Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Overige vragen en info met betrekking tot de Range Rover Classic
Plaats reactie
Peter
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 nov 2009 14:33

Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Bericht door Peter »

Waarop moet je letten als je een belastingvrije Range Rover Classic wilt kopen? Hierbij een aantal aankooptips

(bron r5o.nl en rrc4x4.nl)

Papieren / identificatie:
Het chassisnummer is een belangrijk kenmerk om een originele belastingvrije Range Rover Classic (hierna: RRC) te herkennen. RRC die voor 1980 zijn geproduceerd beginnen allemaal met cijfers. Het chassisnummer van een RRC die vanaf circa 1980 is geproduceerd begint met letters.
De tiende positie van het chassisnummer geeft het bouwjaar weer. Zie hieronder de toelichting voor een chassisnummer: SALLHAMM4GA. Uit het chassisnummer kun je ook herleiden wat de originele aandrijflijn is geweest.
IDENTIFICATION VIN-PLATE (CHASISNUMMER)
1. S = Europe (Geographical region)
2. A = United kingdom (Country)
3. L = Landrover (Manufacturer)
4. L = Serie III (Model)
5. H = Range Rover Classic
6. A = RRC 100" (Wheelbase)
7. M = 4 deurs (Body style)
8. M = 3.9 liter V8 EFI petrol (Engine type) (Als hier een B of een C staat is het een 2.5 ltr (turbo) diesel.
9. 4 = Chrysler ZF 4 speed Automaat / left hand drive (Gearbox / Steering)
10. G = 1990 (Model / year) Staat er een A = tot 1984, een B = 1985, een C = 1986
11. A = Solihull, UK (Build location) Staat er een V = South Africa
12. Unique vehicle serial number
13. Unique vehicle serial number
14. Unique vehicle serial number
15. Unique vehicle serial number
16. Unique vehicle serial number
17. Unique vehicle serial number
De 10e positie van het chassisnummer geeft het bouwjaar aan. De letter voor een belastingvrij chassis is dus een A, een B of een C of bestaat uit nummers. De letter D staat voor 1987 en een letter E staat voor 1988, enzovoort. Auto's vanaf 1987 worden nooit meer belastingvrij.

Kijk goed naar de kentekenpapieren. Niet aanwezig, niet compleet of niet juist, (bv aantal portieren, 90 kw en een injectiemotor) NIET KOPEN. Ook een eventuele gasinstallatie moet vermeld zijn.

Technische staat / onderhoud
Een onderhoudshistorie (indien aanwezig) kan je belangrijke informatie geven over de staat van de auto. Ook van onderdelen die niet direct zichtbaar zijn. De RRC heeft een aantal aandachtspunten die tijdens een inspectie zoveel als mogelijk nagelopen moeten worden. Zie onderstaande beschrijving:

Begin onder de motorkap en kijk goed naar de steunen waarmee de koets op het chassis is bevestigd (geschroefd). Deze vindt je ter hoogte van het schutbord bij de voetenbak (L + R). De voetenbakken met name onder de pedalen is een kwetsbaar punt. Haal de voorste matten er eens uit. Vijf schroeven los van de aluminium strip die je ziet als je de deur opent en je kunt de geluiddempende vloerbekleding netjes verwijderen. Dit geeft goed zicht op de staat van de auto onder de voorste matten. Kijk ook goed naar de wielbakken aan de voorzijde onder de motorkap. Met name de aansluiting van de voorste wielbak tegen het schutbord is vaak roestig of rot. Vervolgens kijk je goed de binnenste en buitenste dorpel na. Let ook goed op de wielbakken aan de achterzijde. De bevestiging van de achterste gordel op de achterste wielbak is een bekende plek bij RRC. Haal het reservewiel er eens uit en kijk eens naar het ijzer waar het reservewiel op staat. Tot slot kijk je naar de achterste dwarsbalk waar de onderste klep aan scharniert. Met name aan de kant van de uitlaat is deze precies boven de achterste demper bijna altijd rot. Ga echt onder de auto liggen om de situatie van de achterste balk en laadvloer (met name de aanhechtingspunten aan de voor-achter en zijkanten van de laadvloer) en de steunen waarmee de koets op het chassis is geschroefd te beoordelen. Oppervlakkige roest is niet erg maar rotte plekken betekent laswerk.

