Probleem met ABS/DSC systeem

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
Arjen1963
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2018 14:20

Probleem met ABS/DSC systeem

Bericht door Arjen1963 »

Goedemorgen Forumbezoekers,

Ik ben Arjen, nieuw op dit forum en sinds kort in het bezit van een Range Rover l322 4.4 van 2003.

Na een aantal weken zonder problemen gereden te hebben is er een probleem ontstaan met het ABS/DSC systeem. Bij het wegrijden 's morgens wordt de auto afgeremd op het linker voorwiel door de traction control. Als ik de rem intrap komt dan het ABS systeem in.
Als ik rustig doorrij dan stopt dit vrij snel en kan ik verder normaal rijden.
Wel heb ik dan een aantal foutmeldingen in het dashboard. De lampjes van ABS en DSC branden en in het display geeft hij een airsuspension storing aan.

Bij het uitlezen van de auto heb ik de volgende melding: "Implausible Right Front Wheel Speed Signal Received".
Het probleem doet zich niet elke keer voor als ik na starten weg rijdt, wel krijg ik meestal de storing te zien in het dashboard, maar ook niet elke keer.

De ABV sensoren links en rechts heb ik vervangen en de detectieringen zijn schoongemaakt. Dat is niet de oplossing. Stekker van de ABS ECU en ABS pomp zien er ook schoon uit van binnen. Iemand een idee hoe ik dit probleem verder op kan lossen?

Alvast dank voor de reacties.

Groet, Arjen
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: Probleem met ABS/DSC systeem

Bericht door jeroen »

Hoi Arjen

Welkom op dit forum.
Meestal zit jouw probleem in de abspomp zelf.Ik heb al meerdere keren zo’n abs pomp
verkocht aan mensen met soort gelijke problemen.Ik kan het je niet voor 100% garanderen maar de kans is groot dat deze het is.Je krijgt dan de meldingen wat jij ook beschrijft.
Abs tcs eas enz.al deze meldingen staan met elkaar in verbinding.
Arjen1963
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2018 14:20

Re: Probleem met ABS/DSC systeem

Bericht door Arjen1963 »

Hoi Jeroen,

Dank voor je reactie. Ik ga dit verder onderzoeken. Om onverklaarbare reden zijn de klachten vanmiddag ineens verdwenen. Aangezien niets zich vanzelf oplost verwacht ik dat het terug zal komen. We gaan het zien. Maar de abs pomp of abs ecu lijken me inderdaad de meest logische opties als mogelijke oorzaak.

Groet, Arjen
Arjen1963
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2018 14:20

Re: Probleem met ABS/DSC systeem

Bericht door Arjen1963 »

Inmiddels enkele weken verder en zoekend naar de oorzaak uiteindelijk tot de ontdekking gekomen dat de aftermarket ABS sensoren die ik bij Brezan gekocht heb gewoon niet goed werken. Na het monteren van originele door Landrover geleverde sensoren is de storing verdwenen en functioneerd alles weer goed.
Rogue V8
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2018 17:50

Re: Probleem met ABS/DSC systeem

Bericht door Rogue V8 »

Bedankt voor het terugkoppelen! Fijn dat het opgelost is.
Range Rover 4.4 V8 Vogue (02/2005)
debrouweraa
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2019 18:36

Re: Probleem met ABS/DSC systeem

Bericht door debrouweraa »

als ik s'morgens mijn RR /2003 start blijven er 3 gele waarschuwingslampjes branden ( DSC/ABS en nog een ) en krijg de melding dat het luchtvering geblokkeerd is ; hij rijdt en remt verder prima.
na gereden te hebben ,gestopt en opnieuw gestart blijven de lampjes weliswaar uit maar na enige tijd gaat het DSC lampje ( driehoekig) aan en uit en begint het ABS systeem te "snurken" ( kort remmen) dat duurt dan even totdat die andere 2 lampjes aan gaan en dan is het over .Dit blijft echter wel steeds terugkeren en soms wordt het een beetje beangstigend.
Welke stapsgewijze handelingen /vervangingen/controles kan ik (laten) doen om er achter te komen waar dit probleem haar oorzaak vindt ?

m.v.gr
Ffrans de Brouwer
Arjen1963
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jul 2018 14:20

Re: Probleem met ABS/DSC systeem

Bericht door Arjen1963 »

Beste Frans,

Het eerste om te doen is de storingen uit laten lezen zodat je meer duidelijkheid krijgt. Waarschijnlijk zit de storing in een ABS sensor links- of rechtsvoor. Dat was tenminste bij mij het geval. Bij het uitlezen geeft de computer aan of de storing links of rechts zit.

Groet, Arjen
Plaats reactie