Ruitenwissers stoppen niet meer

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door Hellwood »

De ruitenwissers van mijn L322 tdv8 uit 2007 gaan nog maar op 1 stand, bijna voluit, gaan een minuut door en stoppen dan halverwege de ruit...
Heb het relais vervangen, maar dat helpt niet.
Kent iemand dit probleem?
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door RuwanDTS »

Hey hallo,

heeft de auto een regensensor en/of is de ruit vervangen?

Zo ja, dan zou het goed kunnen zijn dat de regensensor opnieuw gekalibreerd moet worden.

Of wat je ook kunt doen, als je een regensensor hebt, de kabel achter de spiegel los halen van de sensor, dan zou de ruitenwisser gewoon moeten werken op basis van interval. Kun je gelijk de sensor uitsluiten.

Gr. Ruwan
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door Hellwood »

Hoi Ruwan,
Dank voor het meedenken. De ruit is nog nooit vervangen, ik zal eens proberen wat ‘ie doet als ik de regensensor losmaak, goed idee!
Ik zal het zsm laten weten
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door Hellwood »

Regen sensor losgemaakt, maar nog steeds zelfde probleem... zou het niet gewoon in de ruitenwisser motor kunnen zitten?
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door RuwanDTS »

Dat zou je wel denken ja.

Je zou de ruitenwisser motor los kunnen koppelen en er zelf een 12v bron erop aan kunnen sluiten. Goed op letten van de plus en de min.

En kijken of de ruiten wisser het dan doet.
Maar misschien wordt die wel te warm en kan dat de reden zijn dat ie er mee uitscheid.

Ik weet ook niet of deze dingen nou heel vaak stuk gaan. Het is nog het proberen waard.

Had je trouwens al geprobeerd de auto uit te lezen? Dat zou namelijk nog wel eens kunnen helpen om het issue te achter halen.

Gr. Ruwan
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door Hellwood »

Het probleem is dat de motor niet goed aangestuurd wordt... hij draait namelijk wel, alleen stopt hij niet meer.
Heb de motor opengemaakt om te kijken of het misschien het nulpunt schakelaartje is, maar dat is ook het probleem niet...
Ik denk niet dat het “geheime” zelfdiagnose menu deze fout registreert, ik heb het even gecheckt, maar zegt geen fouten te vinden.
Zou vervangen van de motor zin hebben of niet..?
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door RuwanDTS »

Zie bijlage.

Ik denk als laatste optie nog om te controleren is de ecu van de ruitenwisser.

je kunt nog even kijken naar alle onderdelen die in de bijlage benoemd staan.

Dan lijkt het erop wat je zelf al zegt, de aansturing.

Ben erg benieuwd wat het kan zijn.
Bijlagen
wmln021n.pdf
(354.86 KiB) 32 keer gedownload
2020-11-17.png
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door Hellwood »

Dankjewel voor deze info, dit maakt het vinden van de oplossing in ieder geval een stuk makkelijker.
Stel dat ik de “body control unit” vervang voor één uit exact dezelfde l322, zou ik hem dan niet opnieuw hoeven in te leren?
Ik zal vanmiddag eerst even alle stekkers op corrosie controleren iig.
Ik houd je op de hoogte!
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: Ruitenwissers stoppen niet meer

Bericht door RuwanDTS »

Hi,

Alsjeblieft,


Volgens mij gaat dit op wanneer je een nieuwe BCM gaat installeren, die moet je herprogrammeren.
Als je er eentje op de sloop kan halen, dan is die al geprogrammeerd, dus dat zou moeten werken.

Gr. Ruwan
Plaats reactie