voor de verandering een EAS vraag (vervolg) - Range Rover P38
voor de verandering een EAS vraag (vervolg) - Range Rover P38
Ik heb nu de Range Rover P38 rijdend en gekeurd, maar heb nog wel wat uitdagingen met de EAS.
Ik heb alvast nieuwe balgen besteld en deze zullen deze week wel ergens arriveren.
Er is er eentje zeker lek, maar de andere vertrouw ik ook niet meer, de auto heeft 5 jaar stil gestaan.
Nu even wat andere vragen met betrekking tot de EAS.
Als ik nu wil gaan rijden moet ik eerst de compressor een tijdje overbruggen om voldoende luchtdruk te krijgen om het systeem te laten werken.
Maar het lijkt mij theoretisch dat als de druk in het systeem te weinig is de compressor vanzelf zou moeten aanslaan, zoals bij een normale compressor.
En als ik de auto start, draait de compressor alleen in korte stootjes.
Ook als ik niet de inhibit schakelaar indruk en ik de auto met de sleutel sluit zakt deze gelijk naar de instaphoogte en ben ik al mijn luchtdruk weer kwijt.
Kan iemand mij aangeven of dit zo hoort of dat er ergens nog wat niet goed is.
Ik heb de volgende zaken al gedaan:
Compressor gereviseerd, alle rubbertjes vervangen
Kleppenblok gereviseerd, ook alle rubbertjes vervangen.
Druksensor vervangen en gecontroleerd.
Temperatuursensor overbrugt en gecontroleerd (geen fout)
stuurblok in compressorkast vervangen.
Wie oh Wie????
Ik heb alvast nieuwe balgen besteld en deze zullen deze week wel ergens arriveren.
Er is er eentje zeker lek, maar de andere vertrouw ik ook niet meer, de auto heeft 5 jaar stil gestaan.
Nu even wat andere vragen met betrekking tot de EAS.
Als ik nu wil gaan rijden moet ik eerst de compressor een tijdje overbruggen om voldoende luchtdruk te krijgen om het systeem te laten werken.
Maar het lijkt mij theoretisch dat als de druk in het systeem te weinig is de compressor vanzelf zou moeten aanslaan, zoals bij een normale compressor.
En als ik de auto start, draait de compressor alleen in korte stootjes.
Ook als ik niet de inhibit schakelaar indruk en ik de auto met de sleutel sluit zakt deze gelijk naar de instaphoogte en ben ik al mijn luchtdruk weer kwijt.
Kan iemand mij aangeven of dit zo hoort of dat er ergens nog wat niet goed is.
Ik heb de volgende zaken al gedaan:
Compressor gereviseerd, alle rubbertjes vervangen
Kleppenblok gereviseerd, ook alle rubbertjes vervangen.
Druksensor vervangen en gecontroleerd.
Temperatuursensor overbrugt en gecontroleerd (geen fout)
stuurblok in compressorkast vervangen.
Wie oh Wie????
Laatst gewijzigd door Benlaro op 15 jan 2015 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Re: voor de verandering een EAS vraag
Hallo
Normaal is dit zeker niet.je compressor moet sowieso blijven draaien tot het systeem op druk is.dus je hebt ergens drukverlies.en je compressor lijkt me ook niet in orde dat die in stootjes gaat.je zegt dat 1 balg zeker lek is.
Daar begint je probleem al.je compressor krijgt dit nooit geregeld.ik zou als eerste beginnen met de balgen te vernieuwen en dan pas verder gaan kijken.anders ga je het op de foute plekken zoeken.
Succes
Normaal is dit zeker niet.je compressor moet sowieso blijven draaien tot het systeem op druk is.dus je hebt ergens drukverlies.en je compressor lijkt me ook niet in orde dat die in stootjes gaat.je zegt dat 1 balg zeker lek is.
Daar begint je probleem al.je compressor krijgt dit nooit geregeld.ik zou als eerste beginnen met de balgen te vernieuwen en dan pas verder gaan kijken.anders ga je het op de foute plekken zoeken.
