[HowTo] Range Rover P38 | Radio code

Plaats hier beschrijvingen van diverse onderhoudsklussen voor de Range Rover P38
Plaats reactie
Mathijs4600
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:19
Locatie: omgeving Roosendaal

[HowTo] Range Rover P38 | Radio code

Bericht door Mathijs4600 »

Eerst, er zijn twee verschillende radio's in de Range Rover P38 geleverd, de Clarion gebaseerde en de op Alpine gebaseerde.
Volgens de cd-wisselaar heb ik het nu over de Clarion, maar toen ik met een reparateur belde omdat ik drie maal de verkeerde code had ingevoerd, vergiste ik mij en vertelde hem dat ik de Alpine had.
De oplossing die hij mij gaf, bleek te werken. Of hij gaf per ongeluk de oplossing voor de Clarion, of de oplossing van de Alpine werkt ook op de Clarion.
In elk geval was ik geholpen ;)


Het kan eenieder gebeuren : de verkeerde volgorde van de juiste cijfers in de radio invoeren nadat de stroom er af is geweest.
"Was het nu 5352, of 5253, weet het niet meer, kan ook 3525 of 2535 geweest zijn..."
Al rijdende kom je er achter dat je geheugen je even in de steek gelaten heeft, met als gevolg dat de radio na de derde poging alleen nog maar de verkeerde code in het display weergeeft.


Goed, hieronder een afbeelding van de betreffende radio, deze zou Clarion als basis hebben.
100_1047.JPG
Wanneer de stroom er af is geweest, staat de tekst 'CODE IN' in het display.
Via de cijfertoetsen geef je de code in, en vervolgens wacht de radio even twee tot vier seconden, waarna de code verdwijnt en de radio gaat spelen.

Dat is wanneer je de juiste code ingevoerd hebt.
Anders blijft de foute code staan, en heb je nog twee pogingen om de juiste code in te voeren.

Om opnieuw een code in te voeren, moet je de BND/DISC knop indrukken en ingedrukt houden, totdat de foute invoer verdwijnt en er opnieuw 'CODE IN' in het display komt te staan.
100_1047.JPG
Maar wat nu wanneer je driemaal de foute code hebt ingevoerd. :cry:

Welnu, op voorwaarde dat je inmiddels de juiste code hebt gevonden, moet je de radio nu gaan de-blokkeren.
Je kunt uren achtereen met de radio aan en de foute code in het display gaan rondrijden, dat gaat niet werken.

Er is een speciale procedure om de "three strikes you're out" penalty van de radio weer in een blanco strafblad te veranderen.
  • Je zult een goed opgeladen accu moeten hebben, of zoals ik voor de veiligheid deed, de auto op de acculader aansluiten.
  • Zet het contact aan op stand 1, dat is de stand dat je radio al begint te werken, of in dit geval de foute invoer laat zien, maar de unit van de airco, of wanneer je die niet hebt, de tekst display in je dashboard uit blijft.
  • Nu moet je exact een uur geduld hebben. Niets doen. Niet met je lampen spelen (waarom zou je), zeker niet het contact één standje doordraaien, ga maar gewoon zitten lezen, of wanneer de auto op een afgesloten terrein staat en er niemand mee vandoor kan gaan, iets anders doen. Van de auto blijf je af, deuren dicht laten, niets mag dat uur qua stroomgebruik verstoren. :!:
  • Één uur en één seconde later, voila, het display vertoont weer 'CODE IN', en je hebt wederom drie pogingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Epsom Green -- 4.6HSE -- 1999 -- Afbeelding
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: [HowTo] Radio code: invoeren en foute invoer herstellen

Bericht door Bacchus »

Knap staaltje Brits denk werk weer! En hoe werkt dat? Registreerd de computer dat de deur open gaat en denkt vervolgens, mooi die foutcode handhaven? Waarom zou je dat zo programeren?

Hoe weet je dit? Hier kom je nooit achter! :-)

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Mathijs4600
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:19
Locatie: omgeving Roosendaal

Re: [HowTo] Radio code: invoeren en foute invoer herstellen

Bericht door Mathijs4600 »

De instructies die ik geef, zijn wat ik te horen kreeg, en misschien wat uitgebreider of voorzichtiger dan nodig. Bespaarde mij in elk geval een uur voor nop wachten, maar van mij mag je gerust experimenteren door de auto in contactstand 2 te zetten in plaats van 1, en je electrisch bediende stoel halverwege het uur in een wat meer relaxte stand, etcetera :D

Essentie was dat wanneer de spanning te diep viel, dat kon worden opgevat als een 'even de contact sleutel van 1 naar 0 draaien', en het 'uur' weer van voren af begint.
Basis was dat de accu nog niet op zijn best zou zijn, je zal immers niet voor niets zonder stroom hebben gestaan, dus zelfs de binnenverlichting kan een goede dip geven.
In mijn geval was ik zonder stroom komen te staan door het 433MHz spook, wat vele oudere P38's teistert, dus de logica was mij niet geheel vreemd, al had ik inmiddels al weer de nodige km's gereden.

Tel daarbij op dat het niet alleen de binnenverlichting in het plafond is, maar ook de verlichting in de voetenruimten, die in het contactslot, en die in de deuren om de grond te verlichten gaat branden bij het openen van een deur, alles bij elkaar toch wel goed voor een behoorlijk wattage, en dat op de maag van een mogelijk zwakke accu.

Daarom ook de tip van de acculader, want met een draaiende motor kun je uren blijven wachten, het systeem zal zich niet resetten.
Bacchus schreef:...
Hoe weet je dit? Hier kom je nooit achter! :-)
...
Het staat inderdaad niet in de handleiding, daarom zet ik het hier neer. :P
Epsom Green -- 4.6HSE -- 1999 -- Afbeelding
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: [HowTo] Radio code: invoeren en foute invoer herstellen

Bericht door Bacchus »

Aha, ja oke spanningsdip, helder verhaal! Wellicht niet mijn intelligentste vraag hier! :lol:

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Plaats reactie