Raynger's 200Tdi 1985
Raynger's 200Tdi 1985
Hallo allemaal,
Sinds 2 maanden ben ik weer in het bezit van een RangeRover. Het is een 4-deurs uit 1985 omgebouwd naar een 200Tdi. Hij is uit GrootBritannie geimporteerd dus een RightHandDrive. Als het komende jaar blijkt dat ie in redelijk goede staat is dan is de bedoeling dat we hem beetje bij beetje gaan opleuken/opknappen.
Het eerste echte probleem heeft zich al voorgedaan: de koppeling. Die wordt 14dec vervangen door een nieuw heavy-duty exemplaar (koppelingsplaat/drukgroep/druklager/slavecilinder)
En dit is hem:
Sinds 2 maanden ben ik weer in het bezit van een RangeRover. Het is een 4-deurs uit 1985 omgebouwd naar een 200Tdi. Hij is uit GrootBritannie geimporteerd dus een RightHandDrive. Als het komende jaar blijkt dat ie in redelijk goede staat is dan is de bedoeling dat we hem beetje bij beetje gaan opleuken/opknappen.
Het eerste echte probleem heeft zich al voorgedaan: de koppeling. Die wordt 14dec vervangen door een nieuw heavy-duty exemplaar (koppelingsplaat/drukgroep/druklager/slavecilinder)
En dit is hem:
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
Een van de eerste aanpassingen was het monteren van een thermostaat voor de elektrische fan. De vorige eigenaar had een el. fan gemonteerd, maar geen thermostaat. De fan moest met de hand via een schakelaar onder de motorkap aan en uit gezet worden. Ik bedoel, maak dan op zijn minst een schakelaar op het dashbord.
Eerst een goede plek gezocht voor het T-stuk en daar de slang doorgesneden:
Dan een klein stukje slang er tussenuit gehaald. Op de foto met het nieuwe T-stuk en dubbele thermostaat:
Vervolgens de slangen weer aangesloten:
Als laatste een relais en de bedrading aangesloten:
Op het dashbord zit nu een schakelaar met 3 standen: Hi-Off-Low
Bij low schakelt ie al bij een lage temperatuur in, de exacte waarde moet ik nog nog ff opzoeken/uittesten. Off is helemaal uit, voor bij doorwadingen en Hi is inschakelen bij een hogere temperatuur.
Eerst een goede plek gezocht voor het T-stuk en daar de slang doorgesneden:
Dan een klein stukje slang er tussenuit gehaald. Op de foto met het nieuwe T-stuk en dubbele thermostaat:
Vervolgens de slangen weer aangesloten:
Als laatste een relais en de bedrading aangesloten:
Op het dashbord zit nu een schakelaar met 3 standen: Hi-Off-Low
Bij low schakelt ie al bij een lage temperatuur in, de exacte waarde moet ik nog nog ff opzoeken/uittesten. Off is helemaal uit, voor bij doorwadingen en Hi is inschakelen bij een hogere temperatuur.
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
En toen deed de koppeling vreemd. Bij het intrappen van de koppeling hoorde je een vreselijk eng geratel/rammel. Vanuit de vrij in de versnelling zetten lukte nauwelijks meer..... Balen....
Geen idee waar het vandaan kwam, maar een ding was zeker: de bak moest er onderuit. En als de boel toch open ligt, waarom niet meteen maar wat onderdelen preventief vervangen. Dus heb ik bij paddocks voor het eerst maar eens wat onderdelen besteld: Een koppelingsplaat, drukgroep, druklager, slavecilinder en pedaalrubber.
Vervolgens een "mannetje" gezocht en gevonden die een brug heeft en de bak er onderuit kan halen. Ik kwam terecht bij Piet Kraakman4x4 in purmerend. Tot nu toe zeer tevreden over zijn werk.
Nadat de bak er onderuit lag, bleek het geluid te komen van het toplager. De lagerbus die de priesas bij het vliegwiel op zijn plek houdt. Omdat de bak van een V8 is en de motor een 200Tdi is past het eigenlijk niet. Iemand had ooit een stuk koper waterleiding gebruikt als lagerbus. Doordat koper veel te zacht is en de maat niet klopt, kwam er steeds meer speling in. Uiteindelijk zoveel dat de priesas ging rammelen als je de koppeling intrapt en door dat rammelen komt de koppelingsplaat weer tegen het vliegwiel aan waardoor je niet kan schakelen.