Succes
Re: voor de verandering een EAS vraag
Het probleem ligt in theorie niet aan de balgen dat de compressor niet draait.
De compressor brengt de druktank op druk en sluit dat af via de inlaatklep.
Adls er een balg lek is, loopt hij in dit geval langzaam leeg, maar dat beinvloed niet de luchttank in normale situatie of de andere balgen omdat ze allemaal een individuele luchtklep hebben.
De voorwaarde voor het draaien van de compressor zijn duidelijk, te weinig druk in het systeem, dan moet hij draaien.
Hij kan hoogstens op het contact uit zijn of te hoge temperatuur van de compressor, maar deze reset zichzelf na 3 minuten volgens diverse fora.
Mijn probleem zat hem gewoon in de sturingsunit die onder de stoel zit, deze vervangen, toen was het probleem met de compressor voorbij.
Wel ga ik nogsteeds de balgen vervangen omdat er eentje lek is en de rest ook niet zo fris meer is, de auto heeft immers 5 jaar stil gestaan.
Ondanks de problemen met dit type is het tot op heden een leuke uitdaging geweest om van een auto met opgeblazen motor, die 5 jaar stil gestaan heeft en waar de motor op een ondeskundige wijze uit elkaar was gehaald, weer een rijdende auto te maken, inclusief hem weer met een verse APK.
En ik kan nu zeggen dat hij heerlijk rijdt met de luchtvering.
Nog een aantal uitdagingen oplossen en dan heb ik weer een heerlijke auto erbij.
De compressor brengt de druktank op druk en sluit dat af via de inlaatklep.
Adls er een balg lek is, loopt hij in dit geval langzaam leeg, maar dat beinvloed niet de luchttank in normale situatie of de andere balgen omdat ze allemaal een individuele luchtklep hebben.
De voorwaarde voor het draaien van de compressor zijn duidelijk, te weinig druk in het systeem, dan moet hij draaien.
Hij kan hoogstens op het contact uit zijn of te hoge temperatuur van de compressor, maar deze reset zichzelf na 3 minuten volgens diverse fora.
Mijn probleem zat hem gewoon in de sturingsunit die onder de stoel zit, deze vervangen, toen was het probleem met de compressor voorbij.
Wel ga ik nogsteeds de balgen vervangen omdat er eentje lek is en de rest ook niet zo fris meer is, de auto heeft immers 5 jaar stil gestaan.
Ondanks de problemen met dit type is het tot op heden een leuke uitdaging geweest om van een auto met opgeblazen motor, die 5 jaar stil gestaan heeft en waar de motor op een ondeskundige wijze uit elkaar was gehaald, weer een rijdende auto te maken, inclusief hem weer met een verse APK.
En ik kan nu zeggen dat hij heerlijk rijdt met de luchtvering.
Nog een aantal uitdagingen oplossen en dan heb ik weer een heerlijke auto erbij.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
- Locatie: Groningen
Re: voor de verandering een EAS vraag
Goedemorgen,
Met plezier lees ik uw draadjes, zelf heb ik ook een P38 (diesel) en weet van de problemen die kunnen ontstaan. Tot nu toe heeft mijn auto tijdens mijn bezit probleemloos gefunctioneerd.....
Ik let goed op de kennis binnen de diverse fora: immers elke auto heeft zijn onderhoud nodig, danwel reparaties.
Knap gedaan en gewaagd om een gedeeltelijk verkluste auto weer terug te brengen naar goede staat!
Groet Marcel
Met plezier lees ik uw draadjes, zelf heb ik ook een P38 (diesel) en weet van de problemen die kunnen ontstaan. Tot nu toe heeft mijn auto tijdens mijn bezit probleemloos gefunctioneerd.....
Ik let goed op de kennis binnen de diverse fora: immers elke auto heeft zijn onderhoud nodig, danwel reparaties.
Knap gedaan en gewaagd om een gedeeltelijk verkluste auto weer terug te brengen naar goede staat!
