slecht lopen op lpg en goeie bougies

Onderwerpen gerelateerd aan de motor van de Range Rover P38
Plaats reactie
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

slecht lopen op lpg en goeie bougies

Bericht door Simonjanssen »

Hallo
daar ben ik weer met een ervaring.
Mijn 4.6 loopt al maanden (ws. 6) steeds iets slechter op lpg. Op den duur werd het irritant en ook wat onheilspellend.
Af en toe horten en stoten, bij hoger toeren niet goed oppakken etc. Ik besloot op onderzoek uit te gaan.
Gasdruk verhoogd: geen effect. filters lpg vernieuwd : geen effect. Aangebrachte aanpassing verwijderd geen effect.
Gas/luchtlekkages gezocht: geen effect. temp sensor gecheckt: ok.
Ik ging dus nu denken aan de lpg ecu of de injectoren.
Voor de zekerheid verving ik toch de goede bosch bougies (die er maar 20 duizend kilometer in zaten) door een stelletje van 4x4 island onderhoudspakket.
(ik kreeg die bougies bij een filterpakket. kosten bijna niks en dat is mooi bij een 8 pitter).
Daarna liep de 4.6 weer als vanouds!!!
Goede en wat prijzige bougies kunnen dus snel verouderen..,.Dat merk je het eerst op lpg.
Alle instellingen en aanpassingen weer teruggezet. Blijft goed lopen.

Ik wist wel dat lpg extra gevoelig is voor electrische verslechteringen, maar nog nooit meegemaakt dat goede bougies zo snel gaan.
Het was meer een standaard handeling om voor de zekerheid bougies te vervangen(alvorens met het grote werk te beginnen), dan dat ik dacht dat het echt wat uit zou halen. Toevallig had ik een set van die goedkope jongens liggen....

groet

simon janssen
Gebruikersavatar
iwema-lpg
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 aug 2013 10:51
Website: http://www.iwemalpg.com
Locatie: Eindhoven

Re: slecht lopen op lpg en goeie bougies

Bericht door iwema-lpg »

Bougies vergaan zeer snel zo als je reeds opmerkte.
Op LPG adviseren wij om de bougies iedere 15.000 km te vervangen.
Voor een classic zelfs ieder 10.000 km nieuwe bougies plaatsen.

Hugo
www.iwemalpg.com
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: slecht lopen op lpg en goeie bougies

Bericht door Simonjanssen »

vervolg
intussen begon de 4.6 weer minder te lopen ook met de vernieuwde bougies.
Dus weer bougies vernieuwd. Ditmaal hielp dat geen zier. Dus maar gelijk nieuwe bougiekabels besteld.
(de huidige zitten er overigens pas een half jaar in.)
Voordat we een verre rit gingen maken, voor de zekerheid de kabels met lopende motor toch maar eens even in het donker bekeken.
Ik zag geen vonkenwerk. De volgende dag de kabels overal zover mogelijk uit elkaar gezet. Hij loopt weer fantastisch.
Ergens is er toch wat spanning tussen de kabels overgeslagen. Op benzine niet merkbaar, maar op lpg heel goed merkbaar.
De kabels zijn nog onderweg uit Engeland....

groet
hj-simon-janssen
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: slecht lopen op lpg en goeie bougies

Bericht door Simonjanssen »

Hoi
Intussen maar eens de betere en wat duurdere bougiekables, die ik had gekocht in engeland, gemonteerd.
Op de eerste plaats kreeg ik de kabels moeilijk uit de bobines. Op de tweede plaats trok ik 1 kabel vrij gemakkelijk uit elkaar.
Op de derde plaats loopt de rr nu heel mooi. Denk dat ik achteraf ook een kabelprobleem heb gehad.

groet

simon janssen
Plaats reactie