Aanmelden electrische aansluiting trekhaak

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
RoverCo

Aanmelden electrische aansluiting trekhaak

Bericht door RoverCo » 24 feb 2019 11:08

Na jaren in een Defender TD5 te hebben gereden wilde ik toch weer eens wat anders. Oog laten vallen op een Range Rover L322. Altijd al een mooie auto gevonden. Gekocht, eind vorig jaar, vanuit Blg, een voque 4.4 TDV8 van 2012. Wat een car! Natuurlijk niet te vergelijken met een Defender. Al moet ik wel zeggen dat een Defender ook een hele leuke auto is. Heb er met veel plezier in gereden / aan gesleuteld. En is de RR een verstandige koop? De tijd zal het leren.
De RR heb ik gekocht zonder trekhaak. Deze heb ik wel nodig. Dus van de week een trekhaak eronder gezet. Alles werkt. Alles is plug en play. Maar nu de vraag; Ik lees zo hier en daar dat je de trekhaak (elec. gedeelte) moet aanmelden bij de boordcomputer van de auto. Klopt dit? Nogmaals; alle aansluitingen werken. Zelfs de constante stroom op pool 9 en 10.
Wie heeft het antwoord?

Alvast bedankt.

Co

jeroen

Re: Aanmelden electrische aansluiting trekhaak

Bericht door jeroen » 01 mar 2019 21:14

Als jij een set hebt gekocht met bijbehorend ecu dan hoef je deze niet meer aan te melden.
Gewoon kwestie van aansluiten en het werkt

RoverCo

Bericht door RoverCo » 03 mar 2019 07:55

Jeroen, dank voor je antwoord.
Bij de RR's van voor 2010, zie ik dat daar inderdaad een ecu tussen wordt geplaatst aan de rechterzijde.
Bij mijn RR is het harnas maar een halve meter en wordt binnen op de hoogte van de trekhaak ingeplugd.
Dan zou het dus kunnen zijn dat bij de L322 de trekhaak niet hoeft worden aangemeld.

roelroel

Bericht door roelroel » 11 mar 2019 20:54

Hallo @RoverCo

Heb je originele trekhaak onderdelen gekocht? Ik heb precies dezelfde TDV8 4.4. maar dan van 2011. Ik ben van plan om ook een afneembare trekhaak aan te schaffen.

Welke onderdelen heb je gebruikt? Volgens mij heb ik onderstaand nodig:

VUB000730 - afneembare trekhaak
VUB503960 - aanbouwdeel
VPLMT0007 - elektro/bekabeling
RYP100161 - schroeven
KYB000012 - stofkappen

Als ik deze onderdelen los koop ben ik met ongeveer 600 euro klaar. Origineel...
Plug en play zeg je, is dat echt zo? Hoeveel tijd was je kwijt?

RoverCo

Bericht door RoverCo » 11 mar 2019 22:32

RoelRoel

Bij mij is er een Westfalia trekhaak onder gegaan. Alleen het harnas, elektriciteitsdraad en 13 polige stekker (is één geheel en ingegoten), zijn van Land Rover.
Dan heb je dus frame, L stuk voor in het frame, trekhaak met opbergunit voor links achterin (is een bak waar de trekhaak in past) en de 13 polige stekker met draad er gelijk aan.
Meeste werk is de bumper. Alles is nieuw voor mij. Bij de Defender wist ik aardig de weg. Maar bij deze? En er is ook weinig van te vinden van 2010 t/m 2012 model. Moest dus op verkenning. En gewerkt met zijn tweeën, anders is de bumper niet te handelen.
Tijdsduur. Niet specifiek bijgehouden. Schat een uur of 4 a 5. Jij geef aan € 600,--. Ik was over de € 1.000,-- kwijt.
En we hebben geen gehannes gehad. Alles kon er zo onder. Alle boutgaten, bekabeling ed klopte als een zwerende vinger.
Ik was een beetje bang voor de twee constante stroomdraden. Op positie 9 en 10 dus. Maar deze werken ook zoals het hoort.
Kortom, alles is inderdaad plug en play.

Mvrg
Co

Plaats reactie