Resonerend geluid bij lage toeren

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
BjjDijkstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2023 19:48

Resonerend geluid bij lage toeren

Bericht door BjjDijkstra »

Goedemorgen allemaal,

Aangezien ik hier nieuw ben zal ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Björn, 37 jaar, woonachtig in het mooie Maastricht. Afgelopen jaren veel Volvo (v70) gereden maar ook altijd een Landrover voorliefde gehad. Nu sinds een weekje trotse eigenaar van een Range Rover l332 4.4 V8 uit 2003.

Over deze RR meteen een vraag:

Ik heb de wagen van een bekende gekocht dus heb de historie redelijk compleet en weet dat de moter en bak bij 170d km compleet gereviseerd zijn. De teller staat nu op 247d km.
Bij het touren de afgelopen week viel mij op dat bij lage toeren (1200-1500) bij snelheden tussen de 40 en de 80 km/u, er een laag resonerend geluid bij de moter vandaan lijkt te komen. Het is mij (nog) niet gelukt om het in stilstand, P/N, ook te horen.
Verkoper geeft bij navraag aan dat dit is na de laatste olie verversing waarbij ook filter is vervangen. Maar dat hij zich er nooit zorgen om heeft gemaakt omdat het alleen te horen was op b-wegen en hij vooral snelweg reed.
Bij versnellen/hogere toeren klinkt alles zoals het hoort. Prestaties zijn ook normaal.

Heeft iemand een soort gelijk iets gehad of kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn? Of wat stappen kunnen zijn om grote dingen als de distributieketting uit te sluiten?

Ik hoor het graag, alvast merci!
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: Resonerend geluid bij lage toeren

Bericht door RuwanDTS »

Hi,

gefeliciteerd met je aankoop!

Ik weet niet precies of dit het kan zijn maar wellicht is het de koppelomvormer die je hoort (van de versnellingsbak)
Kan ook iets anders zijn hoor. Maar wat ik zie (zelf ook gehad) bij deze types vaak dat de versnellingsbak een issue heeft met de koppelomvormer, juist bij de genoemde snelheden die je benoemd.

Misschien eens proberen een versnelling terug te schakelen 4e, en dan te kijken of je het nogs steeds hoor.

Gr. Ruwan
Peter1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2023 17:26

Re: Resonerend geluid bij lage toeren

Bericht door Peter1965 »

Goedenavond. Mijn naam is Peter Bruggink uit het mooie Twentse Oldenzaal.
Ik heb voor mijn aanhangwagen onderneming een l322 v8 diesel jl gekocht uit 2008 waar helaas veel mis mee is en was.
De auto heeft nu 268k gelopen en rijd nu echt top, wat een auto !! Geweldig !! Zeer onder de indruk.
Heb er al heel veel aan gedaan en is bijna weer 100% in technische staat.
Alleen het display werkt niet dus kunnen niets instellen. Dus geen klok, standkachel instelling, geen radio, navigatie ec. etc.
Het oranje lampje (aan uit knop) brand niet. Wel via de harde reset krijgen we de functies in beeld maar kunnen niets instellen !!
De glasvezel kabel vervangen, zekeringen getest etc. De modules in de kofferbak krijgen allemaal spanning maar krijg het systeem niet aan de gang.
Wie heeft er zoiets meegemaakt en kan mij helpen om dit weer aan de praat te krijgen !!
Je mag mij ook mailen peter@brugginkmobilitycentre.nl
Groet uit Oldenzaal Peter Bruggink
Plaats reactie