warmlopen na lange rit

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
tbgsammetje
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:08

warmlopen na lange rit

Bericht door tbgsammetje »

hallo,

ik heb een RRC 3,9l uit 1993.
op lange afstanden (meer dan 100 km) verbruikt hij ong 1,5 l water.
maar als ik ga kijken zie ik helemaal geen water spoor.
ook worden de slangen niet hard, en zit er geen mayonaise aan de olie dop en of water reservoir.

al kwam ik er achter als ik hem laat werken ( 2 ton aan de trekhaak) en dan berg op. dus als hij moet werken verliest hij ook water maar je zit helemaal geen water spoor.
ook geen witte uitlaat gassen.

ken iemand dit probleem?
of heeft iemand er hier ervaring mee?

alvast bedankt.

mvg. Sam
batstra
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2010 22:38

Re: warmlopen na lange rit

Bericht door batstra »

Hallo Sam,

De titel van je bericht noemt warmlopen maar in de rest van het bericht lees ik dat niet meer, loopt hij inderdaad warm?

Als er 1,5 liter zoekraakt op 100 km moet er een duidelijke oorzaak zijn!!

Wat zou kunnen is dat je via de kachelradiator water verliest? Dat zou je dan kunnen merken aan natte matten maar je zou het ook moeten ruiken (als je er koelvloeistof in hebt zitten een zoetige lucht). Als je er water in hebt zitten ruik je het misschien niet maar dan moet je het wel merken aan natte matten.

Heb je verder ook echt alle slangen gecheckt? Er zitten op diverse plaatsen korte slangetjes achterop het inlaatspruitstuk en ook voorop bij het distributiedeksel die goed lek kunnen raken. Een lekkage zie je dan niet zo gauw omdta ze goed weggestopt zitten.

Je zegt dat er geen smurrie aan de vuldop zit maar heb je als eens naar binnen gekeken in het kleppendeksel?
Verder de scheiding tussen koppen en blok checken, daar kan evt ook lekkage naar buiten optreden.

En loopt hij verder wel netjes stationair? Niet dat je op één cilinder zoveel lekkage hebt dat die niet meer vonkt en dus niet meer verbrandt, dan zie je misschien ook geen witte uitlaatrook.

Zoals gezegd, met zo'n waterverbruik MOET er een duidelijke oorzaak te vinden zijn!!

Groeten,

Gerben
tbgsammetje
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:08

Re: warmlopen na lange rit

Bericht door tbgsammetje »

hallo,

ten eerst bedankt voor het mee denken.
heb het probleem onder tussen gevonden.
er zat idd een klein gaatje in een van de slangen waar dan nevel uitkwam en op de binnen kant van de koppen spoot, en daar direct verdampte.

totzo ver toch bedankt.

mvg Sam v Diejen
batstra
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2010 22:38

Re: warmlopen na lange rit

Bericht door batstra »

Hallo Sam,

Goed te hroen dat jet het gevonden hebt, zal die slangen bij mijn blok ook maar preventief vervangen. Ben het blok nu aan het opbouwen, dus nu kan ik er makkelijk bij...

Altijd fijn als je na zo'n constatering het ook nog relatief geodkoop kunt oplossen :D

Groeten,

Gerben
tbgsammetje
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:08

Re: warmlopen na lange rit

Bericht door tbgsammetje »

hallo,

ja dat was het zeker.

in ieder geval toch bedankt.
en heel veel succes met het opbouwen.
zeker een leuke klus

groetjes.
sam
Plaats reactie