4.4 BMW motor of 4.4 Ford/jaguar motor (i.c.m. LPG)

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
KEESJE
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2020 14:21

4.4 BMW motor of 4.4 Ford/jaguar motor (i.c.m. LPG)

Bericht door KEESJE »

Goedendag, Ik rij momenteel L322 2002 tdv6 diesel maar wil overstappen naar benzine uitvoering i.v.m. de millieuregelingen. Het benzine model wil ik dan op LpG + grijs kenteken laten zetten en max bj 2006 ivm youngtimer fiscaal voordelig.

De 4.2 supercharger combineren LPG is mij afgeraden. Dan blijft over de 4.4 BMW motor of 4.4 jaguar/ford motor.

Mijn voorkeur gaat uit naar het facelift type met de nieuwere koplampen/neus. Ik vind deze zoveel mooier. Maar dit moet niet ten koste gaan van de goedheid van de motor.

Het type met de nieuwe koplampen heeft bijna altijd de 4.4 ford motor ipv BMw motor.
Het type met de BMW 4.4 motor heeft nog de oude neus.

Mijn vraag:

Is het type met 4.4 Ford motor (nieuwe neus wat mijn voorkeur heeft) zoveel slechter als het type met 4.4 BMW motor? Of is het om het even.

Ik hoor jullie graag

Fijne dag
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: 4.4 BMW motor of 4.4 Ford/jaguar motor (i.c.m. LPG)

Bericht door RuwanDTS »

Hi

Volgens mij is deze motor net zo goed als de BMW 4.4.

Je zult op verschillende fora's zien dat de 4.4. NA Jaguar motor beter is dan de BMW, maar volgens mij zijn beide motoren gewoon goed en betrouwbaar en ja, ze hebben allemaal hun pro's en con's.
Een uitdaging die de BMW motoren hebben is vaak het koelsystemen en de Vanos + distributie ketting.

Zelf heb ik een 4.4. BMW gehad in mijn L322 en die reed op LPG prima. Netjes op benzine en daarna over rop GAS, en de motor reed daar goed op +- 340d km, stond er op de klok. in ieder geval is het BMW blok prima geschikt voor LPG.

Als je het internet een beetje afstruint, dan zul je ook zien dat er 4.2 SC L322 met LPG installaties zijn afgeleverd. Je hebt denk ik ook gewoon een goede gas installateur nodig die kennis heeft van deze motoren. In principe kan elke benzine auto om worden gezet op LPG.

Inmiddels een 5.0 SC L322 en heb destijds ook een opgaaf gedaan bij een gastinstallateur of deze om te bouwen was naar gas en dat kon gewoon. Wel was er een mengverhouding van 5 tot 10 procent benzine gemend met LPG. En je moet de auto verder niet op z'n staart trappen de gehele tijd.

Dus als je goed zoekt, kan het, en ik denk dat als je gewoon normaal rijd en de auto niet af aan het trappen bent, er geen issues zullen zijn.

Als je de mogelijkheid hebt, ga voor de facelift. Maar met de modeljaren 2002-2005 is niets mis mee, maar als je van opties houd en wat je zelf al wilt, de front, dan zou ik voor de facelift lekker gaan.

Hier wat links
https://www.youtube.com/watch?v=8cgvhbCNFCI
https://www.youtube.com/watch?v=9yieE7tWtfk
https://www.youtube.com/watch?v=50Xy9P8unEM

Misschien niet een heel bevredigend antwoord maar misschien kun je wat dingen hierin gebruiken.

Gr. Ruwan
KEESJE
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2020 14:21

Re: 4.4 BMW motor of 4.4 Ford/jaguar motor (i.c.m. LPG)

Bericht door KEESJE »

Hallo Ruwan,

Bedankt voor je info;) Ik heb een facelift 4,2 supercarhger in duitsland op het oog. Echt een mooi ding om te zien (op de fotos dan) Ik heb inderdaad daarna enkele gasinstallateurs gebeld. Zei zeiden dat het met alle 3 de blokken prima kon maar dat die met een supercharger wel een stuk gevoeliger zal zijn en daarom adviseerde ze de 4.4 bmw of jaguar.

Ik denk dat ik dan voor de facelift met jaguar motor ga.






RuwanDTS schreef: 07 okt 2020 20:54 Hi

Volgens mij is deze motor net zo goed als de BMW 4.4.

Je zult op verschillende fora's zien dat de 4.4. NA Jaguar motor beter is dan de BMW, maar volgens mij zijn beide motoren gewoon goed en betrouwbaar en ja, ze hebben allemaal hun pro's en con's.
Een uitdaging die de BMW motoren hebben is vaak het koelsystemen en de Vanos + distributie ketting.

Zelf heb ik een 4.4. BMW gehad in mijn L322 en die reed op LPG prima. Netjes op benzine en daarna over rop GAS, en de motor reed daar goed op +- 340d km, stond er op de klok. in ieder geval is het BMW blok prima geschikt voor LPG.

Als je het internet een beetje afstruint, dan zul je ook zien dat er 4.2 SC L322 met LPG installaties zijn afgeleverd. Je hebt denk ik ook gewoon een goede gas installateur nodig die kennis heeft van deze motoren. In principe kan elke benzine auto om worden gezet op LPG.

Inmiddels een 5.0 SC L322 en heb destijds ook een opgaaf gedaan bij een gastinstallateur of deze om te bouwen was naar gas en dat kon gewoon. Wel was er een mengverhouding van 5 tot 10 procent benzine gemend met LPG. En je moet de auto verder niet op z'n staart trappen de gehele tijd.

Dus als je goed zoekt, kan het, en ik denk dat als je gewoon normaal rijd en de auto niet af aan het trappen bent, er geen issues zullen zijn.

Als je de mogelijkheid hebt, ga voor de facelift. Maar met de modeljaren 2002-2005 is niets mis mee, maar als je van opties houd en wat je zelf al wilt, de front, dan zou ik voor de facelift lekker gaan.

Hier wat links
https://www.youtube.com/watch?v=8cgvhbCNFCI
https://www.youtube.com/watch?v=9yieE7tWtfk
https://www.youtube.com/watch?v=50Xy9P8unEM

Misschien niet een heel bevredigend antwoord maar misschien kun je wat dingen hierin gebruiken.

Gr. Ruwan
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: 4.4 BMW motor of 4.4 Ford/jaguar motor (i.c.m. LPG)

Bericht door RuwanDTS »

Top,

hou ons op de hoogte van welke je neemt. Altijd leuk en mooi om iemands z'n manifestatie te zien.

Gr. Ruwan
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: 4.4 BMW motor of 4.4 Ford/jaguar motor (i.c.m. LPG)

Bericht door Benlaro »

Ik heb nu 2,5 jaar de 4,2 SC, heerlijke auto, weinig tot geen problemen mee gehad.
Behalve dat het bleek dat de koelpomp niet goed was aangesloten vanuit de fabriek, dit schijnt een bekend probleem te zijn.
Staat ook op diverse fora.
Koelpomp heb ik uiteindelijk vervangen omdat hij heel wat jaartjes verkeerd had gezeten, sinds dien weinig of geen problemen.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Plaats reactie