Accu loskoppelen? beste methodiek?

Plaats hier overige technische vragen over uw Range Rover P38
Plaats reactie
Tinus01
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2015 00:52

Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door Tinus01 »

Hallo,

ik ben van plan komende week de accu los te koppelen van mn P38.
4.6 Liter Bosch Motronic 5.2.1 bouwjaar 2001.

++Ik ben van plan de dynamo te vernieuwen (waarmee ik de accu loskoppel )
++ & nog een keer de de accu te verniewen.

ik vernam dat het "accu loskoppelen" voor veel problemen kan zorgen.

++wat is eigenlijk de beste methodiek?

zodat ik zeker niet de EKA nodig heb.. en synchronisatie verlies van de ECU's
sleutelcodes nodig heb/ alarm afgaat ;-)


alle info is welkom.

gr
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door 1korendijk »

Vele verhalen over gelezen..... veelal dat er veel gereset danwel verloren is gegaan.
Ik heb diverse P38's gehad en bij alle auto's heb ik zeker 2x de accu gewisseld. Standaard rijd ik met een optima, dat verklaart de accu wisselingen. Bij verkoop gaat de accu er weer uit en de oude er weer in.
Ook heb ik een paar P38's lange tijd gestald gehad, waardoor de accu's leegliepen (heb mijn leergeld betaald en heb een c-tek gekocht, of ik koppel de accu los)

Nooit heb ik problemen gehad nadien, wel heb ik een aantal malen de EKA code moeten gebruiken, en uiteraard moeten ramen ed weer ingeleerd.

Of dit representatief is, en voor u ook geldt weet ik niet.... dat is een gokje (althans als ik de verhalen moet geloven)

En mijn nieuwere auto heb ik een C tek voor gekocht welke aangesloten kan worden terwijl de accu losgekoppeld is, deze lader geeft dan een spanning zodat computers ed gevoed blijven
Groet Marcel
Tinus01
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2015 00:52

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door Tinus01 »

Bedankt korendijk,

voor het delen van je ervaring.

FIjn om te horen dat dat zonder problemen ging.

Waren dat ook P38 modellen na 1996 met de uitgebreidere alarmsystemen (ik heb namelijk een versie 2001)?


gr
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door jeroen »

Persoonlijk zou ik de accu niet loskoppelen als je de dynamo gaat verwisselen.gewoon uitkijken dat je de plus kabel nergens tegenaan laat komen.Als je de accu los koppelt is de kans groot dat je de eka code weer moet ingeven.En als bijvoorbeeld een micro switch in je deurslot defect blijkt te zijn(wat vaak voorkomt) kan je de code er niet inzetten.En je hebt kans dat de code uit je motormanagement gaat door geen spanning en je de becm met je motormanagement moet synchroniseren.ik zou hem niet loskoppelen.En als je de accu een keer gaat verwisselen voor een andere ,zorgen dat je een externe accu of powerpack op je accuklemmen zet dat er altijd spanning op blijft staan.
Je kan ook geluk hebben en gewoon de accu loskoppelen maar het is en blijft een risico bij de p38.zeker degene vanaf 1999(benzine) met bosch injectie.de oudere types hebben weiniger last dat de code uit je motormanagement gaat.
Succes.
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door 1korendijk »

Even uit mijn hoofd;
Diesel; 98,98,2000
4.6; 96,98

Wat ik altijd doe direct na aanschaf; EKA opvragen. Voor je weet maar nooit ;)
Groet Marcel
Tinus01
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2015 00:52

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door Tinus01 »

Ok.
Ja duidelijk.
Allebei bedankt voor jullie info.

Ja . Heb donderdag de dynamo toch al verwisselt met de spanning erop.
En voorzichtig gedaan. Ging goed.
Tinus01
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2015 00:52

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door Tinus01 »

Ik heb inmiddels dit ook nog gevonden. In een service manual.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Klopt dit..?

NOTE: From ’96 MY, vehicles maybe fitted
with a back-up battery, the purpose of
which is to power the anti-theft alarm if the
main battery is disconnected. If the main vehicle
battery is to be removed it is essential to adopt
the following procedure before disconnecting the
terminals in order to prevent the alarm sounding:
1. Turn the starter switch ’on’ and then ’off’.
2. Disconnect the battery WITHIN 17 SECONDS
(if the battery is not disconnected within 17
seconds, the alarm will sound).

Battery Backed-Up Sounder (BBUS) - certain
vehicles from 96MY
The BBUS was introduced into some markets from
96MY onwards and since the drive requirements are
different from the klaxon, the BBUS is market
programmable.
The BBUS has its own internal power supply. If the
vehicle battery or the BBUS is disconnected, the
BBUS will be triggered and will sound for
approximately 4.5 minutes.
To disconnect the BBUS, the ignition should be turned
on and then off. The BBUS connector must be
disconnected within 17 seconds of the ignition being
turned off or the BBUS will be triggered. When the
BBUS is sounding it can be cancelled by unlocking
the vehicle with the key or the remote handset only if it
is connected to the vehicle harness.
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door Simonjanssen »

Hoi
Ik heb heel vaak de accu van mijn 1999 4.6 moeten loskoppelen. Nog nooit een probleem ontmoet anders dan het weer opnieuw instellen van deuren en dak. Ook meermalen gewoon met een hele lege accu gestaan in de loop der jaren. Opnieuw laden of nieuwe accu erin. Nooit de gevreesde Xtra problemen ontmoet
Groetjes
Simon janssen
Rrover2016
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 feb 2017 03:55

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door Rrover2016 »

hallo weet iemand hoe ik de lekspanning van mijn rr L322 2003 kan verhelpen
hoorde iets over een reset
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: Accu loskoppelen? beste methodiek?

Bericht door Benlaro »

Rrover2016 schreef: 22 mar 2017 21:32 hallo weet iemand hoe ik de lekspanning van mijn rr L322 2003 kan verhelpen
hoorde iets over een reset
Je zit in het verkeerde forum deel, dit is voor de P38 de voorloper van je Range.
Meestal ontstaat de lekstroom in een onderdeel van de luchtbehandeling, een soort electronisch onderdeel, is een bekend probleem bij de L322.

Waar het onderdeel precies zit en hoe het er uit ziet, moet je even op andere fora zoeken of wachten tot er iemand anders reageerd die het probleem opgelost heeft.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
Plaats reactie