Aanschaf Range Rover L322

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Gertjan1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 16:05

Aanschaf Range Rover L322

Bericht door Gertjan1 »

Ik ben nieuw hier op dit forum omdat ik een Range Rover L322 wil aanschaffen en wat vragen heb.
Het betreft een 2005 4.4 benzine met 298000 km op de teller van de 2e eigenaar, er zit een berg facturen bij dus er is redelijk wat over terug te vinden.
De auto staat al een tijd bij een handelaar, apk was al verlopen en de accu was ontkoppeld, hij starte gelijk maar hoorde de eerste 2/3 sec een ratel. Deze was daarna ook gelijk weer weg, is dit normaal? Dacht gelijk aan de ketting en de geleiders, maar het is mss ook mogelijk dat na lang stilstaan de boel weer even op druk moet komen?
In het display gaf de auto aan “air suspension inactief” maar ook abs en asc. Na 2 meter rijden alle lampjes uit en geen storingen meer, de luchtvering geeft op het display “Logic7” netjes de 4 wielen op hoogte aan. Echter bij het laten zakken dmv de knop op de deur doet hij dit, omhoog duurt erg lang, hoogste stand doet hij niet.....?? Compressor komt niet aan z’n druk??
Rechtsvoor bonkt de ophanging iets, rijden en schakelen doet hij perfect, hi/lo gearing werkt ook prima.
Stuurverwarming werkt maar na een tijdje gaat deze uit en krijg hem niet meer aan, klopt dit als de boel op temp is??
Auto ziet er verder netjes uit voor z’n leeftijd en heeft normale gebruikssporen, ben alleen een beetje bang voor de dingen die mij zijn opgevallen....het zou de eerste RR zijn dus vandaar deze vragen op het forum.
Groeten,
Gertjan
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door Benlaro »

Beste Gert-jan,

Een auto met 300k op de teller is best wel lastig, maar zolang de motor goed draait en de onderhoudshistorie compleet is, kan je daar altijd op af gaan.
Kijk wel of de kettingspanners al eens vervangen zijn.
Als je het zeker wilt weten, zoek dan een specialist en laat de auto daar even checken voor je hem koopt.
Dat geld voor alle auto's.
Hoe traag is de luchtvering, bonken en traag reageren kan op een lekke balg duiden.
Maar het kunnen ook veel andere zaken zijn.
Wees wijs met wat je doet, er staan nog genoeg andere auto's te koop.
overigens blijft de L322 een geweldige auto.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door RuwanDTS »

Eens met Benlaro,

M'n vorige L322 had toen ik hem kocht rond de 250dk op de klok zitten.
Degene die ik nu heb 300dk.

Zolang de onderhoudshistory in order is, geen probleem.

Uiteraard een aantal zaken die je in het achterhoofd moet houden als je een 4.4 neemt (neem aan nog de BMW versie?)

Motor & bak
De Kettinggeleiders en spanners hoor je vaak bij deze motoren dat die worden vervangen vanwege dat geratel. Maar tijdens het opstarten is dit normaal, zolang je ze daarna niet meer hoort.

Advies is om ook de bak na te kijken, daar kan de koppelvormer nog wel eens de geest geven. Dit hoor je meestal als de auto zo rond de 80km/h rijd en je langzaam gas geeft, dan hoor je een zeer aanwezige brom. Of het pendelen van je toerenteller.

Met zo'n kilometer stand komen dit soort dingen vaak om de hoek kijken. Het is een beetje wat je zelf wilt. Je kunt het zo laten en niets doen of je kunt dit vroegtijdig incalculeren , afhankelijk hoe lang je de auto wilt houden.

Luchtvering
Bestaat uit veerpoten voor met balg en achter balgen, hoogte sensors 4x , luchtcompressor en de ecu daarvan, en zgn lucht distributie klep.
Als ik je zo hoor lijkt het de luchtcompressor te zijn. Maar dat kom je echt enkel te weten als je de auto laat uitlezen.

Bij mijn vorige heb ik de luchtcompressor gereviseerd. Dit houd in dat de rubberen afdicht ring in van de zuiger vervanger. Daardoor duurde het langer
voordat de auto omhoog kwam omdat hij lucht lekte. Daarna deed ie het fantastisch.

Bonken in het onderstel? Kan een draagarm zijn wellicht. Dat kun je alleen zien als de auto op de brug staat.

stuurverwaring
Zie deze link
https://motor-roam.co.uk/l322-range-rov ... leshooting
Als het stuur warm wordt blijft deze in principe aan.
Anders zit er een defect in of de ecu in het stuur, of het stuur zelf.
Gaat hij wel weer aan als je de auto opnieuw start?

Het kan zijn dat als de auto een geruime tijd stil heeft gestaan, dat ie misschien een foutmelding kan geven, zeker als de accu is losgekoppeld.

Ook dit betekend dat je eerst de auto zal moeten laten uitlezen, fouten verwijderen en een stukje gaan rijden. En vervolgens gaan kijken weer of er nieuwe fouten bij komen. Dan weet je of er andere dingen aan de hand zijn.

Ben benieuwd naar de foto's :)

Gr. Ruwan
Gertjan1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 16:05

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door Gertjan1 »

Dank voor de reactie heren,
Ik ben inmiddels in onderhandeling, een auto van deze leeftijd en met deze km stand hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Als het me niet aanstaat gaan we weer verder kijken.
Ik hou jullie op de hoogte
deusjevo
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2019 22:54

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door deusjevo »

Heb je een linkje naar een advertentie?
Range Rover Classic 300Tdi 1972 in Epsom Green ;)
Gertjan1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 16:05

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door Gertjan1 »

De auto waar het om gaat is helaas afgevallen, blijft ratelen bij koude start dus de ketting zal vv moeten worden met alles wat daarbij hoort. Qua prijs wilde het bedrijf niets doen dus einde deal.
Ben gaan kijken bij een l322 uit 2006 facelift met de 4.2 SC motor, Nl geleverd van 1 eigenaar met 270k op de teller, prima auto en qua navigatie/audio en uiterlijk weer een stuk vooruit. Geen mankementen of storingen en de gehele dealer historie voorhanden (Van Mossel)
Het is wel een wat duurder exemplaar maar ik heb er wel een beter gevoel bij.
https://link.marktplaats.nl/m1613157767 ... ios_tablet
Gertjan1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 16:05

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door Gertjan1 »

Maar twijfel nog wel een beetje over het verbruik, veel indianen verhalen over te vinden. Het zal in elk geval best hoog zijn
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door RuwanDTS »

Dat klinkt in ieder geval goed, je moet er wel een goed gevoel bij hebben.

Waar zit die twijfel precies van het verbruik?

Dit soort auto's verbruiken gemiddeld 1 op 5 of 1 op 7.
Bouw je er een LPG installatie in, wat kan, dan rij je goedkoper. Maar je moet dan wel relatief meer gaan rijden in de maand, anders is het zonde van de extra wegenbelasting.

Nog een andere die misschien ook interessant kant zijn
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lan ... ousPage=lr
Gertjan1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2020 16:05

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door Gertjan1 »

Inmiddels de RR aangeschaft, moet nog geleverd worden en zal apk gekeurd worden.
Ben erg benieuwd, paar kleine dingen zoals dvd van navigatie defect en achteruitrijcamera defect. Verder alles in orde en tot de laatste km dealer onderhouden
deusjevo
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2019 22:54

Re: Aanschaf Range Rover L322

Bericht door deusjevo »

Die witte van Jan de Boer?

Leuk ding hoor.
Range Rover Classic 300Tdi 1972 in Epsom Green ;)
Plaats reactie