Inschakelen low gearing

Onderwerpen gerelateerd aan de aandrijving van de Range Rover P38
Plaats reactie
Dr. Theo
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:15
Website: http://www.drtheo.nl
Locatie: Kornhorn

Inschakelen low gearing

Bericht door Dr. Theo »

Sinds 2012 heb ik een handgeschakelde P38 DSE uit 1996.
Als ik in het verleden de low gearing wilde inschakelen met de bak in neutraal kwam de melding 'ZET IN VRIJSTAND' (in het Engels waarschijnlijk 'SELECT NEUTRAL'). Na wat proberen kom je er dan achter dat de bak in de eerste versnelling moest (met koppeling in) ipv in de vrijstand, dan schakelde hij wel in.
Afgelopen week wilde ik de low gear weer een keer gebruiken na een paar maand niet gebruikt te hebben en kreeg ik de bak echter niet meer in low gear behalve één keer terwijl ik van alles aan het proberen was. Koppeling in en/of handrem aangetrokken en/of elke versnelling, etc etc.
Uiteindelijk maar in low gear naar huis gereden.

Gisteren maar eens even voor gaan zitten en nog eens van alles geprobeerd en opeens lukte het weer om iedere keer in en uit te schakelen. Ik moet nu echter de versnellingspook blijkbaar geheel naar linksboven in de eerste versnelling geduwd houden terwijl ik de low gear-knop indruk.

Vraag is nu waar precies zit de 'neutral switch' en hoe kan ik checken wat er exact mis is. Blijkbaar is er iets aan het verzetten of verslijten waardoor het steeds moeilijker wordt om de low gear in en uit te schakelen.

Alvast hartelijk dank voor de tips. Foto's om het te verduidelijken zijn ook welkom.
Land Rover Discovery V8 3.5, 3-deurs, RHD
Land Rover Discovery V8 3.9i, 5-deurs, RHD
Range Rover P38 2.5DSE 1996, LHD
Plaats reactie