opknapbeurt 85'3.5 efi

Volg hier Range Rover Classic projecten en restauraties van forumleden
Plaats reactie
retep46
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jul 2012 23:20

opknapbeurt 85'3.5 efi

Bericht door retep46 »

Ik heb een leuke efi 3.5 staan, die gelukkig niet verrot is, maar wel last heeft van een hoop kleinigheidjes en wellicht een wat minder kleinigheidje zoals de spelling op de aandrijflijn, wat ik nog moet uitzoeken,
en zal hij waarschijnlijk toch even naar een dealer (kassageluid hoort en slikken doet :shock: ) moeten omdat hij niet op benzine loopt. Voor de rest een nette auto met een paar kleine gaatjes in de bodem en
wat blaasjes her en der in de lak, en dat alles word dus ook aangepakt.
Als eerste ben ik begonnen met wat electrische mankementjes zoals een raam dat niet meer open of dicht ging, dus schakelaartje verwisseld met dat van het raam rechtsachter, want die word toch het minst gebruikt,
en dat is dus in orde. Toen de hemel er uit gehaald en de stof die alleen op een paar punten nog vast hing er af getrokken, de verteerde schuim van de plaat geborsteld, en een nieuw stofje gehaald voor 45 euro
en 4 spuitbussen lijm van maar liefst 60 euro bij elkaar! :shock: Plaat neegelegd, en voor een kwart ingespoten met lijm en dan voorzichtig de stof aangedrukt, en dan urenlang met véél geduld de stof in de hoeken blijven
aandrukken omdat die daar toch losliet, dus erbij blijven en aandrukken, en dan weer een kwart inspuiten en weer hetzelfde verhaal, toen nog een kwart, en als laatste deel het gedeelte waar de zonnekleppen in verzonken liggen,
dus het moeilijkste deel vanwege de vele rondingen, maar ook daar alles goed gelukt. Er zit ook een schuifkanteldak in, dus heb ik het doek in het hemeltje dus uitgesneden, en gelukkig wat langer gelaten zodat ik het mooi strak om
de randen kon vouwen en ook aan de achterkant vast kon lijmen, want dat was dus niet de bedoeling, want het doek moet daar dus aan het schuifdak met een pees vastgezet worden, dus kon ik het doek nog lostrekken,
was het het net lang genoeg om het nog op die rand te krijgen, en het resultaat mag er zijn, want het zit er zo strak als een biljartlaken in.
Toen heb ik de vloermatten er uitgehaald want er zat een aardig gat naast het koppelingpedaal in de vloer en langs de opstaande rand vd dorpel, dus gewapend met m'n slijptol, powervijl en lasapparaat aan de slag met maar liefst 2mm dik
RVS plaat, opdat hetgeen nooit meer wegroest wat ik er in las. :mrgreen: Na het laswerk de rest vd vloer schoongkrabt en niet roestvrij gemaakt, want ik smeer er dan fertan op, en daar is juist een klein laagje roest voor nodig,
want dat zet de roest om in en een of andere keiharde laag die geen zuurstof meer laat indringen, en verder roesten dus stopgezet word. Die troep moet dan drogen totdat er een zwarte poederlaag opkomt, die je dan met water weg
moet vegen, en is het dan klaar voor een laag primer en verf of whatever je er over wilt smeren. Ik zeg troep, want als je het aan je handen krijgt, moet het er afslijten, want het gaat er zelfs met thinner niet af, maar je moet er dan
ook wat voor over hebben, nietwaar? :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zwarteraro
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 sep 2012 10:47

Re: opknapbeurt 85'3.5 efi

Bericht door zwarteraro »

Zo op de foto ziet het er best (wel te doen) uit dus ook maar een keer mee aan de slag!
Bedankt voor de reactie op mijn vraag!
retep46
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jul 2012 23:20

Re: opknapbeurt 85'3.5 efi

Bericht door retep46 »

zwarteraro schreef:Zo op de foto ziet het er best (wel te doen) uit dus ook maar een keer mee aan de slag!
Bedankt voor de reactie op mijn vraag!
Let wel op dat je een stof neemt die rekbaar is in alle richtingen. Hoe mijn stof heet, ben ik vergeten, maar het lijkt op stof van een dun T/shirt,
maar dan rekbaar, want dat heb je echt nodig.
Koop dan spuitlijm van bison en wel 4 spuitbussen, want anders ga je het niet redden. kosten 60 euro! Stof 50 euro.
Leg de stof dan zoals op de foto over de hemel heen, maar rek het niet uit.
dan begin je van achteren naar voren te werken in 4 delen, dus eerst spuit je 1-4 van de plaat in, dus de stof daar even wegvouwen, spuiten,
de stof weer terug spannen, en dan na 5 minuten vanuit het midden langzaam en héél voorzichtig naar buiten wrijven, omdat je er anders snel plooien induwt.
Als de stof net zo dun is als de mijne, dan moet je geen klodders lijm spuiten, want het doek absobeert de lijm dan, en ziet het er uit als een natte vlek, maar dan een die nooit meer opdroogd,
vandaar ik uren bezig ben geweest om het doek vooral daar waar de rondingen lopen, stees opnieuw vast te drukken.
Mocht het toch hier en daar doordrukken, dan zou ik gewoon een potje verf kopen, goed verdunnen met wasbenzine en dan het doek gewoon overschilderen.
Als je met wassen al geen verfvlek uit je kleding krijgt, dan zal he ook wel niet van een hemeltje afvallen of afbladderen.
Ik weet verder niet of je ook een schuifdak hebt, maar als dat het geval is,, zorg er dan voor dat je het gat dat je uitknipt, genoeg stof langs de randen over moet houden,
omdat de stof daar later weer aan het schuifdak moet vastzetten met die klemstrip. En vraag even een paar extra handen voor dat klusje, want in je uppie is dat best lastig, en ik kan het weten. :)
Gebruikersavatar
zwarteraro
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 sep 2012 10:47

Re: opknapbeurt 85'3.5 efi

Bericht door zwarteraro »

Bedankt voor de duidelijke uitleg! en ja ik heb ook een schuifdak.
Gebruikersavatar
zwarteraro
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 sep 2012 10:47

Re: opknapbeurt 85'3.5 efi

Bericht door zwarteraro »

Ik kom er toch nog even op terug want bij mij is de bestaande bekleding nog heel mooi maar hangt alleen los! zou ik die niet opnieuw kunnen lijmen??
Plaats reactie