Besturing - Range Rover Classic

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
Ben119
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2013 10:02

Besturing - Range Rover Classic

Bericht door Ben119 »

Vandaag bij een Range Rover Classic wezen kijken,er was alleen een probleempje met de besturing en wel dat het stuur niet in het midden staat en dat er wat speling op zit.
Nou is mijn vraag wat dat zou kunnen zijn en wat dan de kosten daarvoor kunnen zijn.
cudann
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 apr 2013 14:03

Re: Besturing

Bericht door cudann »

hoi Ben,

Kan vele oorzaken hebben, bv speling op stuurhuis, bij mij waren het de lagers die in de swivel zaten.
Ben je handig of moet je het laten doen bepaalt ook wat het gaat kosten :)

gr Dan
Range Rover Classic 1986 3.5 EFI
Gebruikersavatar
Mark Groot
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:46
Locatie: Zutphen

Re: Besturing

Bericht door Mark Groot »

Speling op het stuur kan inderdaad diverse oorzaken hebben.
Om er achter te komen waar het zit moet er een persoon het stuur bewegen en een ander het hele mechaniek langslopen.
Controleer de speling op:
Kruiskoppelingen in de stuurstang tussen stuurwiel en stuurhuis
Speling op de arm van het stuurhuis (droparm)
Speling op stuurkogels

Om het stuur recht te zetten, moet gewoon het stuur losgehaald worden en op de juiste stand weer gemonteerd worden.
Dit gaat het makkelijkste na een stukje rechtdoor rijden op een vlakke weg.
Voor het loshalen, centrale moer losdraaien en dan schudden aan het stuur, dan komt hij vanzelf los. Niet proberen met een ruk het stuur los te trekken. Dit is slecht voor de tanden.

Als de RR verder goed is, zou ik het persoonlijk niet laten mislopen op speling op het stuur.

Groeten Mark
Yabbacis
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2014 23:26

Re: Besturing

Bericht door Yabbacis »

Voor alle duidelijkheid zou ik toch nog willen reageren op het vorige bericht, hoewel het toch al eventjes oud is. Het is niet goed van de sturing af te stellen door aan het stuur zelf te gaan morrelen. Je zet het stuur recht door de sturing helemaal links en helemaal rechts te draaien, zo bepaal je het midden van de sturing. Dan stel je je stuurstang af (die aan de pitman-arm zit), zodat het stuurhuis in het midden staat als je wiele recht staan. En dan zet je je stuur recht zodat het er vanbinnen ook nog eens netjes uitziet. Eigenlijk is het best van dit met afstelapparatuur te (laten) doen ( stuur in het midden zetten) zodat de sporing ook juist kan afgesteld worden, je stuur gaat namelijk niet zomaar scheef staan, ofwel komt dit door vervangen trackrods of spooreinden op een "ongeveer juist" manier, wat je op de duur banden, brandstof en slijtage en bovenal, slecht weggedrag gaat kosten.Ofwel is er ergens mee tegenaan gebotst waardoor een sporrstang scheef is, met hetzelfde gevolg.
Dan nog een tip: als je je stuur er gaat aftrekken, laat dan de schroef op de laatste paar windingen zitten zodat het er niet helemaal af kan, spaart tandjes ;).
Plaats reactie