Kraakman heeft bij een mannetje een lagerbus van messing op maat laten draaien en die zit er nu in samen met de andere nieuwe onderdelen.
Ik heb inmiddels weer een 600km gereden en alles doet het weer prima! Op naar de volgende klus
Geen idee waar het vandaan kwam, maar een ding was zeker: de bak moest er onderuit. En als de boel toch open ligt, waarom niet meteen maar wat onderdelen preventief vervangen. Dus heb ik bij paddocks voor het eerst maar eens wat onderdelen besteld: Een koppelingsplaat, drukgroep, druklager, slavecilinder en pedaalrubber.
Vervolgens een "mannetje" gezocht en gevonden die een brug heeft en de bak er onderuit kan halen. Ik kwam terecht bij Piet Kraakman4x4 in purmerend. Tot nu toe zeer tevreden over zijn werk.
Nadat de bak er onderuit lag, bleek het geluid te komen van het toplager. De lagerbus die de priesas bij het vliegwiel op zijn plek houdt. Omdat de bak van een V8 is en de motor een 200Tdi is past het eigenlijk niet. Iemand had ooit een stuk koper waterleiding gebruikt als lagerbus. Doordat koper veel te zacht is en de maat niet klopt, kwam er steeds meer speling in. Uiteindelijk zoveel dat de priesas ging rammelen als je de koppeling intrapt en door dat rammelen komt de koppelingsplaat weer tegen het vliegwiel aan waardoor je niet kan schakelen.
Kraakman heeft bij een mannetje een lagerbus van messing op maat laten draaien en die zit er nu in samen met de andere nieuwe onderdelen.
Ik heb inmiddels weer een 600km gereden en alles doet het weer prima! Op naar de volgende klus
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
Tijdens het gluren onder de motorkap viel mijn oog op het volgende onderdeel:
Ik dacht eerst dat het de scheidingsdiode was voor de 2de accu. Na nader onderzoek bleek het te gaan om een relais voor de gloeipluggen. Dat loste ook meteen het mysterie op van de extra knop onder het stuur: handmatig voorgloeien. Alleen zat die knop niet helemaal goed aangesloten (maar één draad).
Nadat ik alles weer aangesloten had kon ik dus weer voorgloeien. ongeveer 5-6 keer en toen deed ie het niet meer. Waarschijnlijk kan de drukknop de stroom niet aan (5A tot 6A voor de relais-spoel). Bij Conrad ff gezocht naar een knop die wel 6A kan schakelen en gevonden. Nu nog bestellen en inbouwen.
ToDo:
-voorgloei-inrichting
-luidsprekers vervangen
-radio inbouwen
-kleppen stellen
-dashboard lampjes vervangen
-brandblusser installeren
-plafondverlichting aan als deur open (werkt nu alleen op schakelaar dashboard)
-houten deurlijsten schuren en lakken
-scheidingsdiode / relais installeren (accu's staan nu gewoon direct parallel)
-schokdempers vervangen
-brandstofleiding tank=>pomp vervangen
-scharnieren voorportieren vervangen
-upper tailgate vervangen
-aandrijfriemen vervangen (incl. distibutie)
-linker deurraam elektrisch maken (rechts is al, Li moet ik nog bedrading controlleren en motor inbouwen)
-koplampsproeiers aansluiten
-achteruitrijverlichting werkend maken
enzovoorts. Je moet maar een hobby hebben...
maar tussen het klussen door is er ook nog tijd voor ontspanning:
Ik dacht eerst dat het de scheidingsdiode was voor de 2de accu. Na nader onderzoek bleek het te gaan om een relais voor de gloeipluggen. Dat loste ook meteen het mysterie op van de extra knop onder het stuur: handmatig voorgloeien. Alleen zat die knop niet helemaal goed aangesloten (maar één draad).
Nadat ik alles weer aangesloten had kon ik dus weer voorgloeien. ongeveer 5-6 keer en toen deed ie het niet meer. Waarschijnlijk kan de drukknop de stroom niet aan (5A tot 6A voor de relais-spoel). Bij Conrad ff gezocht naar een knop die wel 6A kan schakelen en gevonden. Nu nog bestellen en inbouwen.
