Range Rover P38 2.5 Diesel vs 4.6 Automaat

Plaats hier overige technische vragen over uw Range Rover P38
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xroader
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2013 11:17

Range Rover P38 2.5 Diesel vs 4.6 Automaat

Bericht door Xroader »

Volgens ik begrijp, heeft de automaat van de Range Rover P38 2.5 Diesel en de 4.6 dezelfde verhoudingen, idem voor de aangekoppelde tussenbak, maar blijkbaar kan de automaat van de 4.6 een hoger koppel aan. Nu, in navolging dat de automaat toch wel een van de zwakke schakels is van de 2.5D, en dat alles die er aanhangt tem de wielen hetzelfde is.
Kan de automaat uit de 4.6 gekoppeld worden met de 2.5, of is dit in realiteit niet haalbaar?
Is dat een drop in, of moet er veel aangepast worden?
Is het sop de kolen waard?
8-)
Range Rover P38 2.5TD 1996
Gebruikersavatar
Xroader
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2013 11:17

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door Xroader »

Ik heb 2 weken geleden een P38 2.5Diesel Automatic gekocht een 1996 mooie wagen, rijdt perfect. En voor de prijs moest ik het niet laten, echt niet.

Ik ben niet van plan hem om te bouwen in een no nonsens offroad beest (zoals ik 10 jaar geleden gedaan heb met m'n 6.2 V8 Diesel M1009), maar ik ben toch wel van plan om hem te gebruiken waarvoor hij gemaakt is, maar moet ook een daily driver blijven. Ik denk dat ik niet aan de ophanging en zo zal komen, maar wel wat grotere banden (31-32 inchers). Dus daarom was ik bezig met wat info te verzamelen, en een van de dingen die mij gezegd werd is dat de 2.5 motor niet kapot te krijgen is, als je er wat zorg voor draagt. Daarbij kwam, dat daartegenover de automaat wel aan de zwakke kant was.
Toen ik even de workshop manuals aan het doornemen was zag ik dat de 2.5D een ZF4HP22 automaat heeft en de 4.6 een ZF4HP24. Het verschil zou in de kracht liggen die hij aankan, de tussenbak, de assen zijn voor de rest op beide identiek, ook de verhoudingen zijn gelijk zowel in de twee automaten als in de tussenbak en de assen. Dus met deze gegevens dacht ik als die automaat van de 4.6 in de 2.5 zou passen, zou dat een ideale kosteneffectieve swap kunnen worden. Ik ben ook van plan om in de plaats van de standaard 3.54 as-verhoudingen, een 4.1 verhouding te monteren als compensatie voor de grotere banden,want zal toch wel een serieus verschil geven met de 235/70R16 (officieel 29 inch, in realiteit dichter bij de 28inch) standaardbanden t.o.v. 31inch.
Range Rover P38 2.5TD 1996
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door 1korendijk »

Goedemiddag,

Interessante vraag, zelf rijd ik een DSE waarvan de automaatbak tekenen van slijtage (vijlsel in olie) vertoont.
Zelf rijd ik met BFG Mud 265/75/16 zonder aanpassingen aan de auto, muv de spatlappen.
Met GPS heb ik de kilometerteller vergeleken; bij 100km/hr op de teller reed de auto 103 op GPS.

Groet Marcel
Laatst gewijzigd door 1korendijk op 14 dec 2013 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Marcel
Gebruikersavatar
Xroader
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2013 11:17

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door Xroader »

@Marcel,

Ik heb er voor het ogenblik 255/60R18 onder liggen, kilometerteller werkt perfect, zowel in vergelijking met de GPS, als met de bordjes die soms langs de weg staan waarop je je snelheid kan zien. Tot op de km/h identiek!!! Ik voel wel een verschil in het soepel optrekken met de 235/60R16 is dat veel soepeler.
Range Rover P38 2.5TD 1996
Gebruikersavatar
Xroader
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2013 11:17

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door Xroader »

foutje, de 235/70R16 dus :oops:
Range Rover P38 2.5TD 1996
Gebruikersavatar
Xroader
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2013 11:17