Bij alle modellen is de stuurinrichting misschien wel het kwetsbaarste onderdeel. Controleer of er speling zit op de stuurinrichting door het stuur met korte slagen van links naar rechts (en andersom) te bewegen. De wielen moeten hierop reageren. Een beetje speling mag. Controleer bovendien of de stuurpomp sporen heeft die duiden op een olielekkage. De stuurpomp vindt je onder de motorkap aan de rechtervoorzijde. Meestal zie je hier de olie al door de motorruimte geslingerd. Als je dit constateert moet de stuurpomp gereviseerd of vervangen worden.
Een ander bekend probleem is de behuizing van de voorwielen (de verchroomde bolvormige dingen aan de binnenkant van elk voorwiel) en de achteras. Let goed op tekenen van roest. Bij vroegere Classics gebruikte Landrover olie voor de smering. Als de kering lek is zie je sporen van olie aan de onderkant van de verchroomde bolvormige dingen aan de binnenkant van elk voorwiel. Later gebruikte Landrover vet voor de smering. Kijk ook goed of aan de brandstoftank (las) werk is verricht. Over de originele brandstoftanks op modellen tussen 87 en 91 wordt gezegd dat ze gevoelig zijn voor roest tussen de tank en skid plate.
Vaak loont het om de werking van het zonnedak, de verwarming, airconditioning, deursloten en electrische stoel-switches van de voorstoelen te controleren. Let ook op de werking van de cruise control (vergeet deze niet eerst aan te zetten anders werkt de cruise control sowieso niet).
Andere zaken die belangrijk zijn om te controleren bij een 3.9/4.6 zijn:
- Het koelsysteem (thermostaat, lekkende slangen).
- Een lekkende koppakking
- Olielekkage bij de carterpan
- Olielekkage bij de kleppendekselpakking. (lichte olielekkage is niet erg)

Er waren verschillende terugroepacties op de eerdere modellen, met inbegrip van controle op het lekken van koelvloeistof. Zorg ervoor dat dit werk gedaan is. Let via het message center eventueel op storingen wanneer u het contactslot omdraait. Dit geeft een goede indicatie over de vraag of alle elektrische en elektronische functies werkzaam zijn. Vaak blijft het ABS lampje even branden. Dit moet uitgaan als u een keer gas heeft gegeven en heeft geremd. Controleer de functie van de luchtvering (laatste modellen van de classic) en climate control. Voor deze laatste, druk op de knop "auto" en stel de gewenste temperatuur in, waardoor het systeem verwarmt en ook goed koelt.

Testrit
De testrit van een Range Rover Classic: Als u voor het eerst in een RRC rijdt wees dan niet ongerust als er sprake lijkt te zijn van een overhellende koets tijdens het bochtenwerk. Dit is normaal en is een gevolg van de uitstekende off-road eigenschappen. Wat belangrijk is, is de werking van de lage en hoge geering. Controleer de werking van de overdracht in het laag bereik (stop en verschuif de transmissie in neutraal). Beweeg de voorste hendel van H naar L. De versnellingsbak moet soepel blijven "schakelen". De schakeling van de eerste naar de tweede is vaak hard en niet mooi vloeiend maar met een stoot. Een beetje ruis is normaal. Ga bij modellen met bouwjaar tot en met 1987 ongeveer 40 km per uur rijden en met modellen vanaf 1988 ongeveer 52 km per uur. Je voelt de koppelomvormer (lock-up). Dit voelt aan als een andere versnelling maar is het niet. Het belangrijkste is dat je geen “kloeng” of andere rammelende geluiden hoort.
Air suspension models (1993-95 County LWB, 94-95 County): Het testen van de luchtvering. Je moet weten dat de luchtvering alleen zal reageren op commando's als de motor draait, alle deuren en de achterklep gesloten zijn en uw voet van de rem is. In Park (transmissie) moet u in staat zijn te verhogen en te verlagen. De auto moet strak aanvoelen tijdens het rijden, met beperkte koetsbewegingen alsof u in een vrachtauto rijdt. Er mag geen clonking geluid of andere geluidshinder waarneembaar zijn (behalve dan het gebruikelijke geluid van een RRC). De stuurgroep moet nauwkeurig werken en de auto moet recht sporen. Verschuiving van de automatische transmissie moet glad en soepel verlopen. De koppelomvormer (hoge-lage geering) moet geen rammelend geluid maken.