ToDo:
-voorgloei-inrichting
-luidsprekers vervangen
-radio inbouwen
-kleppen stellen
-dashboard lampjes vervangen
-brandblusser installeren
-plafondverlichting aan als deur open (werkt nu alleen op schakelaar dashboard)
-houten deurlijsten schuren en lakken
-scheidingsdiode / relais installeren (accu's staan nu gewoon direct parallel)
-schokdempers vervangen
-brandstofleiding tank=>pomp vervangen
-scharnieren voorportieren vervangen
-upper tailgate vervangen
-aandrijfriemen vervangen (incl. distibutie)
-linker deurraam elektrisch maken (rechts is al, Li moet ik nog bedrading controlleren en motor inbouwen)
-koplampsproeiers aansluiten
-achteruitrijverlichting werkend maken
enzovoorts. Je moet maar een hobby hebben...
maar tussen het klussen door is er ook nog tijd voor ontspanning:
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
De binnenverlicht gaat weer aan als de portieren open gaan. De schakelaar op het dashboard was de eerste boosdoener. De koper contacten waren helemaal groen. Gelukkig zijn ook de schakelaars lomp uitgevoerd en makkelijk te demonteren. Beetje dremelen en wat contactspray er op en we hebben weer een zo goed als nieuwe schakelaar:
Daarna ging de binnenverlichting netjes branden met de schakelaar in de middelste stand, uit in de onderste stand en uit in de bovenste stand. Maar bij het openen van het portier bleef de lamp uit.
De portierschakelaars waren hetzelfde lot overkomen als de dashboardschakelaar: helemaal groen gecorrodeerd. Schoonmaken, contactspray, monteren en het werkt weer allemaal perect!
Heb nu ontdekt dat er zelfs een vertraging in die verlichting zit. Het moet niet gekker worden met die luxe, ik dacht dat ik een klassieke auto had
Daarna ging de binnenverlichting netjes branden met de schakelaar in de middelste stand, uit in de onderste stand en uit in de bovenste stand. Maar bij het openen van het portier bleef de lamp uit.
De portierschakelaars waren hetzelfde lot overkomen als de dashboardschakelaar: helemaal groen gecorrodeerd. Schoonmaken, contactspray, monteren en het werkt weer allemaal perect!
Heb nu ontdekt dat er zelfs een vertraging in die verlichting zit. Het moet niet gekker worden met die luxe, ik dacht dat ik een klassieke auto had
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
ToDo:
-voorgloei-inrichting
-luidsprekers vervangen
-radio inbouwen
-kleppen stellen
-dashboard lampjes vervangen
-brandblusser installeren
-plafondverlichting aan als deur open (werkt nu alleen op schakelaar dashboard)
-houten deurlijsten schuren en lakken
-scheidingsdiode / relais installeren (accu's staan nu gewoon direct parallel)
-schokdempers vervangen
-brandstofleiding tank=>pomp vervangen
-scharnieren voorportieren vervangen
-upper tailgate vervangen
-aandrijfriemen vervangen (incl. distibutie)
-linker deurraam elektrisch maken (rechts is al, Li moet ik nog bedrading controlleren en motor inbouwen)
-koplampsproeiers aansluiten
-achteruitrijverlichting werkend maken
Zo... de vet gedrukte klussen zijn inmiddels uitgevoerd. En jeemieneetje, na 25 jaar kom je me toch wat prutsgeklus tegen Maar goed, het werkt weer en ik denk dat het ook allemaal weer wat netter in elkaar zit dan voorheen.
-voorgloei-inrichting
-luidsprekers vervangen
-radio inbouwen
-kleppen stellen
-dashboard lampjes vervangen
-brandblusser installeren
-plafondverlichting aan als deur open (werkt nu alleen op schakelaar dashboard)
-houten deurlijsten schuren en lakken
-scheidingsdiode / relais installeren (accu's staan nu gewoon direct parallel)
-schokdempers vervangen
-brandstofleiding tank=>pomp vervangen
-scharnieren voorportieren vervangen
-upper tailgate vervangen
-aandrijfriemen vervangen (incl. distibutie)
-linker deurraam elektrisch maken (rechts is al, Li moet ik nog bedrading controlleren en motor inbouwen)
-koplampsproeiers aansluiten
-achteruitrijverlichting werkend maken
Zo... de vet gedrukte klussen zijn inmiddels uitgevoerd. En jeemieneetje, na 25 jaar kom je me toch wat prutsgeklus tegen Maar goed, het werkt weer en ik denk dat het ook allemaal weer wat netter in elkaar zit dan voorheen.
