Spruitstuk pakking

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
Peter
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 nov 2009 14:33

Spruitstuk pakking

Bericht door Peter »

Hoi,

Ben maandag bezig geweest met mijn uitlaat. Hij lekt op de verbinding tussen spruitstuk en de downpipe. Heb de delen al een keer los gehad om te inspecteren maar hij blijft lekken. Nu vroeg ik mij af of daar origineel een pakking hoort te zitten? Heb in het boek gekeken en op internet gezocht.

Gaat om een V8 met een enkelpijpssysteem. Via google vond ik dit:
http://trekk4x4adventure.com/shop/produ ... anguage=NL

Zoiets zou moeten passen. Echter als je op dit artikelnummer zoekt dan zie je dat het gebruikt wordt voor diesel uitvoeringen.

Kunnen jullie mij verder helpen?

gr. Peter
Mathijs4600
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:19
Locatie: omgeving Roosendaal

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door Mathijs4600 »

Wanneer ik zoek op classic, kom ik niet tot 1973, hooguit op een ingescand document uit 1987, waar wel pakkingen op te zien zijn, maar die zijn meer ovaal vormig.
Ik heb tenminste begrepen dat je een Classic 3.5 uit 1973 hebt, en dat het voor deze auto is.
Er staat ook nog een opmerking bij :
NOTE: Apply firegum Putty, part no. 15608 to all exhaust system joints with the exception of the exhaust flange to manifold flange where new gaskets should be fitted.
Probeer eens op deze site : http://www.roversnorth.com/store/c-227-exhaust.aspx
Misschien dat één van die afbeeldingen wat meer licht in de duisternis geven, maar daar heb je de laatste 8 tekens van je chassis nummer voor nodig om de juiste te zien.

Wanneer ik het onderdeel nummer ingeef als zoekterm, komt niet alleen de diesel, maar ook de 4.0/4.6 te voorschijn ...
http://www.roversnorth.com/store/p-3555 ... -4046.aspx
Epsom Green -- 4.6HSE -- 1999 -- Afbeelding
fep739
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2009 11:10

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door fep739 »

Peter schreef:
Zoiets zou moeten passen. Echter als je op dit artikelnummer zoekt dan zie je dat het gebruikt wordt voor diesel uitvoeringen.
Item ESR3260 zit ook op benzine modellen van P38
Afbeelding
Vor een Classic zit er normaal gezien dit op :
ETC4524
Afbeelding
Da's dus deze voor met een dubbele pijp.
Deze met een enkele pijp hebben geen pakking
Gebruikersavatar
Divadi
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2009 15:14
Locatie: Mariënberg

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door Divadi »

De 'enkele-pijp' varianten (3.9 & 4.2) hebben dezelfde pakking nodig (de 2e dus), aangezien de spruitstukken na de 3.5 EFI niet veranderd zijn (dus 'dubbel')!

Let er overigens wel op met vervangen van de pakkingen eerst de 'Y-pijp' te monteren voor je de rest van de pijp monteert (dus niet het hele uitlaatsysteem in één keer aan de spruitstukken schroeven); die 6 tapeindjes zijn eigenlijk een beetje onderbemeten en als de boel al onder spanning staat is de kans aanzienlijk dat het nooit lekker afdicht; als ze vervolgens met de nieuwe pakkingen nog steeds lekken (of snel weer gaan lekken) zit er weinig anders op dan de boel te (laten) vlakken en te voorzien van nieuwe tapeinden...
Peter
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 nov 2009 14:33

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door Peter »

Die "2e pakking" gaat niet passen. Heb een 3,5 l carburateur blok in mijn classic. Een soortgelijke aansluiting als op het volgende plaatje:
Afbeelding

Op de downpipe zit een flens met ring. Ongeveer als volgend plaatje:
Afbeelding

Moet er nu een pakking tussen of afdichtingspasta (heeft niet echt mijn voorkeur)?

Gr. Peter
Gebruikersavatar
Divadi
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2009 15:14
Locatie: Mariënberg

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door Divadi »

Ah, dacht dat het om een EFI ging, sorry; op de aansluiting zoals jij beschrijft zou niks hoeven (iig geen pakking), maar een beetje pasta kan geen kwaad...
Peter
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 nov 2009 14:33

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door Peter »

Uitlaat is weer gasdicht!

Inderdaad een beetje uitlaatpasta gebruikt.

Groeten
marco

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door marco »

hmm... sorry hoor, hoe weet je dat iets waar lekt?
Want ik ruik bv steeds uitlaatgassen in de wagen. Omdat mijn middenconsole slecht is afgewerkt denk ik dat deze daarom bijvoorbeeld gassen doorlaat. Heel soms is het echt niet te harden zeg maar... Hoe ga ik dan te werk om achter een lek te komen? Overigens, ik heb een 200Tdi met een rvs uitlaat systeem zonder middendemper.
Gebruikersavatar
Divadi
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2009 15:14
Locatie: Mariënberg

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door Divadi »

Bij een diesel zou het vrij makkelijk te zien moeten zien aan een zwarte aftekening; zoniet ff de pijp aan het eind dicht houden en horen waar 'ie evt. begint te 'blazen' (als 'ie loopt dus :mrgreen: )

Succes!
marco

Re: Spruitstuk pakking

Bericht door marco »

Divadi, thanx! Ik zal eens gaan testen
Plaats reactie