdat ik maar hooguit 2000km per jaar rij, en elk jaar de motorolie ververs.
om de 2 jaar de assen en om de 4 jaar de koelvloeistof.
Koelvloeistof kan worden gecontroleerd bij apk, een winter actie bij je garage.
dan weet je tot hoeveel minus Celcius de koelvloeistof werkt.
Daarbij, olie is olie, maar denk er wel aan wat er voorgeschreven is.
Dus mineraal, niet te veel schoonmaakmiddelen in de olie, en bestemd voor aluminium en koper legering.
olie in de buurt van api sf (d-e-f-g-)-.. , diff olie gl4 of ep90 en ethyleenglycol als koelvloeistof basis.(blauw)
Sommigen kiezen voor een speciaal merk, dat kan ook.
Bij veel km rijden met bijv een flattap cam v8 (geen rollercam) kan je bijv greenoil van bradpenn gebruiken.
maar dit is semi of synthetisch, het werk prima met een goed gereviceerd blok na het inrijden en voorkomt slijtage van de nokkenas en de bussen die erover glijden.
omdat de samenstelling van deze olie is bedoeld voor oudere v8 motoren en de racerij (high performance v8).
Maar dit blijft een verhaal met iedereen zijn eigen mening,
gewoon pakken wat het beste voelt, en als het in de buurt van de fabrieks indicatie is kan er weinig mis gaan.
Als je er mee gaat terrein rijden, moet je vaker olie verwisselen en vet bij pompen.
Vooral water en fijn zand is funest en zorgt voor snelle slijtage.
Re: Onderhoud Range Rover 1987 - Hoe Beginnen?
Jammer dat je de series 2 verkocht heb, ik heb je project op de series 2 club gezien, maar voor een RRC is zeker ook wat te zeggen.
Ik heb er zelf ook eentje, waar ik hier in Spanje mee rij.
Succes met het onderhoud.
Ik heb er zelf ook eentje, waar ik hier in Spanje mee rij.
Succes met het onderhoud.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08
Re: Onderhoud Range Rover 1987 - Hoe Beginnen?
kinderen
haha, Ja het is jammer van de s2, zeker nadat ik hem zo orgineel mogelijk had gerestaureerd.
Ben je eindelijk klaar, doe je hem weg en begin je weer over nieuw
Maar goed, met kinderen hou ik wel van iets meer veiligheid.
En met 1 van 9 mnd en 1 onderweg, is de rangerover even wat praktischer.
Dus echt treurig om de 4deurs body op een 78er chassis ben ik niet echt.
Dat kan later wel.
Maar dan zit ik nog met de orginele kleur.......................................masai red
Niet echt mijn smaak, maar wel orgineel.
Had de haritage documenten besteld, vandaar.
Maar eerst al het achterstallig onderhoud en min puntjes even wegwerken, op nieuw spuiten en frame off kan altijd nog.
haha, Ja het is jammer van de s2, zeker nadat ik hem zo orgineel mogelijk had gerestaureerd.
Ben je eindelijk klaar, doe je hem weg en begin je weer over nieuw
Maar goed, met kinderen hou ik wel van iets meer veiligheid.
En met 1 van 9 mnd en 1 onderweg, is de rangerover even wat praktischer.
Dus echt treurig om de 4deurs body op een 78er chassis ben ik niet echt.
Dat kan later wel.
Maar dan zit ik nog met de orginele kleur.......................................masai red
Niet echt mijn smaak, maar wel orgineel.
Had de haritage documenten besteld, vandaar.
Maar eerst al het achterstallig onderhoud en min puntjes even wegwerken, op nieuw spuiten en frame off kan altijd nog.