2002 TD6 slechte massa of voeding

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
JaapStruyk
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mar 2016 07:12

2002 TD6 slechte massa of voeding

Bericht door JaapStruyk »

Goedenavond, heb een ietwat vreemd startprobleem al geruime tijd wat af en toe s'morgens zich voordoet:

accu 100% vol op het moment dat de startmotor aanslaat (en prima snel en krachtig rond gaat) stoppen diverse computers er tijdelijk mee, HUD, Air suspension meldingen en de motor slaat niet aan (ga er van uit dat de ECU ook niet genoeg prik krijgt) ettelijke startpogingen later met wat gas erop slaat tie aan en alle meldingen zijn weg. (en bij aanzetten audio volume uit zichzelf op nul, wel gaat de cd verder waar die gebleven was), meting met draaiende motor 14,2V op de accu dus lijkt me prima bij te laden.
Probleem doet zich alleen af en toe voor bij koude motor maar maakt niet uit of het nu 5 of 15 graden is, 1 op de 5 keer drama.

Met mijn oude P38 had ik een soortgelijk issue wat terug te leiden was op de BECM onder de passagiersstoel, de "schotdoorvoeren" door de kunstof box zaten los waardoor de voeding en massa slecht contact maakten, ff aandraaien en alle storingen en slecht starten verleden tijd.

Is er iets dergelijks voor de L322 bekent?
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: 2002 TD6 slechte massa of voeding

Bericht door RuwanDTS »

Goeie avond,

Kan van alles zijn natuurlijk. Heb je auto wel eens laten uitlezen misschien? Daar kom je veelal verder mee en kun je de uitdaging beter pin pointen.
Het kan ook zomaar de aansturing van de motor zijn (bougies, gloei spiraal, brandstof pomp en toevoer? ) zomaar wat gedachtes.

Gr. Ruwan
JaapStruyk
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mar 2016 07:12

Re: 2002 TD6 slechte massa of voeding

Bericht door JaapStruyk »

Heb de wagen zojuist uitgelezen en nagenoeg geen fouten;
- beidde koplampen geven aan Ignition voltage < 7.5 volts
- motor ECU roept dat de ecu fan stuk is (aandachtspuntje voor later)
- tussenbak Battery Undervoltage en Noise on the actuator signal (heb vd week iemand uit de sloot gesleept in laag dus neem aan dat daar die laatste vandaan komt)
Iets wat me deze week opviel is dat als mijn afstands bediening het alleen van dichtbij doet ik een start probleem heb, doet hij het vanaf 10m geen problemen met de fouten van boven erbij lijkt het erop dat er idd ergens een voedingsprobleem is echter niet direct op de accu of startmotor aangezien de laatste als een speer in de ronde gaat...
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: 2002 TD6 slechte massa of voeding

Bericht door RuwanDTS »

Ik moest even gauw denken aan de start onderbreker circuit. Maar dat zal het wel niet zijn, maar het is wel interessant dat je hebt niet hebt als je de auto een x afstand van het slot of op het slot doet.

Maar misschien dat het voor de BCM hetzelfde geld als jouw vorige P38. Misschien kun je een soft reset doen van de BCM?
JaapStruyk
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mar 2016 07:12

Re: 2002 TD6 slechte massa of voeding

Bericht door JaapStruyk »

Met een nieuwe accu probleem soort van opgelost, de oude was niet slecht en voldoet prima in zijn nieuwe thuis maar schijnbaar net niet goed genoeg voor de 322, matig starten blijft bestaan maar is niet temperatuur specifiek ook met kou s'morgens soms wel in 1x soms niet als het warmer is, foutmeldingen van de computers zijn wel weg :?
Plaats reactie