Motor loopt slechter met een betere vonk, na vervangen ontstekingsmodule, Range Rover 1984 Lpg

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raroraro
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2016 14:29

Motor loopt slechter met een betere vonk, na vervangen ontstekingsmodule, Range Rover 1984 Lpg

Bericht door raroraro »

Hallo beste Forum gebruikers,

Ik ben sander en heb een Range Rover uit 1984 3,5 carb lopend op LPG.
Echter had ik afgelopen week ineens een motor die uitviel op de snelweg en daarna nog een paar keer op verschillende momenten.
Nadat de motor uitviel kreeg ik hem ook niet meer gestart. meestal een half uur later of door lang aan te slepen wel.
ik kwam er achter dat ik een hele slechte vonk had. en na het een en ander door gemeten te hebben heb ik de conclusie getrokken dat ik de vonkenversterke / ignition mudule moest vervangen.

Dit heb ik gedaan, echter heb ik nu een super mooie vonk, alleen loop de motor niet mooi stationair en slaat af?

Wat denken jullie? moet ik mijn onsteking andes afstellen omdat door de beter vonk mischien de timing anders uitkomt ? dat het bij een zwakke vonk minder uitmaakt?
of kan een verkeerde module ook invloed hebben op timing?
moet ik het gas anders afstellen?

ik kan zelf niet echt iets anders bedenken,
Misschein zijn hier mensen die hier iets n herkennen of tips hebben?

ik hoor het graag, alvast bedankt.
groet Sander

ignition module
Afbeelding
de betreffende auto :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
raroraro
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2016 14:29

Re: Motor loopt slechter met een betere vonk, na vervangen ontstekingsmodule, Range Rover 1984 Lpg

Bericht door raroraro »

Niemand een suggestie ?
Of een idee wie mij zou kunnen helpen?

ik hoor het graag :)

groeten Sander
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Motor loopt slechter met een betere vonk, na vervangen ontstekingsmodule, Range Rover 1984 Lpg

Bericht door dyyngo »

Ik denk de motor slecht loopt door een ander probleem.
Er is niets verbeterd met een goede vonk, dus ..

Slecht lopen is vaak een ontsekingsprobleem, maar het kan natuurlijk toch iets anders zijn.
Alles nalopen (liefst uitwisselen): bougies, kabels, verdelerkap, bobine.
Ik ben eens gestrand met een nieuwe bobine (na 3000 km) die wel mooie vonken gaf.
Terugplaatsen van de originele bobine (na alles andere gewisseld te hebben - de bobine was ja nieuw) en hij liep weer perfekt.
Iets wat plotseling uitvalt en later weer loopt doet wel denken aan electronica of slechte electrische verbinding.
Misschien het één van de gasbeveiligingsafsluiters die worden aangestuurd door de puls van de bobine ?
Zonder gas rijdt het ook niet, met of zonder vonk ..

Meer kan ik op afstand niet bedenken
Succes !
Gebruikersavatar
raroraro
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2016 14:29

Re: Motor loopt slechter met een betere vonk, na vervangen ontstekingsmodule, Range Rover 1984 Lpg

Bericht door raroraro »

Bedankt voor je antwoord,

ik heb de oude bobine terug gezet, bougies vervangen en alles gecontroleerd.
ik ben toch gaan kijken of ik de ontsteking beter kon afstellen.
De grap is dat ik hem met veel moeite wel gestart krijg en als ik dan naar mijn ontsteking ga kijken met een stroboscoop ik het merkteken (12 graden voor) nooit op het afstel plaatje krijg. of ik de rotor nou naar links of naar rechts draai ik kom er niet op.(kan de rotor op een gegeven moment niet verder draaien)

dat is ook vreemd toch?

groet
Gebruikersavatar
Dionverhulst
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 jun 2011 19:34
Website: http://www.verhulst.biz/
Locatie: Twente

Re: Motor loopt slechter met een betere vonk, na vervangen ontstekingsmodule, Range Rover 1984 Lpg

Bericht door Dionverhulst »

als de ontsteking goed staan, en je heb die dingen na gelopen , word het wel een zoek plaatje ,, hele domme vraag maar is het met sleutelen niet iets los gaan zitten,, een vaccum slang of een eletrische verbinding ergens ? of beschadigd per abuis ?
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: Motor loopt slechter met een betere vonk, na vervangen ontstekingsmodule, Range Rover 1984 Lpg

Bericht door dyyngo »

Als de ontsteking er zo ver uit staat dat die niet ver genoeg gedraaid kan worden, moet het tandwiel op de nokkenas een slag verdraaid worden.
Op die manier kun je altijd de goede afstelling maken. Bij onze V8 kun je de verdeler nu eemaal weinig verdraaien, er is weinig ruimte.
Dat kan overigens niet vanzelf ontstaan. Zo'n fout kun je maken bij het demonteren en terug monteren van motordelen.
Of een vorige eigenaar moet geknoeid hebben, maar dan liep de motor eerder ook niet goed.
Plaats reactie