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
Links achter zat ik op het ijzer te remmen. Tijd dus voor het vervangen van de remschijven en blokken.
aandrijfas eruit halen, met een bak eronder voor de olie die er uit kan lopen:
Remklauw demonteren en aan de kant hangen:
[/img]
De moeren van het wiellager met een grote pijpsleutel (56mm dacht ik) los draaien. Ga niet met een waterpomptang zitten klooien, daar beschadig je alleen maar de boel mee. Voor rond de 10 euro heb je zo'n pijpsleutel (paddock)
De naaf kan er nu voorzichtig afgeschoven worden en we gaan op de werkbank verder. De schijf zit met 5 bouten vast en is hier al gedemonteerd:
De contactvlakken schoonmaken en insmeren met kopervet:
Nu kan de nieuwe schijf er op, als ie past! Het bleek dat de gaten in de nieuwe schijf 9,6mm waren en de oude schijf met 10mm bouten vast zat. Daar kwam ik dus pas achter op de werkbank. En ik heb geen kolomboormachine op mijn sleutelplek, dus moest alles weer in elkaar en kon ik naar huis om daar de nieuwe schijven te voorzien van 10mm gaten. Wat heb ik zitten vloeken... Nieuwe schijven zijn voorzien van vet tegen het roesten. Schoonmaken dus met remmenreiniger.
De naaf met nieuwe schijf kan er weer op:
De remzuigers met een remzuigerklem terug de remklauw in drukken. De remklauw weer monteren en nieuwe blokjes er in.
Dit was het blokje dat op ijzer aan het remmen was:
Nu de voorkant nog en dan zijn alle grote dingen voorlopig klaar.
aandrijfas eruit halen, met een bak eronder voor de olie die er uit kan lopen:
Remklauw demonteren en aan de kant hangen:
[/img]
De moeren van het wiellager met een grote pijpsleutel (56mm dacht ik) los draaien. Ga niet met een waterpomptang zitten klooien, daar beschadig je alleen maar de boel mee. Voor rond de 10 euro heb je zo'n pijpsleutel (paddock)
De naaf kan er nu voorzichtig afgeschoven worden en we gaan op de werkbank verder. De schijf zit met 5 bouten vast en is hier al gedemonteerd:
De contactvlakken schoonmaken en insmeren met kopervet:
Nu kan de nieuwe schijf er op, als ie past! Het bleek dat de gaten in de nieuwe schijf 9,6mm waren en de oude schijf met 10mm bouten vast zat. Daar kwam ik dus pas achter op de werkbank. En ik heb geen kolomboormachine op mijn sleutelplek, dus moest alles weer in elkaar en kon ik naar huis om daar de nieuwe schijven te voorzien van 10mm gaten. Wat heb ik zitten vloeken... Nieuwe schijven zijn voorzien van vet tegen het roesten. Schoonmaken dus met remmenreiniger.
De naaf met nieuwe schijf kan er weer op:
De remzuigers met een remzuigerklem terug de remklauw in drukken. De remklauw weer monteren en nieuwe blokjes er in.
Dit was het blokje dat op ijzer aan het remmen was:
Nu de voorkant nog en dan zijn alle grote dingen voorlopig klaar.
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
Het was een tijdje stil vanuit mijn kant. Druk met andere dingen. Maar ik heb niet helemaal niets gedaan aan de RR.
Mijn laatste aanwinst:
Er zit eigenlijk een mooi aluminium deksel op dat afsluitbaar is, maar ik moest nu iets transporteren dat er dan net niet in zou passen. Wel fijn dat het originele dekzeil met beugels er ook nog bij zat.
Ik ben wel een halve dag bezig geweest om de bouten van de trekhaak los te krijgen De haak zat nl te laag. 2 van de 4 bouten moeten uitboren en dat valt niet mee (M16)
Mijn laatste aanwinst:
Er zit eigenlijk een mooi aluminium deksel op dat afsluitbaar is, maar ik moest nu iets transporteren dat er dan net niet in zou passen. Wel fijn dat het originele dekzeil met beugels er ook nog bij zat.
Ik ben wel een halve dag bezig geweest om de bouten van de trekhaak los te krijgen De haak zat nl te laag. 2 van de 4 bouten moeten uitboren en dat valt niet mee (M16)
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Re: Raynger's 200Tdi 1985
mooi verslagje, keep up the good work
Re: Raynger's 200Tdi 1985
Leuk om te lezen!!!\
Lekkah bezig hoor!
Groet
Bart
Lekkah bezig hoor!
Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!