Range Rover P38 kopen - Wijs om te doen?

Wilt u een Range Rover P38 kopen? Hier vindt u ervaringen van anderen, advies en verdere aankooptips
Plaats reactie
ronlee
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2012 07:36

Range Rover P38 kopen - Wijs om te doen?

Bericht door ronlee »

De Range Rover P38 (als ik die ga kopen) zou mijn eerste Engelse auto worden.
Van een vriend van een vriend kan ik een prachtige P38 van 2001 2.5d overnemen. De auto heeft hij nieuw
gekocht, is altijd in onderhoud geweest bij Knook en heeft 250.000 km. op de klok.
Luxe uitvoering Ascot. Ziet er fantastisch uit.
Er komt alleen een beurt aan en hij heeft mij eerlijk gezegd dat er een nieuwe radiateur in moet en en nieuwe
motor voor de achterruitenwisser.
Wat kan ik nog meer verwachten en wat zou deze beurt kosten denken jullie?
Hartelijk dank alvast.
marckx
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2011 23:48

Re: Wijs om te doen? Range Rover P38

Bericht door marckx »

Hi, je hebt de auto waarschijnlijk al gekocht en rijd nu prinsheerlijk rond!
Dit antwoord komt natuurlijk veel te laat, maar misschien voor anderen nog nuttig.
Ik heb ook een Range Rover P38 gekocht, 205.000km die zog. in perfecte staat van onderhoud was, 1e eigenaar, altijd garage onderhouden met boekje, bla bla bla.
Zeer snel moest vervangen: airco condensor, airco verdamper, kleppenmotortjes verwarming, akku, dynamo.
Alles natuurlijk niet gecontroleerd bij de proefrit (je luistert alleen maar naar het geluid van de vette V8 en geniet van de rit....), en het zure was dat er al eens aan de airco condensor geklungeld was, dus die was al kapot (maar effe goed bijgevuld) toen ik de auto kocht.
Garantie tot aan de deur, dus pech.
Dus: controleer de verwarming/airco door op alle knopjes te drukken, de temp. van hoog naar laag etc. Als je van achter de HVAC iets hoort brommen, en er verschijnt een boek symbool in het display (rechts naast temperatuur) dan moeten de motortjes vervangen. Kost je EUR 1000.-
Voel ook of de matten naast de middenconsole (passagiers zijde) droog zijn. Zie je iets van vocht sporen of witte uitslag, ga er met je vinger over, lik aan je vinger. Is het zoet, dan lekt er koelvloeistof en zijn de o-ringen van de warmtewisselaar verrot. Kost je ook weer een vermogen, omdat het hele dashboard er uit moet (is mij verteld althans).
Akku: sommige P38's hebben last van het "sudden battery death" syndroom. Dus tijdens het stilstaan, gaat de BECM steeds aan omdat er ergens een component aanspringt en dan stroom gaat gebruiken, tot aan 1 amp toe! Dus je akku is dan na een of twee dagen geheel leeg. Gebeurt dit 10 keer of zo, gaat je akku ook kapot en moet je een nieuwe kopen. Hoe dit te controleren? Met multimeter is het makkelijkst, maar ook kan je dit zien, als je de motor uitzet, dat het rode lichtje achter de versnellingshendel (staan dan op P natuurlijk) blijft zwak branden. Dat moet na 1 minuut uitgaan en uit blijven!
Compressor luchtvering: hoor je die langdurig brommen, is er of ergens een lek in een leiding, of de compressor is naar zijn mallemoer. Tijdens je proefrit de auto een paar keer van Hoog naar Laag laten bewegen. Dit moet moeiteloos gaan, zonder langdurig geknipper van de hoogte selectielampjes.
Controleer ook de achterklep, onderste gedeelte, kijk onder de plastic strook tussen de achterklep en het laadruim. Hieronder is vaak veel roest!
Compressor remsysteem: als je de auto start hoor je deze aanslaan, gedurende 10 of 15 seconden brommen, dan moet hij stoppen.
Nou dat was het.
Verder is het een gave auto waar je veel plezier in hebt, de kosten horen er gewoon bij.....
CanCan
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2019 15:33

