Verwarming + airco

Onderwerpen gerelateerd aan het klimaatsysteem van de Range Rover P38 zoals verwarming / airco / kachel
Plaats reactie
FERRE

Verwarming + airco

Bericht door FERRE »

Toen ik begin deze maand met met mijn, pas in bezit genomen Range Rover 2.5 DSE, naar huis reed, viel mij iets op.
De verwarming kwam erg traag op gang, en de temperatuurwijzer op het dashboard, schoof maar een ietsje naar rechts.
Zelfs na 50 Km bleef ie steevast naar links overhellen. Soms gebeurt het dat de meter bijna het midden haalt, maar dit voor een erg korte tijd.
Daarna zakt ie weer naar links ( niet helemaal.) Erg warm wordt het niet, zelfs op 25.
De garagist vertelde mij dat dit normaal zou zijn.
Mijn rijgedrag is te soft.
" Mocht je telkens naar de 3000 toeren gaan, dan zal je hem wel zien opschuiven!" was zijn repliek.
Ik kan toch moeilijk beginnen te racen, opdat ik warm zou hebben.
Ik hou nu éénmaal van te genieten in de wagen, lekker rustig, en liefst gezellig warm.
Ik vermoedde dat de thermostaat stuk was, of toch gedeeltelijk. Maar gezien de meter toch af en toe beweegt, kan dit dus niet zijn.
Ik hoor ook, dat als de temperatuur buiten lager is, dan de gewenste temperatuur binnen, men beter de airco uitschakelt.
Tenslotte, waarom de compressor van de airco laten draaien als je géén koeling wenst? Waar of niet waar?
Heeft iemand onder jullie ook een dergelijke ervaring,( een niet al te optimale verwarming) of moet de temperatuurwijzer na een tijdje in het midden staan?
Oh ja, de garagist vertelde mij ook dat die motor een "koele" motor is. Als je naar het Zuiden van Frankrijk rijdt, je nooit een Range Rover met zijn motorkap zal zien staan omwille van een oververhitte motor.

Mvg,

Ferre
Breppie

Re: Verwarming + airco

Bericht door Breppie »

ik zou eens kijken of uwe visco van de fan nie blijft hangen
met een lege plastieke fles eens proberen tegen te houden als de motor koud is

en pas op die moteur krijgt ge warm hoor is een beetje te klein gekozen voor ne + 2 ton bak


Mvg Roel
Mathijs4600
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:19
Locatie: omgeving Roosendaal

Re: Verwarming + airco

Bericht door Mathijs4600 »

Die airco staat niet continue aan, uw garagist laat daar een steek vallen.
Het is een automatische airco, als de binnentemperatuur te hoog is (het roostertje onder het klokje is de temperatuur sensor voor binnen), dan zal die zelf de airco pomp inschakelen, tenzij je die handmatig hebt uitgeschakeld. Is de temperatuur bereikt, dan koppelt die de pomp weer af. Met open raam is dat bij een verkeerslicht nog wel eens te horen, een stevige klik onder de motorkap, die even later iets minder stevig nogmaals klinkt (het weer loslaten). Hoewel ik natuurlijk wel moet beseffen dat een Diesel wat meer geluid maakt dan de benzine variant.

Het is ook geen koele motor, wat Breppie zegt is juist, de motor is te krap voor een auto van 2 ton en dan nog eens 700kg laadvermogen, dus 2.7 ton.
Deze motor komt uit de BMW 5 serie en de Opel Omega 2.5d (handig om te weten als je onderdelen nodig hebt). Dat zijn auto's van-om-en nabij de 1300 kilo, en een laadvermogen van om-en-nabij de 500 kilo, dus totaal 1.8 ton.

Met andere woorden, een lege RangeRover 2.5dse is al zwaarder dan wat die motor op gebouwd is om in de meest extreme omstandigheid te verplaatsen.
Dat de auto toch nog van zijn plek komt, is vooral door de overbrengingen in de versnellingsbak.
Bedenk ook dat als je vlot wegrijdt, gewoon netjes met het andere verkeer, je de motor al onbedoeld erg zwaar belast. Het is bijna te vergelijken met racen met een BMW-5 serie die met 4 personen en een boel bagage volgepakt is. Dat zou je normalerwijze ook niet doen.

Dat je geen RangeRovers ziet staan met open motorkap langs de 'Route de Soleil' om zo maar te zeggen, is omdat ze onmiddellijk weggesleept worden. Die van onze achterbuur (ook een 2.5dse) is nu al twee of drie keer op een depannage wagen vanuit Frankrijk terug naar zijn huis in Belgie gebracht, wegens oververhitte en daardoor stuk gelopen motor.

Ik zeg altijd gekscherend, 'als je een 2.5dse koopt, koop hem dan met kapotte motor, dan heb je (A-) dat alvast gehad, en (B-) kun je kiezen voor een Mercedes motor die wel dat gewicht aankan'
Per slot van rekening koop je die auto's niet om mee te racen, dus een motor uit een mercedes bestel zou een goede oplossing zijn, en een veel beter verbruik laten zien.

Controleer je koelvloeistof niveau regelmatig, om te zien of die op peil is en blijft.
En kies een garagist die verstand heeft van Land Rovers, hoeft niet de officiële dealer/verdeler te zijn, een in LandRover gespecialiseerde is het beste en betaalbaar.
Weet niet in welke omgeving je zit, maar in Kalmthout zit een goede die je geen knollen voor citroenen zal verkopen.

Oja, en je visco controleren door er een lege plastic fles tegen aan te houden, zou ik persoonlijk nooit doen. Veel te gevaarlijk, die fles slaat op zeker uit mijn handen, met een beetje mazzel tegen mijn hoofd, met pech tussen de visco en de snaren met alle mogelijke gevolgen van dien.
Epsom Green -- 4.6HSE -- 1999 -- Afbeelding
Breppie

Re: Verwarming + airco

Bericht door Breppie »

gewoon een lege fles de lucht er uit de dop er af laten
en proberen als iemand de motor start.

je moet die er nie gaan tussen proppen maar ziet direct of die blijft hangen of niet.

Mvg Roel
Escape
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2009 08:36
Website: http://www.escapesworkshop.be
Locatie: Leuven

Re: Verwarming + airco

Bericht door Escape »

Zoals Roel zegt, eerst de visco controleren. Ipv een fles kan je ook een stuk karton of krant gebruiken, minder risico.

De BMW-diesel is inderdaad niet de beste keuze voor een zware 4x4, maar dat wil niet zeggen dat die daarom altijd te zwaar belast wordt.
Dat wil wel zeggen dat je uw rijstijl moet aanpassen, rustig rijden dus (zeker tot alles op temperatuur is). Hogere kruissnelheden zijn zeker geen probleem, aanhangers ook niet, al gaat het soms wat trager bergop. ;)
Piper: 4.0SE manual, krijgt 4.6
Prue: 4.0SE auto, hers
Mouse: RRC based proto-racer
Plaats reactie