Laat u niet afschrikken door deze lange lijst van aandachtspunten. Meestal zijn bijna alle punten in de loop der jaren al verbeterd of vervangen.

Succes met de aankoop van uw Range Rover Classic!
louwe 16 klepper
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 aug 2010 08:36

Re: Aankooptips belastingvrije RRC

Bericht door louwe 16 klepper »

mooi verhaal maar in mijn ogen niet volledig

meeste zaken zoals beschreven
informatie centrum
luchtvering
elektrisch dak
enz enz
zat niet op de RRC,s die niet vanzichzelf oud genoeg zijn om ook belastingvrij te zijn ;)

bijna iedereen weet wel dat er veel geknoeid is met papieren en nr,s om sommige auto,s toch belastingvrij te maken

punten waar je dat aan kan herkennen lijken me hier na deze vraag meer op hun plaats dan vermelding waar de roest duivel zich voordoet

ik ben zelf nog niet zo gek lang met de RRC,s bezig maar heb al wel het 1 en ander ontdekt. Zo zit er verschil in de dwarsdragers van het ouder en het nieuwere chassis. De oude hebben kokervormige dwarsdragers waar de nieuwere buis vormige dwarsdragers hebben. M.a.w een belastingvrije RRC met een chassis met buisvormige dwarsdragers kan haast allen maar een omgelast chassisnummer hebben ;)

Ook de stand van de achterste schokbrekers verraad al het een en ander. De oudere hadden 1 schokbreker schuin naar voor en 1 schuin naar achter waar de nieuwere beide naar voren heeft ;) Zo zijn er nog wel wat details aan het chassis.

De carrosserie heeft ook door de jaren heen wel wat kenmerken. Scharnieren in of uit zicht positie en of aanwezigheid van de tankklep.

En dan nog het aantal deuren. Mij is verteld dat de eerste 4 deurs origineel pas van 84 zijn. Oudere 4 deurs RRC,s zouden dan omgebouwd en eigenlijk omgekeurd moeten zijn. Het feit dat het aantal deuren NIET op het kenteken vermeld staat wil echt NIET zeggen dat dat bij het rdw niet bekend is ;) :o

Van elk nederlands kenteken hebben ze ook een data base waar alles wel volledig instaat ;)

Misschien dat andere mensen dit verhaal kunnen aanvullen met tips waar op te letten als je een belasting vrije RRC wilt kopen

maar een gehele body is "redelijk vlot" over te bouwen op een ander chassis
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Bericht door DAppeldorn »

kleine aanvulling,

Niet dat ik lang mijn rangerover heb. :mrgreen:
http://www.range-rover-classic.com/Home ... ember-1978
http://www.range-rover-classic.com/Home ... ver-1980-s

Zoals je ziet begint de 4 deurs vanaf de 2e helft van 1981.
Tot en met 82-83 model, heeft geen plastic midden console.
oud type dashbord en interieur.
LT95 4 versnellings bak.

Vanaf 1983 kwam de 5 bak in opkomst en vanaf 82 de automaat.

Heb zelf de heritage documenten opgevraagd, de boek "Original range rover"van james Taylor wat vrij uitgebreid is qua kennis tot 1986, en het internet afspeuren.

