P38 2.5 DSE tuningsmogelijkheden

Plaats hier overige technische vragen over uw Range Rover P38
Plaats reactie
Dr. Theo
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:15
Website: http://www.drtheo.nl
Locatie: Kornhorn

P38 2.5 DSE tuningsmogelijkheden

Bericht door Dr. Theo »

P38 2.5 DSE Tuning
Na een debacle bij het vervangen van de hogedrukdieselpomp moet er waarschijnlijk een andere motor gemonteerd worden.
We hebben een motor uit een BMW 525 TDS met 230.000km op het oog.
Heeft iemand ervaring met het tunen van zo'n motor? Ik zoek vooral meer trekkracht bij lage toeren.

Bij 112 Turbo kan ik een revisie voor mijn eigen turbo krijgen met een upgrade waarmee het vermogen er eerder inkomt. Kosten zijn 450 euro ex.btw.

Zijn er nog andere goede mogelijkheden? Een powerbox bijvoorbeeld, is dat wat?

En heeft iemand nog tips om zaken aan te pakken terwijl de motor eruit is? Dacht zelf o.a. aan vervangen van krukaskeerring en koppeling.

Alvast bedankt voor de tips.
Land Rover Discovery V8 3.5, 3-deurs, RHD
Land Rover Discovery V8 3.9i, 5-deurs, RHD
Range Rover P38 2.5DSE 1996, LHD
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: 2.5 DSE tuningsmogelijkheden

Bericht door 1korendijk »

Goedendag

Wat een nare gebeurtenis met zo'n garage.
Een M51 motor is geen rocket science, ik zou een betrouwbare garage in de buurt zoeken.
Er zijn diverse tuning mogelijkheden maar het blijft een onderbemeten blok....
Chip
Turbo
Intercooler
V8 (LPG) grijs kenteken
Andere motor 3ltr BMW

Groet Marcel
Groet Marcel
Dr. Theo
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:15
Website: http://www.drtheo.nl
Locatie: Kornhorn

Re: 2.5 DSE tuningsmogelijkheden

Bericht door Dr. Theo »

Hallo Marcel, bedankt voor je bericht.

Ondertussen goed nieuws: één verstuiver was defect gegaan. Waarschijnlijk door niet-schoon werken maar volgens de garage was dit doordat de pomp nu perfect werkt.. Hoe het ook zij, hij werkt weer!

Bij Ziptuning willen ze niet aan chiptuning beginnen omdat de motor al veel gelopen heeft. Diverse parameters van de auto zouden met elkaar 'meegegroeid' zijn, oftewel volgens hun heeft het systeem zichzelf gekalibreerd in de loop van de tijd voor bepaalde slijtage. Bij een chiptuning zou je dan alles resetten en verwachten ze dat de auto niet goed meer zal lopen.
Is er ook iemand die daadwerkelijk een turbo upgrade of chiptuning heeft gedaan?
Ben benieuwd naar de resultaten.

Gr. Theo
Land Rover Discovery V8 3.5, 3-deurs, RHD
Land Rover Discovery V8 3.9i, 5-deurs, RHD
Range Rover P38 2.5DSE 1996, LHD
1korendijk
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2012 14:16
Locatie: Groningen

Re: 2.5 DSE tuningsmogelijkheden

Bericht door 1korendijk »

PM me voor uw gegevens welke ik door kan geven aan een vriend (ik geef geen gegevens van een ander / hem door)
Ik had een kastje in mijn vorige DSE, verkocht bij de auto.
Vriend heeft chip en grotere intercooler; merkbaar verschil

Groet Marcel
Groet Marcel
JaapStruyk
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mar 2016 07:12

Re: 2.5 DSE tuningsmogelijkheden

Bericht door JaapStruyk »

Dr. Theo schreef: Is er ook iemand die daadwerkelijk een turbo upgrade of chiptuning heeft gedaan?
Ben benieuwd naar de resultaten.
Bijna, heb na een zoektocht http://www.cth-chiptuning.be gevonden die de software nog ergens in de oude doos had zitten, voor €175 leveren ze een Eeprom met de software erop wel zelf in de ECU solderen, met een beetje mazzel ga ik het komend weekend doen en hopelijk is daarmee het "warme start" probleem verholpen en wellicht nog wat pony's erbij.
Zal de uitkomst hier posten...

*update*
chip ontvangen en erin geprikt, geen spectaculaire vermogenswinst maar motor is wel soepeler, warme start probleem is verleden tijd, doet dus wel wat...
Dr. Theo
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mar 2016 12:15
Website: http://www.drtheo.nl
Locatie: Kornhorn

Re: 2.5 DSE tuningsmogelijkheden

Bericht door Dr. Theo »

Hallo Jaap, wat zijn je bevindingen na een jaar gebruik?

Jurgen Schmidt van JS Autosport uit Vriezenveen kwam met het volgende voorstel :
- Aanpassen trekkracht P38 2.5DSE onderin is mogelijk, kost €300
- Gaspedaal respons aanpassen
- Iets meer diesel inspuiten (dus wat meer rook)
- Licht verhogen turbodruk
- Verwachte toename in koppel is circa 70Nm
- Turbo vervangen of reviseren is eerst niet nodig.

Iemand hier nog commentaar op?
Land Rover Discovery V8 3.5, 3-deurs, RHD
Land Rover Discovery V8 3.9i, 5-deurs, RHD
Range Rover P38 2.5DSE 1996, LHD
Plaats reactie