problemen met automaat - Range Rover L322 bj 2003

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
tukker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2012 20:06

problemen met automaat - Range Rover L322 bj 2003

Bericht door tukker »

Wie kan mij helpen met advies inzake mijn automatische versnellingsbak?.
We hebben een Range Rover L322 van bouwjaar 2003, benzine, 4.4 BMW motor + ZF-bak. Originele kilometers 108.000.Nooit trailer getrokken, altijd rustig bereden, auto is in in werkelijke nieuwstaat. Nadat electronica problemen zijn verholpen, vocht door achterste D-stijlen, navi en video module kapot, plotseling de mededeling Getriebenotprogramm ?. Tip engelse RR-club, accupool losmaken, 30 minuten wachten, en inderdaad, de automaat doet het weer als voorheen. Voor de zekerheid computer v/d RR laten uitlezen + kleine beurt, want er moest toch een apk-tje op. Mededeling nu : waarschijnlijk is uw automatische bak kapot ?. Ik kan het niet geloven, km-stand is te laag hiervoor, auto heeft hiervoor veel teveel onderhoud gehad, alle vloeistoffen op de bak zijn en waren voldoende op peil, cq perfect. Help help wie heeft echt verstand van die bakken ?,
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: problemen met automaat

Bericht door jeroen »

krijg jij alleen een melding dat de automaat defect is of schakelt hij ook anders?Ik weet dat de automaatbakken van de
diesels wel rond de 2ton kapot gaan dit omdat ze nooit gespoeld worden.Er zijn maar weinig bedrijven die een automaat kunnen spoelen omdat bijna niemand deze apparatuur in huis heeft.Ze kunnen alleen verversen.Probleem is dat harde deeltjes in leidingen en oliekoeler loslaten van ouderdom en dan in je kleppenblok van de automaat komen.Dit houdt in dat
in zulke omstandigheden 2 versnellingen tegelijk kunnen inschakelen en je bak kapot is.Bij jouw km stand lijkt mij dit onwaarschijnlijk.Maar je weet maar nooit.Maar geeft hij aan automaat defect of tussenbak?Vaker is het een slecht contact van een sensor.Als alles gewoon netjes werkt zou ik het eerder in de stekker verbindingen zoeken dan in de automaat.
succes
tukker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2012 20:06

Re: problemen met automaat

Bericht door tukker »

Hallo Jeroen, dank voor jouw reactie. Op dit moment is het zo dat na het uitlezen v/d computer de meldingen weg zijn, de RR rijdt gewoon. Echter als je plots heel diep het gaspedaal indrukt, ofwel veel vermogen vraagt dan lijkt het alsof hij doorslipt?, maar dit ook weer niet elke keer ?. En wat ik niet begrijp is dat naast de relatief lage km-stand van 108.000 de bak het normaal doet als je normaal rijdt?. In mijn beleving is een automatische versnellingsbak van ZF of kapot of goed ?. Kan zo'n ding ook 50 % kapot zijn ?, het lijkt er op dat hij gespoeld moet worden?, overigens er kraakt of piept of anderszins ook geen vreemde geluiden uit de bak ?. Wat denk jij ?.Er mee naar ZF in Dortmund ?. Weet jij waar het nummer van mijn bak staat?, staat het nummer op eeen type-plaatje of is het ergens leesbaar ingeslagen of zo ?. help help
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: problemen met automaat

Bericht door jeroen »

beste ff bellen met Peter de Koning in Zuid beijerland.Dit is een automaten specialist en kan je raad geven.Tel 0623230452.
succes
tukker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2012 20:06

Re: problemen met automaat

Bericht door tukker »