Groet Marcel
Groet Marcel
Re: voor de verandering een EAS vraag (vervolg)
Ik heb deze week de balgen vernieuwd op de P38.
Ze lopen nu niet meer leeg, tenzij ze omlaag gestuurd worden.
Maar nu doet zich een ander probleem voor, die het rijden er niet beter op maakt, een keer niet het leeglopen van de balgen, maar het te vol pompen van de balgen.
Als ik wegrij op gewone rijstand, gaat het een kilometer of twee goed, maar dan begint het lampje van de knop in het dashbord te knipperen en gaat tijdens het rijden automatisch de auto langzaam omhoog.
Als ik dan stop, blijkt dat de compressor draait en de veren op volle druk staan.
Ik moet hem dan eerst weer op instap stand zetten en dan kan ik weer een stukje rijden, maar niet meer als een kilometer, dan doet het probleem zich weer voor.
Wat heb ik ondertussen al gedaan:
De balgen vervangen
De sturing onder de stoel vervangen
de sturing in het kleppenblok vervangen
de compressor gereviseerd
het kleppenblok gereviseerd(nogmaals gecontroleerd of ik de rubbertjes wel goed gedaan heb)
Rara, wat kan dit zijn??
Wie heeft het antwoord??
Ze lopen nu niet meer leeg, tenzij ze omlaag gestuurd worden.
Maar nu doet zich een ander probleem voor, die het rijden er niet beter op maakt, een keer niet het leeglopen van de balgen, maar het te vol pompen van de balgen.
Als ik wegrij op gewone rijstand, gaat het een kilometer of twee goed, maar dan begint het lampje van de knop in het dashbord te knipperen en gaat tijdens het rijden automatisch de auto langzaam omhoog.
Als ik dan stop, blijkt dat de compressor draait en de veren op volle druk staan.
Ik moet hem dan eerst weer op instap stand zetten en dan kan ik weer een stukje rijden, maar niet meer als een kilometer, dan doet het probleem zich weer voor.
Wat heb ik ondertussen al gedaan:
De balgen vervangen
De sturing onder de stoel vervangen
de sturing in het kleppenblok vervangen
de compressor gereviseerd
het kleppenblok gereviseerd(nogmaals gecontroleerd of ik de rubbertjes wel goed gedaan heb)
Rara, wat kan dit zijn??
Wie heeft het antwoord??
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Re: voor de verandering een EAS vraag (vervolg)
Heb je al naar je hoogtesensoren gekeken?
Re: voor de verandering een EAS vraag (vervolg)
Ik heb de hoogte sensoren gecontroleerd, deze geven bij verschillende hoogte verschillende waarden af, af te lezen in de Hawkeye.
Dus ik ga er vanuit dat ze werken
Dus ik ga er vanuit dat ze werken
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Re: voor de verandering een EAS vraag (vervolg)
Ik neem aan dat ze dan gekalibreerd zijn.. Heb je het diafragma in het blok ook vervangen? En zitten de non-returnvalves goed op hun plek? Is de druksensor op het blok in orde?
Re: voor de verandering een EAS vraag (vervolg)
Ik heb het met twee verschillende druksensoren geprobeerd.
Allebij hetzelfde resultaat.
Ik zal de valves nog even checken aan de hand van een ander kleppenblok wat ik nog heb en de diafragma is vervangen, dus ik zal nog eens checken of ik die goed gemonteerd heb.
Ik heb nu een ander probleem, de startmotor heeft het begeven, is een spliksplinternieuwe
Allebij hetzelfde resultaat.
Ik zal de valves nog even checken aan de hand van een ander kleppenblok wat ik nog heb en de diafragma is vervangen, dus ik zal nog eens checken of ik die goed gemonteerd heb.
Ik heb nu een ander probleem, de startmotor heeft het begeven, is een spliksplinternieuwe
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Re: voor de verandering een EAS vraag (vervolg)
Ik kan me nog een ding voor de geest halen. Heb je gekeken of de droger van de EAS niet geblokkeerd is?