Range Rover P38 blend motor probleem

Plaats hier beschrijvingen van diverse onderhoudsklussen voor de Range Rover P38
Plaats reactie
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Range Rover P38 blend motor probleem

Bericht door Simonjanssen »

Hoi
Afgelopen zaterdag pech gehad met de Range Rover P38. Blend motor probleem.
Ik kreeg de kachel links niet meer uit. Met boekje melding in de hevac. Kan drie dingen betekenen 1 hevac stuk 2 flap vast 3 blend motor stuk. Het laatste meest waarschijnlijk. Dus nieuwe servo besteld. Afgelopen zaterdag de oude uitgebouwd en de nieuwe erin gezet. Aardige klus, maar met flexibel gereedschap lukt het net. En blind. Af en toe dus desorientatie. Uiteindelijk rijden en na 3 minuten het boekje weer in de hevac. Alles weer uitbouwen. De servo maakte telkens een klein stapje en sloeg dan vast. Uiteindelijk heb ik de oude kapotte servo opengemaakt en de versleten tandwielen een andere stand gegeven. De oude servo weer aangesloten en niet ingebouwd. Knarsen werkte de oude servo weer. Ligt dus niet aande hevac. Ook is de flap heel soepel. In afwachting van een andere nieuwe servo maar ectriciteitsdraad aa de flap gemonteerd. Kan ik in ieder geval de kachel regelen.
Advies: TEST EERST EEN NIEUWE BLEND MOTOR UITGEBREID DOOR HEM ELECTRIC WEL AAN TE SLUITEN MAAR NOG NIET IN TE BOUWEN. DAN MET CONTACT AAN DE TEMP MANIPULEREN. HI/LO. ALS DAT GOED BLIJFT WERKEN: DAN PAS INBOUWEN. SCHEELT EEN HOOP WERK EN IRRITATIE.
GROET
SIMON JANSSEN
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: Blend motor probleem

Bericht door Simonjanssen »

Hoi

Ik ben weer verder.
De tweede blend motor die ik besteld bij 4*4 Island werkte ook niet. Niet meer teruggestuurd. Zelf aan het prutsen gegaan. Na stevig zoeken en meten, trial and error.
De potmeter in de oude blendmotor was nog goed en dus die maar eens uitgewisseld: werkt.....
(4*4 Island doet moeilijk o0ver de teruggestuurde motor. ik zou hem open gehad hebben. Is niet waar . de tweede heb ik open gehad. Ik heb het gehad met 4*4 Island waar ik jaren trouwe klant ben geweest. Ik vond nu een nieuw adres http://www.ribblevalley4x4.com/ waar valeo blendmotors nieuw redelijk geprijst zijn. alleen ik wil vat-free kopen en dat lukt ze niet zo snel...)
Ik heb nu 1 oude blendmotor over met een slechte potmeter. Ga proberen vandaag een nieuw potmeter bij de electronicawinkel te kopen. 10 k lineair haevy duty. Verder moet het model passen.
Veel werk gehad, maar ik word handig in het in en uitbouwen en het repareren.
Ik zag ook nog een franse site die voor 55 euro peugeot servos (uit de 405) levert met metalen tandwielen. Zou steviger zijn. Ik heb echter nog geen problemen met de randwielen gehad. Het is de weerstand of de motor, die verkeerde feedback gaan geven.

groet

simon janssen
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: Blend motor probleem vervolg

Bericht door Simonjanssen »

Hallo
een tweede blendmotor gaf de geest.rechts onder. Ik vertrouw het niet meer.
Uiteindelijk een set van drie valeo blend motors gekocht. Britpart vertrouw ik niet meer....
Eentje gemonteerd. werkt weer perfect. Dit medegedeeld aan 4*4 Island, waar ik uiteindelijk weer heb besteld.
Bij ribble valley bleek alles ook niet van een leien dakje te gaan.....
groet
simon janssen
Plaats reactie