Slecht starten koude motor

Onderwerpen gerelateerd aan de motor van de Range Rover P38
Plaats reactie
Klaasvaak
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017 11:37
Locatie: Frankrijk

Slecht starten koude motor

Bericht door Klaasvaak »

Hallo allemaal, ik hoop enig advies of tips te krijgen betreft mijn p38 2,5 dse 1996 377000 km. Ik heb deze auto vanaf de zomer, wat deze auto heeft( ook bij de vorige eigenaar) geen vermogen als hij koud is. Heeft hij het de eerste minuten het te zwaar dan valt hij gewoon uit of je moet met veel toeren en langzaam opkomende koppeling voorruit komen. High gear kan natuurlijk ook. Eenmaal op temperatuur, zo’n drie minuten, best snel is het verlies in vermogen al aardig weg. Ik dacht dat in de winter in de garage te gaan bekijken. Nu het kouder wordt begint hij ook slechter te starten, net nog even geprobeerd en de motor draait/rolt na gloeien mee op de startmotor maar slaat net niet aan bij de derde keerde pakte hij hem.

Heb een nanocom en geeft als foutmelding bij edc water temp= 222 en als ik bij instrument kijk gaf hij aan; coolant temp. -17,7 dus min 17!. Ik men de temperatuur sensor koelwater vervangen, tegelijk gloeipluggen gechekt ( 1 op twaalf volt, en daarna de ohm waarde gemonteerd en daarna de rest, allemaal dezelfde waarde) ik heb de map sensor vervangen. De retour slangetjes diesel injector vervangen. Allemaal zonder resultaat. Mijn vermoeden dat de inspuiting, de hoeveelheid diesel, te weinig is. Volgens het garagewerkplaats boek 19 - 10 dat de hoeveel diesel tijdens het starten wordt bepaald door de sensors : koel en diesel temperatuur sensors gaspedaal en krukas. Zou het de temperatuur sensor van de diesel in de injectie pomp dan kunnen zijn? Krukas sensor lijkt me een beetje vergezocht aangezien de motor op temperatuur goed draait, soms resoneert hij een beetje bij stationair, ga deze toerental iets hoger zetten.

De aandrijf ketting van de pomp zou die ook deze problemen kunnen veroorzaken als deze iets is uitgesleten, ik zie dit probleem vaker voorbij komen op forums maar echt duidelijk is de klacht die er bij hoort mij niet echt naar boven gekomen.

Boven op de diesel filter zit ook een sensor, ik denk temperatuur, en deze is niet aan gesloten en ook geen stekker van, en aan de kabel van de map sensor hangen nog drie pin stekkers los waar ik geen aansluiting van kan vinden, wie waar deze voor zijn en dat de sensor op de filter wel of niet aangesloten hoort te zijn.

Voor de duidelijkheid model is 96MY
Problemen koude start (nu met het koude weer) en geen vermogen koude motor, ook in de zomer.

Zijn er nog vragen richting mij dan hoor ik ze graag, en allen fijne dagen gewenst
Mvg
Klaas
Jaguar 1971
Triumph Spitfire 1969
Chevrolet camoro 1979
2x Suzuki samurai
P38 1996
Peugeot 404
Outlander phev
....... 8-)
Plaats reactie