RDW Perikelen - Range Rover Classic

Informatie over wetgeving (RDW) en belasting bij klassiekers / oldtimers
Plaats reactie
ARRCNO
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2010 11:47

RDW Perikelen - Range Rover Classic

Bericht door ARRCNO »

RDW Kenteken Perikelen - Range Rover Classic
Op de 13e oktober (realiseer me net wat een ongelukkig getal het was) had ik een afspraak staan bij de RDW om het trekgewicht en motorinhoud op kenteken te plaatsen.

Ik heb een Range Rover Classic met ’72 chassis en een 90 bovenbouw en aandrijflijn

Ik verwachte geen problemen, want de auto is in 1997 op een juist import kenteken geplaatst, netjes met 4 deuren op kenteken, automaat en op gas.. Het kenteken is dus afgegeven ruim voor het juli 1999 moment waarbij de ombouw feesten was afgelopen.

Bij het identiteitsonderzoek werd echter heel moeilijk gedaan over het deukerige ingeslagen chassisnummer. En dus daarom ook heel makkelijk het bestaande kenteken buiten beschouwing laten.

Hun standpunt is dat ze de identiteit niet kunnen bepalen omdat het chassis nummer niet fabrieksmatig is ingeslagen en dus gemakshalve uitgaan van het Motornummer en V-bak en dus uitkomen op de opbouw van een auto die in 1990 in Duitsland op kenteken is geplaatst. Ze stellen voor om dat dan over te nemen naar een 90'er kenteken en dat ik dan deze auto importeer...Duhhhhhh.

Ze gaan dus volledig voorbij aan wat er in 97 bij de RDW heeft gestaan, “Ja we kunnen niet met zekerheid zeggen dat het ook die auto was als in '97..en in 13 jaar kan er heel veel veranderd zij en daarvoor is ook 5 jaar lang er een andere eigenaar geweest” . En daarnaast is het chassis nummer is Handmatig ingeslagen. En de Auto voldoet nu ook niet aan de 1/3 2/3 regeling....Jammer Joh...en dat is hun standpunt.


Nou Mijn standpunt is, 1/3 2/3 regeling is niet interessant want deze samengestelde auto is van voor 1999, en mijn auto is in 1997 op importkenteken geplaatst dus geldig volgens de toen geldende wet. Daarnaast heb ik RDW gevraagd of ze inzage kunnen geven in het kentekenregister (Archief) en daar het motorvermogen/motornummer bij hun gegevens kunnen vergelijken met wat uit het Politie onderzoek is gekomen, daar heb ik nog geen reactie op gehad.
Als je mij kenteken ziet is het een '72 er met 4 deuren, Gas, en automaat op kenteken. In 1972 bestonden er nog geen 4deurs maar dat is niet spannend want het is een samengestelde auto van voor 1999. En er is een donor Range Rover gebruikt afkomstig uit Duistland.
Daarnaast is het gewicht 2140KG op kenteken, terwijl fabrieksopgave van het gewicht een HEEL stuk lager is... Voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat deze samengestelde auto in '97 bij de RDW is geweest en op deze basis ook een import-kenteken is afgegeven. Maar als RDW deze gegevens niet goed heeft staan in haar Archief hebben zij eigenlijk verzaakt in deze. En is naar mijn inziens helemaal niet spannend wat er uit Politieonderzoek is gekomen, en of nu het chassis nummer deukerig is ingeslagen of niet.

Heeft iemand ook ervaring in deze?? En kan iemand me helpen in deze,

Groet Arno
ARRCNO
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2010 11:47

Re: RDW Perikelen

Bericht door ARRCNO »

Hierbij de uitspraak van RDW, ik heb de gegevens wegens privacy redenen verwijderd,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ARRCNO
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 okt 2010 11:47

Re: RDW Perikelen

Bericht door ARRCNO »

De Bijlagen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RuuddenH
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2010 11:22

Re: RDW Perikelen

Bericht door RuuddenH »