Mijn interresse hierin komt doordat ik met mijn net aangeschafte rrc naar de rdw moest wegens "uiterlijke kenmerken van een nieuwer voertuig".
Terwijl hij 4 jaar geleden als 4 deurs en kleur groen bij hun is goedgekeurd tijdens importkeuring en als zodanig op de kentekenhulp van de rdw is vermeld.
Had deze papieren mee van de rdw kentekencheck bij aankoop van de rrc. :cry: :evil:

Mijn rrc is op kenteken 1979, maar heeft een van de eerste 4 deurs body vanaf juli 81.( model voor jaar 82) Vin AA (juli 81 tot juli 83)
Deze heeft geen kunststof midden console, maar lijkt op alle 1979-82 qua interieur en dash.
oud type kachel, alles in beige en radio nog naast het stuur i.p.v. bij de middenconsole.


Daarom zoek ik ook foto's van de auto rond de tijd dat hij is ingevoerd 4 jaar geleden. :?
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Bericht door dyyngo »

In Nederland is verschrikkelijk geknoeid met bouwjaren en kentekens.
Eerst mocht alles, als het chassis maar echt belastingvrij was.
Tegenwoordig moet twee derde van de auto min/meer origineel zijn.
De drie delen: chassis, koets, motorisering.
Dus 2-deurs met 4,6 motor is ok; 4 deurs met 3,9 motor niet.

Begint met het chassis: komt dat overeen met de kentekenpapieren of niet.
Er is zo veel geknoeid.
En, een kenner kan wel enkele types onderscheiden (de RDW gelukkig meestal niet)

Alles origineel belastingvrij is:
- 2 deurs (koets met lange aluplaat achter)
- 3,5 motor met carburateurs
- LT 95 4 bak
- Alle assen, remsyteem, etc in inches
- chassis heeft dwars onder een vierkante balk, schokbrekers één naar voren, één naar achteren.

Er mag best wat aangepast zijn, bijv een 3,9 motor met automaat in een 2 deurs,
of een 4 deurs koets met en 3,5 motor.
Maar een 3,9 (4,2 en 4,6) met 4 deurs koets kan officieel niet meer.
Op elk moment kan de RDW daar problemen maken.
Koop zoiets niet zou ik zeggen.
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Bericht door DAppeldorn »

Alles origineel belastingvrij is:
- 2 deurs (koets met lange aluplaat achter)
- 3,5 motor met carburateurs
- LT 95 4 bak
- Alle assen, remsyteem, etc in inches
- chassis heeft dwars onder een vierkante balk, schokbrekers één naar voren, één naar achteren.
Op dit moment wel............. ;)
Maar als iemand over een paar jaar dit bericht leest :mrgreen: :mrgreen:

vergeet niet dat vanaf +/- 1980 al metrisch op een aantal onderdelen werd gebruikt, en de 5 bak vanaf 1983.
deze rrc zitten nu ook in de overgangsregeling.
en worden uiteindelijk ook belasting vrij...............................als het goed is :? :?

Er zitten 2 overgang periodes in............1979-1980 (van chassisnummer naar vin nummer) en +/- 1983 ( van 4 naar 5 bak en kunststof midden stuk dash op de tunnel en ander interieur/dash lay out)
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Bericht door dyyngo »

Natuurlijk is dat zo.
In de meeste ons omringende landen is 30 jaar het criterium.
Maar in het kleine Nederland moet alles anders.

Met 40 jaar als drempel, zijn pas 1976 RR's en ouder belastingvrij.
Dat wil zeggen dat mijn verhaal nog zo'n jaar of 5 klopt.
Ik heb 2 jaar moeten schorsen tot mijn 76er weer de weg op mocht.
En dat is lang wachten.
Zo lang dat ik die in de verloren jaren omgebouwd heb naar 4,6 / LT77, je moet toch wat ..
Praat me dus niet over 5 of 6 jaar wachtkamer.
En rijden op benzine vind ik geen optie.
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Bericht door DAppeldorn »

haha en de 1/3, 2/3 regeling dan. :cry:
geen last van gehad?

:mrgreen:
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Aankooptips belastingvrije Range Rover Classic

Bericht door dyyngo »

Alleen motor/bak veranderen in een verder origineel 2 deurs 76er is toch 1/3 ?
Dat had ik tenminste zo begrepen.
Niets gevraagd natuurlijk ..
Plaats reactie