Lege accu Range Rover P38A door actief blijven BECM

Plaats hier beschrijvingen van diverse onderhoudsklussen voor de Range Rover P38
Plaats reactie
Siccar Point
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2013 12:24

Lege accu Range Rover P38A door actief blijven BECM

Bericht door Siccar Point »

foto-2.JPG
De accu van mijn Range Rover P38A DSE is tijdens 5 dagen niet gebruik van de auto volledig leeg geraakt. Info over dit euvel gaf aan dat de oorzaak zou kunnen liggen in het constant activeren van de BECM via de antenne van de draadloze afstandsbediening. Draadloze communicatie van moderne apparaten zoals weerstations zou dit kunnen veroorzaken: de draadloze signalen, die op dezelfde frequentie werken als de draadloze afstandsbediening van de Range Rover, wekken de BECM constant zodat deze niet teruggaat in een ruststand met minimaal stroomverbruik.

Voor dit probleem zijn 2 oplossingen. Het vervangen van antennereceiver hardware. In de nieuwe versie is die immuun voor externe bronnen en wordt de BECM niet meer gewekt door b.v. draadloze weerstations. Andere oplossing is om met een schakelaar de antennereceiver af te zetten. De draadloze afstandsbediening werkt dan alleen nog maar vlakbij de auto maar niet meer op grotere afstand. Ik heb gekozen voor de laatste oplossing omdat dit veel goedkoper is dan het vervangen van de receiver hardware. Het schakelaartje kost ca. Euro 9,= terwijl de nieuwe receiver hardware circa Euro 330 kost.

Het schakelaartje is ingebouwd naast de achterbank nabij het rechter achterportier, zie foto en makkelijk bereikbaar. Het leeglopen van de accu gebeurt zoals gezegd in 5 dagen. Als ik de Range Rover parkeer voor 1 nacht laat ik de antenne receiver aanstaan. Ga ik voor meerdere dagen niet rijden in de Range Rover dan gaat de schakelaar uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
willem
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2011 19:26

Re: Lege accu P38A door actief blijven BECM

Bericht door willem »

Ik heb zelf de antenne los gekoppeld. Hierdoor moet ik echter wel vlak naast de auto staan om de deuren te bedienen maar het heeft wel geholpen.

groet
Willem
boxman12
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2013 20:49

Re: Lege accu P38A door actief blijven BECM

Bericht door boxman12 »

Hoe kan de antenne worden losgekoppeld, waar vind ik de juiste connector?
stephen j
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 jan 2010 18:40

Re: Lege accu P38A door actief blijven BECM

Bericht door stephen j »

Zoals beschreven door Siccar: onder het paneel rechts achter de achterbank.
Plaats reactie