Hallo,


Ik ben hier toch wel van geschrokken als ik dit verhaal zo lees over de rare houding van het RDW :?
Mijn Range Rover staat op kenteken van '73 en is duidelijk geen '73er !!!
Maar ooit is daar ook een kenteken op afgegeven bij invoer in 2000 ( in de staat dat de auto nu is.......) ???
Of zal ik zeggen de auto is al jaren APK gekeurd zonder een probleem.
Op mijn kenteken staat NIET vermeld de cilinder inhoud of het aantal deuren en heeft er uiteraard 4
Maar ook niet, en dat wil ik eigenlijk wel veranderen het te trekken gewicht van een aanhanger.
Maar als ik dit verhaal zo lees durf ik het ook niet meer te vragen aan het RDW.........
Weet iemand hier meer over ???
louwe 16 klepper
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 aug 2010 08:36

Re: RDW Perikelen

Bericht door louwe 16 klepper »

is een heel moeilijk verhaal

het feit dat het aantal deuren niet op je kenteken staat zegt helaas niet
dat dat bij de rdw dus ook niet bekend is ;)
veel gegevens staan niet vermeld terwijl het wel in hun computer staat ;)
trekkend gewicht aanpassen is ook zeker niet eenvoudig

als je een chassis hebt incl de gehele aandrijflijn van '73
met een 4deurs opbouw van een jongere wagen

dan zou je met de 2e pdf file in je hand gewoon het kenteken moeten kunnen laten aanpassen
het verhaal wordt echter anders als ook de motor en bak en assen van die jongere auto zijn
dan kon het wel eens een probleem zijn :o
je verschuilen achter dat de auto al vaak gewoon apk goedgekeurd is
gaat niet op
bij een apk keuring worden naar zaken als :
aantal cilinders
cilinder inhoud
aantal deuren enz niet gekeken

omdat dat domweg geen apk punten zijn ;) ;)

apk en rdw zijn 2 verschillende dingen

apk keuring is enkel een moment opname
of de auto op dat moment voldoet aan de minimum eisen om te deelnemen in het verkeer
enig waar op gelet wordt is het chassis nummer dat moet overeen komen met het kenteken waar de nieuwe apk voor wordt afgegeven dit om te voorkomen dat met een identieke auto (merk type) een keuring kan worden gedaan
die later voor een in mindere staat zijnde auto kan worden gedaan ;)

rdw keuring is om te kijken of de auto wel overeen komt met het
bijbehorende kenteken ;)

wel kun je bij een rdw station meteen ook een apk keuring laten doen

die keuring staat gelijk aan de apk keuring van elke goede garage

de sjoemelaars even buiten beschouwing gelaten :mrgreen: :mrgreen:
RuuddenH
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2010 11:22

Re: RDW Perikelen

Bericht door RuuddenH »

wat mag een Range Rover van 1973 eigenlijk trekken op kenteken ??
RRC5.7
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2010 23:42
Website: http://www.r5o.nl

Re: RDW Perikelen

Bericht door RRC5.7 »

een tip mbt het op kenteken krijgen van een trekgewicht: NIET met je auto naar de RDW, dat hoeft helemaal niet. Je moet Landrover Nederland mailen en een trekgewichtattest vragen voor jouw auto. Op basis van het chassisnummer kunnen ze verklaren welk trekgewicht er bij je RRC hoort. Dat attest stuur je met je kenteken deel 1A naar de RDW in Veendam, met het verzoek het trekgewicht op je kenteken te vermelden.

Hierbij geldt: RRC's met een chassisnummer dat met cijfers begint (bijv. 355....) trekgewicht 2.000kg. Chassisnummers met letters (bijv. SALLH.....) 80er jaren 3.500kg en later 90er jaren soms ook 4.000kg.

Ga je met je RRC bij een rdw keuringsstation langs dan kun je wel eens heel erg de pineut zijn. Zie wat met de Rangie van ARRCNO is gebeurd.

Groet,
RRC5.7


De juiste persoon voor een attest:
Landrover Nederland
Customer Service
L. v/d/ Lagemaat
Beesd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RuuddenH
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2010 11:22

Re: RDW Perikelen

Bericht door RuuddenH »

Dank je wel voor deze info!!!
marcelvisser

Re: RDW Perikelen

Bericht door marcelvisser »

hallo ik heb een range rover classic met een kenteken van 1974
het is allen een opbouw van de jaren 90
het chassis nummer begint met 355 maar er staat wel op mijn kenteken vermeld dat ik 2510kg mag trekken
er staat weer geen motorinhoud op
dijkrover
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2011 16:47

Re: RDW Perikelen

Bericht door dijkrover »

Arno
Hoe is het verder gelopen met je rrc?
Grt j
Plaats reactie