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door Xroader »

Ik ben deze namiddag wat aan het spelen geweest met de garagekrik, en ben tot de conclusie gekomen dat de 255/60R18, bij het volledig omhoogkrikken achteraan contact maken met de binnen kant van de carrosserie, bij gewoon baan gebruik zal ik daar geen last van hebben, maar bij offroad, zal ik toch moeten uitkijken, misschien een wat smallere band. :shock:
Range Rover P38 2.5TD 1996
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door 1korendijk »

Goedenavond,

Omtrent de versnellingsbak,
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk ... oductId=52
Geeft aardige info, zoals ik het lees wordt er door hen geen verschil gemaakt tussen de 2varianten. Mocht ik zelf aan een andere bak toe zijn zal ik hen het exact vragen waarin de verschillen zaten / zitten. Tevens wat ze adviseren daar ik graag éénmalig een andere bak koop.

Qua banden kun je je afvragen of 18 inch wel zo geschikt is in het terrein (minder rubber, minder wang, minder vering, minder grip aan zijkant, meer risico op beschadigen velg door voorgaande argumenten)


Groet Marcel
Groet Marcel
Gebruikersavatar
Xroader
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2013 11:17

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door Xroader »

Ik ben er intussen uit, sommige modellen van de ZF24 zijn een zo goed als rechtstreekse inbouw, maar ik ge nog wachten daarmee, eerst kijken wat er gebeurt als ik andere banden steek. Ik weet dat de 18inch velgen niet echt een goed idee zijn op het terrein. Liggen ook baanbanden op. OP het terrein zijn deze ook te breed, ze zullen de carrosserie raken tijdens terreinrijden. ik denk aan een 245/75r16 of een 235/85r16 eerst de laatste proberen, en controle op raken onder verschillende toestanden. en als ze niet raken wordt het dat, anders de 245/75r16, deze raken zeker niet.
Voordeel met de 235/85r16 is dat als ik dan de asverhoudingen verander naar 4.1 (het enige wat blijkbaar te krijgen is voor de P38) komt de totaalverhouding toerental motor t.o.v. rijsnelheid weer bijna hetzelfde als standaard, (50 toeren verschil) wat ook het verbruik en de soepelheid van het totaal weer op niveau zal brengen. :D
Range Rover P38 2.5TD 1996
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door 1korendijk »

Ben benieuwd naar de bron(nen) omtrent de ombouw / vervanging versnellingsbak?
Qua bandenmaten (en voor vele andere zaken, eigenlijk zo'n beetje alle mogelijkheden) staat er veel te lezen op;
Rangerovers.net
Zoals ik het nu lees, denk ik dat 235/85/16 net/net niet te groot wordt. 265/75/16 is de maximale maat (heb ik er ook onder, zonder klachten behalve in lage stand scherp sturend achteruit rijdend wat geknabbel). Beide maten liggen dicht bij elkaar. Hopelijk heb je doordat de banden wat smaller zijn geen geknabbel!

Succes met de ombouw, hoop van de ervaringen te horen! (En elkaar eens te treffen in het terrein, zoveel P38's zie ik niet)


Groet Marcel
Groet Marcel
Gebruikersavatar
Xroader
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 nov 2013 11:17

Re: 2.5 D vs 4.6 Automaat

Bericht door Xroader »

ervaringen komen er zeker op, eerst 3 maanden naar buitenland met het werk, en dan zullen we er eens aan beginnen. een stel tweedehands assen compleet in orde zetten zoals ik ze wil met andere gearings, een of twee lockers of limited slips of iets, (weet het nog niet direct-zal ook van budget afhangen), en als ze volledig klaar zijn, banden erop, alles eronder zwieren, en karren. ik weet dat ik zowel mijn assen kan vernieuwen, maar als ik andere assen gebruik, kan ik zolang nog mijn wagen gebruiken. En is de tijd dat hij niet kan rijden slechts minimaal. :P
Range Rover P38 2.5TD 1996
Plaats reactie