Re: Wijs om te doen? Range Rover P38

Bericht door CanCan »

Bedankt Marckx ik ben nu ook aan het kijken voor een P38 van rond de 200k kilometerstand. Ik ga je tips meenemen. Ik vroeg me wel af wat de genoemde mogelijke mankementen kosten aan onderdelen en ook of elke garage dit kan repareren? Zodat ik een idee heb van wat de auto me kost aan onderhoudt. Ik ben zelf geen monteur namelijk en ken geen Landrover specialist. Ik wil er max 3000 euro aanschafwaarde hebben maar niet direct het dubbele aan kosten maken (als dat realistisch kan zijn)
marckx schreef: 08 sep 2012 17:26 Hi, je hebt de auto waarschijnlijk al gekocht en rijd nu prinsheerlijk rond!
Dit antwoord komt natuurlijk veel te laat, maar misschien voor anderen nog nuttig.
Ik heb ook een Range Rover P38 gekocht, 205.000km die zog. in perfecte staat van onderhoud was, 1e eigenaar, altijd garage onderhouden met boekje, bla bla bla.
Zeer snel moest vervangen: airco condensor, airco verdamper, kleppenmotortjes verwarming, akku, dynamo.
Alles natuurlijk niet gecontroleerd bij de proefrit (je luistert alleen maar naar het geluid van de vette V8 en geniet van de rit....), en het zure was dat er al eens aan de airco condensor geklungeld was, dus die was al kapot (maar effe goed bijgevuld) toen ik de auto kocht.
Garantie tot aan de deur, dus pech.
Dus: controleer de verwarming/airco door op alle knopjes te drukken, de temp. van hoog naar laag etc. Als je van achter de HVAC iets hoort brommen, en er verschijnt een boek symbool in het display (rechts naast temperatuur) dan moeten de motortjes vervangen. Kost je EUR 1000.-
Voel ook of de matten naast de middenconsole (passagiers zijde) droog zijn. Zie je iets van vocht sporen of witte uitslag, ga er met je vinger over, lik aan je vinger. Is het zoet, dan lekt er koelvloeistof en zijn de o-ringen van de warmtewisselaar verrot. Kost je ook weer een vermogen, omdat het hele dashboard er uit moet (is mij verteld althans).
Akku: sommige P38's hebben last van het "sudden battery death" syndroom. Dus tijdens het stilstaan, gaat de BECM steeds aan omdat er ergens een component aanspringt en dan stroom gaat gebruiken, tot aan 1 amp toe! Dus je akku is dan na een of twee dagen geheel leeg. Gebeurt dit 10 keer of zo, gaat je akku ook kapot en moet je een nieuwe kopen. Hoe dit te controleren? Met multimeter is het makkelijkst, maar ook kan je dit zien, als je de motor uitzet, dat het rode lichtje achter de versnellingshendel (staan dan op P natuurlijk) blijft zwak branden. Dat moet na 1 minuut uitgaan en uit blijven!
Compressor luchtvering: hoor je die langdurig brommen, is er of ergens een lek in een leiding, of de compressor is naar zijn mallemoer. Tijdens je proefrit de auto een paar keer van Hoog naar Laag laten bewegen. Dit moet moeiteloos gaan, zonder langdurig geknipper van de hoogte selectielampjes.
Controleer ook de achterklep, onderste gedeelte, kijk onder de plastic strook tussen de achterklep en het laadruim. Hieronder is vaak veel roest!
Compressor remsysteem: als je de auto start hoor je deze aanslaan, gedurende 10 of 15 seconden brommen, dan moet hij stoppen.
Nou dat was het.
Verder is het een gave auto waar je veel plezier in hebt, de kosten horen er gewoon bij.....
Plaats reactie