Benzine V8 RRC

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Benzine V8 RRC

Bericht door DAppeldorn »

Misschien een wat domme vraag.

Maar in mijn rrc zit een 11D v8 9:35.1, gebouwd voor 4star premium (97) benzine.
Maar nu lees ik in een owners manual van 83 dat er gewoon eruo 95 in kan.

gelood.....97 en ongelood euro 95.

De ouder ownersmanual dus tot 79 en de 81 a 82 manual hebben het over ron97. voor de 9:35.1

Er zit nou een hei op van simonbcb, en heb het op 6 graden btdc gezet. zoals in de werkplaats boek staat.

Toen ik hem kocht stond de ontsteking veeeeeeeeel ste vroeg, maar de vacuumvervroeger was ook stuk.
Dus dat kan daar ook aan gelegen hebben.

Dus waar rijden jullie op en hoe vroeg staat de gemiddelde ontsteking bij euro 95.

Ik wil de ontsteking iets vroeger gaan zetten, motor komt nauwelijks op temperatuur.

tdc klopt met de pointer, dus dat zit vrij goed.


En ik snap het verhaal niet van de 11D blokken met een vacuum verlater????? horen er dan 2 slangetjes op te zitten?
Als ik me niet vergis dan moet toch dat slangetje "op" de carb naar een feul trap en dan naar de vacuum vervroeger.
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Benzine

Bericht door dyyngo »

Hoge compressie motoren rijden meest op super (98).
Nu is het zo dat de kwaliteit van benzine steeds minder is geworden.
Om dat te compenseren zet ik de voorontsteking iets terug.
Met iets minder voorontsteking kun je ook prima op Euro 95 rijden.
Als de motor onder last gaat pingelen, dan is het niet goed. Terug naar 98 of ontsteking iets terug zetten.
Zo doe ik dat bij mijn triumphs. Alle hoge compressie motoren die prima op 95 rijden.
Mijn RR's rijden alleen op LPG (octaan 100+) dat loopt nu eenmaal veel mooier dan benzine ..
Alle V8's hebben harde klepzetels in de alu kop, dus geschikt voor loodvrij.
Volgens mij hebben EU/UK Range Rovers alleen een vacuum vervroeger.
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: Benzine

Bericht door DAppeldorn »

klopt, behalve de 11D v8 hoge compressie met de "pulsair"systeem.

daar van staat een vage handleiding in het werkplaatsboek over het afstellen hier van.
en ze noemen zowel vacuum retard als vacuum advance.

Alleen bij de 11D v8 lees ik dit, de andere modellen praten alleen over vacuum advance.

De carbs zijn de type met de vacuum boven aansluiting ipv aan de zijkant.

Ik ken dit niet, maar ik zie ook nergens een 2e vacuum slangetje.

Dat van de ron 97 en ron 95 komt uit de werkplaatsboek en owners manual.
de owners manual van 1983 praat over gelood ron 97 en ongelood ron 95.

Heb nu de ontsteking op 6 graden btdc staan (vacuum los gekoppeld!) Zal eerdaags eens kijken.
Want ga niet vpower tanken als het ook loopt op 95.
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Benzine

Bericht door dyyngo »

Pulsair was ook zo'n 'anti pollution' item dat nauwelijks werkt.
Je kunt het laten, als er problemen zijn kun je het ook afdichten.
Doet niets zinnigs.

Normaal heb je alleen vacuum vervroeging.
Voor de USA was ook een tweede slang aan de andere kant van de vacuum module aangesloten, die loopt dan naar de andere kant van de carburateur. Eindresultaat: de vervroeging werkt nauwelijks meer en je verliest vermogen.
Ik ken al deze ellende van Triumph spitfire. Niet gebruiken, bij problemen verwijderen.

Wil je echt schoon rijden: LPG ontwikkeld geen enkele schadelijke partikels, alleen CO2 en water.
Daarom is dat zo zwaar belast in NL .. Water hebben we al genoeg.

Mijn RRs rijdt perfekt op 95.
Bij vroege RR's stond in het handboek dat je de onsteking minder vervroegen moet bij lager octaan getal (bijv in Afrika).
Gaat de motor pingelen onder last (zwaar trekken: heuvels, trailer) dan weet je dat het niet gaat (mogelijk ooit de kop gevlakt, te hoge compressie)
Rijdt je alleen LPG dan kun je meer vervroegen (+100 octaan)
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: Benzine

Bericht door DAppeldorn »

Aangezien ik de rrc wil restaureren wou ik eerst de pulsair systeem er weer op zetten.

Maar dit kon overlast geven qua onderhoud en lawaai................... en de kosten.......laat maar :mrgreen:

Ik ken ook alleen een vacuum vervroeger, van mijn vorige oldtimers. (oa,69er oldsmobile, 1965 LR series 2a)
Maar dan lees je de werkplaatsboek na van de rrc :mrgreen: :mrgreen:
Nu was mijn vorige Series 2a lekker simpel, maar deze rrc heeft wat meer vage toevoegingen.

De pulsair was al afgedopt, auto loopt verder goed op benzine.
Maar de kleine dingetjes zoals de fueltrap die origineel tussen de carb en vervroeger zit via de vacuum slang.
Moet die nou wel of niet er weer op.
Ik neem aan dat het dient als extra bescherming voor de vacuum module.

Bij de oude Mallory ontsteking was de vacuum module stuk................en heb nu een nieuwe van simon en die moet als het kan nog even mee.

lpg komt nog wel eens een keer.
Maar de oldtimers zijn voor mij een hobby, rij er hooguit 1500km per jaar mee ;)
Plaats reactie