Range Rover P38 2.5DSE Bosch ECU DDE2.1 of DDE2.2

Plaats hier overige technische vragen over uw Range Rover P38
Plaats reactie
Dr. Theo
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:15
Website: http://www.drtheo.nl
Locatie: Kornhorn

Range Rover P38 2.5DSE Bosch ECU DDE2.1 of DDE2.2

Bericht door Dr. Theo »

Mijn Range Rover P38 2.5DSE is uit 1996 en is onder in de toeren nogal amechtig. Nu vraag ik me af welke Bosch ECU er in de wagen zit. Is dat met uitlezen via een diagnose tool zoals een Bearmach Hawkeye te doen?
Of kun je het ook herkennen aan het inlaatspruitstuk? Bij mij is die nog van aluminium en nog niet van kunststof.

Ik lees namelijk op Wikipedia het volgende:
The fuel injection in the first engines is controlled by the ECU Bosch DDE 2.1, which was replaced after the first technical revision by the DDE 2.2.[3] This results in greater torque at lower revs.[3]

Indien ik nog de DDE2.1 in de wagen heb is dat dan (eenvoudig) om te bouwen naar een DDE2.2? Is dat bijvoorbeeld alleen de ECU uitwisselen of komt er meer bij kijken? Het idee van meer torque'jes bij lage toeren spreekt mij erg aan.
Of doet een goede echte tuner met herprogrammeren eigenlijk precies hetzelfde?
Gevoelsmatig moet ik om eventueel met tuning aan de gang te gaan -voor meer vermogen bij lage toerentallen- eerst zorgen dat de basis af-fabriek zo optimaal mogelijk gemaakt wordt.
En dan natuurlijk beginnen mer de verstuivers te laten testen en eventueel reviseren en ook de turbo laten checken en eventueel vervangen of reviseren.

Iemand hier ideeën over of al ervaring mee?
Land Rover Discovery V8 3.5, 3-deurs, RHD
Land Rover Discovery V8 3.9i, 5-deurs, RHD
Range Rover P38 2.5DSE 1996, LHD
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: Range Rover P38 2.5DSE Bosch ECU DDE2.1 of DDE2.2

Bericht door jeroen »

De ecu van het latere type(na midden 1998) past niet op jouw kabelboom.de latere types zijn voorzien van een egr systeem.De jouwe heeft dit nog nietDe ecu heeft net een andere passing op de stekker.Maar eerlijk gezegd merk je het verschil tussen beide types bijna niet.
Ik heb diverse p38's gereden met een powerbox.Dit is wel enorm merkbaar.
Google maar eens naar powerbox p38.
Plaats reactie