Beste Forumlezers, ik ben uiteindelijk op advies van Jeroen, naar Peter de Koning, van De Koning Transmissietechniek te Zuid Beijerland gegaan. Werkelijk fantastisch, wat een verademing die betrouwbare man. Hoe begon mijn verhaal ook alweer?, Het gespecialiseerde transmissie-bedrijf in Almelo wist niets uit te leggen/onderbouwen nadat ze een analyse gedaan hadden mbt mijn bak. Enkel dat de gehele automaat vervangen diende te worden ?. Zelfs niet a/d hand van een opengewerkt model ZF-automaat konden ze de analyse niet inzichtelijk maken ?. Ik krijg dan altijd een onderbuikgevoel. Dus dan maar naar de bekende firma ZF in Dortmund, mensen, wat een afknapper, na het mailen van alle voertuiggegevens en mijn problematiek had ik een afspraak gemaakt in Dortmund.Afspraakbevestiging laten mailen, op tijd vertrokken, dagje vrij genomen, geld i/d binnenzak. Rekening gehouden met het ergste, maar dit liep anders. Aan de ontvangstbalie vroegen ze na het noemen van mijn naam : "wat of ik kwam doen ?" , te gek voor woorden, "wir haben ein Fehler gemacht",zei men met een glimlach. Maar het verhaal wordt nog slechter, ik zei dat ik helemaal uit nederland kwam, een afspraakbevestiging had, en vroeg naar dhr Sagert, de man van de mails. Deze heer was nog a/h Kaffee trinken ?. Ik liet dus mijn mails zien, en zei dat ik de gang van zaken niet acceptabel vond. Men kreeg i/d gaten dat ik wel erg goed duits sprak, en ik refereerde terloops aan enkele warme kontakten binnen de duitse autowereld. Het voorstel kwam om een proefrit te maken, zo gezegd zo gedaan, na de rit naar binnen, en daar kwam de aap uit de mouw, want de onderdelen voor reparatie van mijn bak waren niet binnen ?. Nog geen pakkingen waren "auf Lager im Haus". De kunst is dan om je "gesprekspartner" te laten praten, niet opwinden, i/h duits : "nur keine Aufregung". Het voorstel van ZF was nu dat ik zelf de bak er onder uit zou sleutelen?, deze zou omruilen bij hun, en dan naar huis rijden met een ruilbak ?. Welke ik dan zelf diende te monteren ?. Want dit zou mij kosten besparen. ?. Ik had nog helemaal niet over geld gesproken notabene ?. Alsof ik hier op zat te wachten ?. Zeer merkwaardig, en ZF onwaardig. Volkomen verbijsterd, een illusie armer weer naar huis gereden. Maar soms moeten zaken zo lopen blijkbaar, Peter de Koning gebeld, 2 dagen later stond de RR er. 1 dag later had De Koning de bak er onder uit, ik kreeg een glasheldere analyse en kostenopgave. 5 dagen later de RR opgehaald, alles conform afspraak, perfect, 110 % werk geleverd, de oude delen in een doos, uitleg mbt de werkzaamheden en oorzaken. Mensen, oprecht, wat een goed adres,wat een goed monteur, ze bestaan nog, de echte specialisten, Peter de Koning voor jou een heel groot compliment. Iedereen uit mijn netwerk gaat nu naar hem toe, en die verhalen over ZF in Dortmund, mensen, de specialist die ze daar nodig hebben heet Peter de Koning, en hij woont gewoon vlakbij Rotterdam. Zijn telnummer is 06-23230452, het wordt nu eens tijd dat die onterechte reclamespot over ZF stopt, De Koning verdient die complimenten. P.s : bij ZF Dortmund komen reorganisaties, ra ra, hoe zou dat komen ?. :) :)
DimitriT
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2012 19:04

Re: problemen met automaat

Bericht door DimitriT »

Wat kost zo'n geintje eigelijk? een gerevisiseerde bak onder een RR?
roverron
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2009 22:42
Locatie: Londerzeel

Re: problemen met automaat

Bericht door roverron »

Wel, bij mijn vorige TD6 heb ik de GM bak laten herstellen ( = revisie ) op 200.000 km, dat was in februari 2011.
Prijs was een 2.600,- euro BTW inbegrepen, alles inbegrepen en op één dag: 's morgens brengen-'s avonds ophalen; er zijn nog goedkopere aanbiedingen op de markt: 1.500 euro zonder de- en montage.
RR 2012 Autobiography, 4,4 TDV8
Mercedes 2012 E350 CDI Kombi
RR L322 2004 Vogue, 177 pk, verkocht
Peugeot 607 2,7 HDI, 250 pk, te koop
DavieRange
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2011 21:34

Re: problemen met automaat

Bericht door DavieRange »

Mijn RR uit 2003 vertoonde dezelfde kuren..... Na een foutieve diagnose van Bas van Slooten...die alleen de olie hebben vervangen voor € 500,00 met de mededeling dat het zo opgelost moest zijn.... toch bij Peter terecht gekomen. na 5 dagen de RR weer terug en rijdt weer als een zonnetje, terwijl we hem eigenlijk weg wilde doen :( ....gelukkig niet gedaan, want wat ga je dan in g.dsnaam rijden als je dit gewend bent en de nieuwe 2013 net boven budget ligt?
Alle lof voor Peter in Zuid Beijerland.... alleen bang dat het succes zorgt voor langere wachttijden en het GEEN grote garage is !!
tukker
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2012 20:06

Re: problemen met automaat

Bericht door tukker »

Ja, je moet als je RR rijdt even de weg kennen, en dan kun je best RR rijden, een van die goede adressen is Peter de Koning, er zijn helaas (te)veel "categorie-interessant-en niet-weten-waar-het-over gaat" adressen. Dit is de functie van een forum. :D
JeanEgleny
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2013 15:51

Re: problemen met automaat

Bericht door JeanEgleny »

Beste Forumleden,

Wat een goed advies is hier gegeven.
Goed om te lezen dat er nog echte specialisten bestaan.

Zelf ken ik een versnellingsbakspecialist in het midden van het land: Thomassen in Lunteren.
Ken verschillende ervaringsdeskundigen met deze specialist; zij zijn allen uitermate tevreden over deze 'Willie Wortel' op het gebied van (preventief) onderhoud aan versnellingsbakken danwel revisie !
Plaats reactie