slecht lopen en foutzoeken

Onderwerpen gerelateerd aan de motor van de Range Rover P38
Plaats reactie
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

slecht lopen en foutzoeken

Bericht door Simonjanssen »

slecht lopen enFoutzoeken

Onlangs de p38 naar de apk gebracht en tevens een roestvrijstalen uitlaat in engeland besteld en die laten monteren. Tijdig ontdekte ik dat de meeste roestvrijstalen uitlaten “sport”zijn dat wil zeggen meer geluid maken. Dat was niet de bedoeling. De engelse leverancier (de enige met een redelijke prijs en weinig geluid) verzekerde mij expliciet dat deze “stainless steel”(is een beter woord) absoluut het normale geluid zou produceren.
Bij de apk was er een probleem. Het CO gehalte was te hoog en dat wordt gemeten terwijl de motor op LPG loopt. Ik heb de monteur uitgelegd hoe de secundaire gasdruk kan worden ingesteld en uiteindelijk kwam de apk goedkeuring er. Naar mijn mening liep de motor niet echt goed. Tevens had hij nu het bekende amerikaanse brubbel geluid in de uitlaat. Dus toch geen goede rvs uitlaat?
Maar eens horen in de uitlaat over een cylinder wordt overgeslagen. Echt geen onregelmatigheid te horen. (omdat de twee cylinderbanken onder de wagen worden gemengd kun je ook geen links of rechts horen)
Uitlezen met de elm op de telefoon. Nokkenassensor probleem (p0340) en kapotte lambda sensoren. Besteld en gemonteerd. Nokkenassensor is nog wel een gedoe de (de) montage, zeker als je het nog nooit hebt gedaan. In eerste instantie een tweedehands nokkenassensor besteld. Die zou ook niet werken volgens de elmuitlezing. Vervolgens maar een nieuwe besteld. Nog steeds de foutmelding. Vervolgens de ecm (motormangement computer) maar eens losgehaald on te checken of nokkenasinformatie wel binnenkomt. Dat doe het wel. Uiteindelijk was het plan om de nokkenassensor aan de scoop te leggen in bedrijf. Dan kun je exact checken of het goede signaal wel komt. Daartoe een paar draadjes aan de ecm gemonteerd zodat ik daar de scoop direct aan kon hangen. Nu heb ik nog nooit met een scoop gewerkt, hoewel ik een hele mooie heb staan (erfstuk). Volgens mij kon de weigerende nokkenassensor ook niet zo dramatische gevolgen hebben. De motor liep als een hobbelpaard, weinig vermogen, weinig accelelatie.
Nu toch maar eerst toch maar eens klassiek gaan kijken of de bougies wel vonk kregen. Cylinder 8 kreeg totaal geen vonk. Cylinder 5 wel. Die worden gelijktijdig aangestuurd. Dus waarschijnlijk geen aansturingsprobleem. Dus waarschijnlijk bobine kapot. Nieuwe bobine besteld in engeland. Die bestelling ging echter “on hold”. Op emails geen reactie... Jeroen (welbekend ) gebeld en hij stuurde gelijk een totale bobineset (2 stuks) die er op de afgesproken tijd ook was. Vervolgens het in- en uitbouwen van alleen de kapotte bobine. Dat was een mijl op zeven. Zit vast met 3 boutjes, die zeer moeilijk bereikbaar zijn. Eigenlijk moeten de luchtinlaten worden gedemonteerd, maar dat leek me ook overdreven. Uren prutsen met die bobine. Af en toe pauzeren omdat mijn armen en handen opzetten door het gewring in de kleine ruimte. Onder de koude kraan voor armkrimp en dan weer verder.Vanochtend zit alles weer op zijn plaats.
Starten, lopen, en rijden zoals vanouds.
Achteraf is de bobine waarschijnlijk al veel langer kapot. Meerdere keren gehad in de afgelopen jaren,dat de motor op lpg slechter ging lopen. Bougies en kabels dan vernieuwd en dan ging het weer. Bovenmatig hoog bougie en kabels gebruik. Overigens is nu het uitlaatgeluid ook genormaliseerd...
Het lijk in de kast lijkt nu dus gevonden. Intussen is de nieuwe bobine ook gearriveerd..Die gaat terug dus.
Ik leg de doel nog wel een keertje aan de scoop is het voornemen. Ik zit me namelijk af te vragen waarvoor die nokkenassensor eigenlijk dient. Vanwege het lost spark principe bij de thor motor (4 bobines) hoeft er volgens mij niks gesynchroniseerd te worden, hetgeen bij de eerdere gems uitvoering met 8 bobines zeker wel moest. Weet iemand daar het fijne van?

groetjes
simon janssen
BullFyin
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 jan 2013 17:56

Re: slecht lopen en foutzoeken

Bericht door BullFyin »

Hoi Simon,

Nokkenassensor signaleert het bpd voor je injectoren cq inspuitingsmoment.
Krukassensor is voor je ontsteking.

Groet Michel WaZ
RRC 86 V8
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: slecht lopen en foutzoeken

Bericht door Simonjanssen »

Hoi Michael
Dat zou verklaren dat de machine weer goed loopt. Ik dacht dat de inspuiting een min of meer continue proces is waarbij gevarieerd kan worden in de lengte/frekwentie openingspulsen. Kennelijk weet jij er meer van. Kun je hierop reageren met je kennis..??
groet

simon janssen
BullFyin
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 jan 2013 17:56

Re: slecht lopen en foutzoeken

Bericht door BullFyin »

Tja, wat wil je weten? Ik ben geen specialist hoor...............ik vind een injectiesysteem vanwege de emissie-eisen op zich een mooi en goed motormanegment systeem...........als alles werkt.

Echter, je brandstofmengsel en ontsteking zijn van een aantal sensoren afhankelijk en dat is soms bijzonder ergelijk om de juiste storing te vinden.
Denk maar eens aan het motormanegment welke door alle sensoren het brandstofmengsel/ontsteking samenstelt in combi met je gasklepsensor,luchtmassameter, temperatuursensor, lambdasonde en de 2 voorgaande sensoren.
Het motormanegment is fabrieksaf voorzien van een zg " mapping " ( software ) . Deze mapping wordt dus beïnvloed door alle sensoren.
Het motormanegment geeft en ontvangt hierdoor allerlei stroompjes van diverse voltages en zelfs een stukje oxidatie,roest geeft hierdoor weerstand zodat het juiste stroompje niet afgegeven of ontvangen wordt.

Dan je heb je ook nog het brandstofsysteem, levert de benzinepomp nog de juiste druk, is de brandstofdrukregelaar in orde, injectoren niet vervuild/stuk dus gaan ze open met de juiste druk om een goede verneveling te hebben. Zijn de in en uitlaatkleppen schoon/ niet versleten of stuk.......
Ik zal wel wat niet vermeld hebben, maar ik hoop dat dit een beetje helpt.
RRC 86 V8
BullFyin
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 jan 2013 17:56

Re: slecht lopen en foutzoeken

Bericht door BullFyin »

Nog even deze, misschien heb je hem al.......

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/M ... -Rover.pdf

1361 pag. leesplezier........


En dan nog dit linkje,

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/M ... ection.pdf

Groet Michel WaZ
RRC 86 V8
Plaats reactie