Range Rover P38 advies gevraagd

Wilt u een Range Rover P38 kopen? Hier vindt u ervaringen van anderen, advies en verdere aankooptips
Plaats reactie
CanCan
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2019 15:33

Range Rover P38 advies gevraagd

Bericht door CanCan »

Dag allemaal, ik ben Can (40) en sinds kort heb ik mijn vizier gericht op een P38 (nooit in gereden, enkel ooit in gezeten en ja :D ik snap waarom men deze auto prefereert).

Situatieschets
Voor mij zou het een aardige overstap zijn van mijn huidige auto BMW 316 (e46) naar een P38. Als ik het goed zie zal mijn wegenbelasting en benzineverbruik verdubbelen.. Ik rij gemiddeld 2/3 dagen per week in mijn huidige auto (max een uur per dag).Ik zie op MP een reeks RR P38's aangeboden voor rond de 3 a 4000 euro. Sommige met manko's vermeld maar wel wat zonder vermelde problemen.

Ik zag al in de vorige topics aardig wat tips mbt technische aandachtsgebieden bij aanschaf. Los hiervan vroeg ik me af of je met deze auto bij reguliere autogarage's terecht kan en of vereiste onderdelen ook verkrijgbaar zijn als replica? Dus dat ik niet alles voor veels te grote bedragen bij Land Rover oid moet bestellen?

Verder was ik benieuwd of men ook beroep doet op hulp van forumleden? Zijn er hobby monteurs actief op het forum die andere forumleden helpen met bv. reparatie? Dit omdat ik weleens ben afgezet door garages en het toen ging om een kleine budget auto en ik zeker wil zijn dat deze upgrade niet in een nachtmerrie verandert hehe :o

Ik ben erg benieuwd of ik in de nabije toekomst de overstap kan maken naar deze gave auto. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen/adviseren! Mvg
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: Range Rover P38 advies gevraagd

Bericht door Benlaro »

Beste Can,

De P38 is een geweldige auto om te rijden, maar heeft vaak wel wat probleempjes.
Ga je voor een benzine uitvoering of een diesel?
grootste problemen die voorkomen zijn de luchtvering, maar als je een beetje handig ben, kan je daar best wel veel zelf aan doen.
Daarnaast willen de 4,6 uitvoeringen nog wel een gaan lekken bij de koppakking.
Ook kan je het probleem van zakkende bussen hebben bij de 4,6 liter motor.
Kijk of je er eentje kan vinden met niet zoveel kilometers en neem een tester mee om te kijken of er geen verontreiniging zit in de koelvloeistof, daar kan je al gauw wat mee voorkomen.
problemen met de luchtvering zie je al gauw, als de auto laag bij de grond staat of scheef hangt, kan er wat met de luchtvering zijn.
De luchtbalgen zijn niet al te duur om te vervangen, maar het kan ook vaak aan het kleppenblok liggen, maar daar zijn voor weinig geld revisiesetjes voor te krijgen.

Succes met het zoeken naar de auto.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
CanCan
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2019 15:33

Re: Range Rover P38 advies gevraagd

Bericht door CanCan »

Ietwat late reactie maar bedankt voor je response Benlaro. Het mag vooral niet te hoog in de kosten lopen dus benzine uitvoering. Ik zie er nu een uit 1995. Ik vroeg me af of dat mbt wegenbelasting niet al zou schelen?

Wat betreft de technische eigenschappen: je noemt 'wel vaak wat probleempjes' bedoel je dan bij aanschaf specifiek of blijvend elk jaar na gebruik?

Aangezien ik geen garage aan huis heb (laat staan gedegen motortechniek kennis) en wel wat monteurs ken links en rechts maar geen Land Rover monteurs/hobbyisten ben ik bang dat ik straks koud van de kermis ga komen na een apk keuring bijvoorbeeld of bij een incidenteel garage bezoek..

ik heb nu genoteerd check:
- luchtveringen
- koppakking lekkage
- zakkende bussen (bij 4.6)

Eentje zonder veel kilometers kosten toch weer een hele mep duurder dus ik denk toch eerder aan een 4.0 rond de 200k. Bij voorkeur van rond '95 (ivm wegenbelasting). Mocht er iemand zijn die nog tips heeft op vlak van aanschaf en bv. toekomstige montage/reparatie hoor ik ze graag! :D
Benlaro schreef: 17 okt 2019 06:57 Beste Can,

De P38 is een geweldige auto om te rijden, maar heeft vaak wel wat probleempjes.
Ga je voor een benzine uitvoering of een diesel?
grootste problemen die voorkomen zijn de luchtvering, maar als je een beetje handig ben, kan je daar best wel veel zelf aan doen.
Daarnaast willen de 4,6 uitvoeringen nog wel een gaan lekken bij de koppakking.
Ook kan je het probleem van zakkende bussen hebben bij de 4,6 liter motor.
Kijk of je er eentje kan vinden met niet zoveel kilometers en neem een tester mee om te kijken of er geen verontreiniging zit in de koelvloeistof, daar kan je al gauw wat mee voorkomen.
problemen met de luchtvering zie je al gauw, als de auto laag bij de grond staat of scheef hangt, kan er wat met de luchtvering zijn.
De luchtbalgen zijn niet al te duur om te vervangen, maar het kan ook vaak aan het kleppenblok liggen, maar daar zijn voor weinig geld revisiesetjes voor te krijgen.

Succes met het zoeken naar de auto.
Hogenesch
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mei 2017 19:38

Re: Range Rover P38 advies gevraagd

Bericht door Hogenesch »

Beter een RR p38 van een later jaar kopen.
Zeg rond 2000. Toen waren de meeste kinderziektes van de eerdere jaren verholpen.
Die van mij is uit 2000 en heb ook wel eea moeten laten doen (koppakking, lekke luchtbalgen en nieuwe kachelradiateur).
Ik heb een monteur inUtrecht voor 50 euro werkplaarstarief. Met deze auto wil je echt niet naar de dealergarage ivm hoge kosten!
Of de RR uit 1995 een lagere wegenbel heeft dan uit 2000 weet ik niet.
Succes met he beslissing, Thijs
Plaats reactie