luchtvering

Onderwerpen gerelateerd aan de luchtvering van de Range Rover P38.
Danrover
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 nov 2017 19:54

luchtvering

Bericht door Danrover »

Hallo,
Mijn naam is Danny Hoekstra en sinds een paar dagen een nieuwe hoby...de range rover P38
Maar heb jullie hulp een beetje nodig.


Ik heb sinds 4 dagen een rangerover P38, heb deze `voor weinig gekocht wetende dat de luchtvering niet werkt.
de wagen schijnt tijdens het rijden omlaag te zijn gezakt en uiteraard diverse meldingen te hebben gegeven.
Men heeft de wagen toen in een hoek gezet en bijna 2 jaar laten staan.
Ik wil hem weer rijdende maken en ben begonnen met onderzoeken wat de problemen zijn.

De compressor van de vering heb ik nu los gehad om te zien wat deze doet, deze werkt wel echter weet ik niet of hij goed genoeg werkt.
Heeft iemand voor mij tips en weet iemand hoeveel druk deze moet leveren?
ik kan met mijn duim makkelijk de persnippel afsluiten, dit lijkt mij niet echt genoeg druk?

De compressor op een externe voeding aangesloten om proberen de auto omhoog te krijgen , niet gelukt maar misschien kan dit ook zo niet dat weet ik niet.

zijn er andere dingen die ik kan testen? tips en truc? iemand?

mvg Danny
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: luchtvering

Bericht door Benlaro »

Er is hier heel veel over de luchtvering gesproken, het kan in je compressor zitten, daar kan je heel goedkoop een revisie setje voor krijgen (link).
Maar het kleppenblok is net zo belangrijk, die moet ook goed werken en het kan ook zijn dat deze gereviseerd moet worden.
Probeer eerst eens de boel op druk te krijgen met een normale compressor, houdt er wel rekening mee dat er een klep tussen de compressor zit en de tank.
Daarnaast kunnen je leidingen of je balgen lek zijn.
En natuurlijk is er altijd nog de elektronica.
Als je er de beschikking over heb, zou ik ook eens het met een Hawkeye proberen of iets dergelijks, daar kan je de kleppen voor de balgen een voor een mee bedienen, weet je ook of die werken.
het is vaak echt wel even zoeken, maar het is geen rocketscience.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Danrover
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 nov 2017 19:54

Re: luchtvering

Bericht door Danrover »

Dank je voor de reactie. Ik ga hier even verder mee puzzelen .
Danrover
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 nov 2017 19:54

Re: luchtvering

Bericht door Danrover »

Inmiddels online een kabel en eas unlock programma gekocht en heb de auto gewoon omhoog en omlaag gekregen. Wel met dit programma nog niet met de knop in de auto.

Wordt nog even verder uitvinden wat er precies aan de hand is maar weet nu wel dat kompressor en luchtbalgen goed zijn.

Stap voor stap leren en ontdekken.
Danrover
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 nov 2017 19:54

Re: luchtvering

Bericht door Danrover »

De auto reageerd inmiddels ook op de schakelaar in het dashboard.
Echter wel gemerkt dat als de auto een dag of 2 stil staat , de achterzijde omlaag zakt voor blijft in de zelfde stand.

Nu vraag ik mij af is er een gezamelijke toevoer naar de achterzijde?
Lijkt mij wel als je dit zo ziet kan iemand hier antwoird op geven ?

Gr Danny
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: luchtvering

Bericht door 1korendijk »

Goedendag

Vanaf kleppenblok (onder EAS kap in motorruimte) loopt per balg een leiding.
Waarschijnlijk ergens lekkage of poreus. Zeepsoptest kan aanwijzingen geven

Groet Marcel
Groet Marcel
Danrover
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 nov 2017 19:54

Re: luchtvering

Bericht door Danrover »

Ja ik zal eens met zeepsop op zoek gaan cm voor cm soppen
harryv8
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2016 19:06

Re: luchtvering

Bericht door harryv8 »

hoi , zo zijn wij ook begonnen ... kleppenblok reviseren, compressor reviseren , balgen lijken niet lek..
maar dan voor laag , achterhoog , hoogte sensor afgesteld enz.. leek opgelost ... maar alles kwam terug , steeds fouten
in de codes .. uitlezen .. werdt er gek van.. Nu in de kerstvakantie de luchtveren er onder vandaag gehaald en de hoogte sensors
en vervangen door een gewone veer , met 1 inch verhoging.. kabelboompje geinstalleerd uit dta set ..en helemaal geweldig.. geen meldingen
meer en rijd prima .. waarschijnlijk wel wat mider lekker als de luchtvering , maar wel zonder problemen,... Mijn advies: geef 300 euro uit en koop zo een ombouw set .. scheelt je een hoop ergenis.
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: luchtvering

Bericht door 1korendijk »

Omzetten naar staal bevalt velen goed
Ik ben dol op het EAS systeem, en het weer goed functionerend krijgen lukt tot nog toe ook. Soms wel een puzzel, en dan blij dat er ook een D1 bij is welke die problemen niet kent.

Wilt u het kleppenblok en compressor verkopen? Liefst in de plastic bak zodat het compleet is?
Zo af en toe kunnen we dan iemand anders een stap helpen in het behoud van diens EAS systeem. (En van dat kleine beetje geld wat er soms overblijft lappen we onze Laro weer wat op)

Hoor graag via pb,


Groet Marcel
Groet Marcel
Danrover
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 nov 2017 19:54

Re: luchtvering

Bericht door Danrover »

Ik ga de boel niet ombouwen hoor.. wil de luchtvering werkend hebben..
Plaats reactie