enkele weken geleden heb ik mijn nokkenas met stoters vervangen van mijn RRC v8. Motor liep prima. Na het verversen van de olie twee weken later tikt de motor hard indien de motor op temperatuur is. Bij het verwijderen van de linkerkleppendeksel lijkt er ook weinig olie te komen, het is wel vettig maar geen stroom van olie.
Kan het tikken door verstopt oliekanaal komen, hoe kan ik dit checken en evt verhelpen. Zou het helpen door een dikkere olie te gebruiken?
Hoor graag suggesties want ik baal er goed van!
hard tikkend geluid bij warme motor
Re: hard tikkend geluid bij warme motor
Welke soort motorolie heb je gebruikt? Toch wel de 20w40 dits is nml een dikkere soort olie . Een verstopt oliekanaal kan, maar lijkt me sterk.
Sommige rijders doen weleens een motor flush, een toevoeging voor je motorolie die een reinigende werking heeft en daarna pas een olieverversing.
Toch niet tegelijk je oliefilter verwijdert en je carterpan leeg laten lopen hoop ik.............want dan dien je de ontluchtingsprocedure van de oliepomp te volgen en omdat je geen olie boven bij de kleppen krijgt denk ik dat dat nog moet gebeuren.
Ik hoop dat je mazzel hebt maar dat tikken .
Het tikken is waarschijnlijk dat 1 van de draaiende delen zoals je nokkenas, kleppenstoters, klepstangen of je tuimelaars droog lopen.
Motor niet meer starten en eerst je olie ( probleem ) oplossen.
Groet Michel WaZ
Sommige rijders doen weleens een motor flush, een toevoeging voor je motorolie die een reinigende werking heeft en daarna pas een olieverversing.
Toch niet tegelijk je oliefilter verwijdert en je carterpan leeg laten lopen hoop ik.............want dan dien je de ontluchtingsprocedure van de oliepomp te volgen en omdat je geen olie boven bij de kleppen krijgt denk ik dat dat nog moet gebeuren.
Ik hoop dat je mazzel hebt maar dat tikken .
Het tikken is waarschijnlijk dat 1 van de draaiende delen zoals je nokkenas, kleppenstoters, klepstangen of je tuimelaars droog lopen.
Motor niet meer starten en eerst je olie ( probleem ) oplossen.
Groet Michel WaZ
RRC 86 V8
Re: hard tikkend geluid bij warme motor
Bedankt, ik heb de olie en filter niet tegelijk vervangen. ik denk inderdaad dat het prime-en de eerstvolgende stap gaat worden. ik heb 15-40 olie in het blok zitten. Ik wil eerst de smering goed krijgen en dan een tijdje rijden en de olie weer vervangen om proberen meer rommel uit het blok te halen.
Suggesties voor het prime-en?
Suggesties voor het prime-en?
Re: hard tikkend geluid bij warme motor
Had je al naar de pressure relief Valve gekeken of deze niet vastzit, als deze open staat krijg je ook geen olie boven.
Je kan op 2 manieren de olie circulatie weer op gang krijgen, de originele manier is door je oliepomp helemaal vol te proppen met vaseline dus echt zoveel dat het helemaal volzit. bougies eruit en starten op de startmotor tot je oliedruk hebt.
Voordeel van deze manier is dat je meteen de toestand van de tandwielen kan checken en ook of de " deksel " van de oliepomp niet is ingesleten.
Nadeel, nieuwe pakking plaatsen en zeer omslachtig
De niet officiële manier is je ontsteking demonteren en op het nokje welke de ontsteking aandrijft een dop plaatsen met een lange stang en deze met je boormachine laten draaien. Wel zorgen dat je dop vastzit aan de lange stang . Je bent niet de eerste die zijn dop in het blok ziet verdwijnen.
Voordeel, je motor wordt niet belast en het gaat sneller.
Nadeel, geen controlle oliepomp en tandwielen.
Even een vraag hoor, is jou blok voorzien van de "oude" oliepomp of de nieuwe?
http://www.roverparts.com.au/oil_pump_v8_carbie. Pomp oud
http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID009195. Pomp nieuw, tandwielen in timingcover
Je kan op 2 manieren de olie circulatie weer op gang krijgen, de originele manier is door je oliepomp helemaal vol te proppen met vaseline dus echt zoveel dat het helemaal volzit. bougies eruit en starten op de startmotor tot je oliedruk hebt.
Voordeel van deze manier is dat je meteen de toestand van de tandwielen kan checken en ook of de " deksel " van de oliepomp niet is ingesleten.
Nadeel, nieuwe pakking plaatsen en zeer omslachtig
De niet officiële manier is je ontsteking demonteren en op het nokje welke de ontsteking aandrijft een dop plaatsen met een lange stang en deze met je boormachine laten draaien. Wel zorgen dat je dop vastzit aan de lange stang . Je bent niet de eerste die zijn dop in het blok ziet verdwijnen.
Voordeel, je motor wordt niet belast en het gaat sneller.
Nadeel, geen controlle oliepomp en tandwielen.
Even een vraag hoor, is jou blok voorzien van de "oude" oliepomp of de nieuwe?
http://www.roverparts.com.au/oil_pump_v8_carbie. Pomp oud
http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID009195. Pomp nieuw, tandwielen in timingcover
RRC 86 V8
Re: hard tikkend geluid bij warme motor
het betreft een oude pomp. Heb gisteren via een zelfgemaakte stang op het nokje de oliepomp aangeslingerd met de boormachine. Ik hoorde wel allerlei borrelen maar nog steeds geen olie bovenlangs lopen.
Hoe kan ik de pressure relief valve controleren op werking?
bij goed functioneren van oliepomp, hoeveel olie moet er bovenlangs lopen, en hoe loopt de olie?
Dank voor meedenken!
Hoe kan ik de pressure relief valve controleren op werking?
bij goed functioneren van oliepomp, hoeveel olie moet er bovenlangs lopen, en hoe loopt de olie?
Dank voor meedenken!
Re: hard tikkend geluid bij warme motor
Er zit op je oliepomp 1 grote moer daar achter zit een veer met een plunje, dat is je overdrukklep.
Als je die los draait dan zit het plunjer inwendig op het verste punt, zit hij halverwege dan blijft hij steken en drukt de retourveertje hem niet dicht. De laatste link laat de volledige oliepomp zien met het plunjertje en retourveer.
http://forum.lro.com/viewtopic.php?f=21&t=44839
Olieschema, even scrollen op de site, kon geen schema vinden zonder de oliekoeler . Dus die even vergeten het principe is hetzelfde.
http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php? ... 1&start=10
Heb je wel de oliepomp volgepropt met vaseline voor het primen? Hoe zijn de 2 tandwielen? Is de deksel van de oliepomp niet ingesleten? Is het tandwiel met stang nog heel? op je aanzuigbuis in de carterpan zit ook nog een metalen gaasje dat zit ook weleens wat vuil op.
Zit de aanzuigbuisbuis nog vast met de 2 bouten?
Versleten oliepomp ziet er zo uit, even scrollen. Er zit een slijtlaag op de deksel en je ziet dat die bijna geheel weg is.
http://www.v8forum.co.uk/forum/viewtopi ... abb4d2181b
Als je die los draait dan zit het plunjer inwendig op het verste punt, zit hij halverwege dan blijft hij steken en drukt de retourveertje hem niet dicht. De laatste link laat de volledige oliepomp zien met het plunjertje en retourveer.
http://forum.lro.com/viewtopic.php?f=21&t=44839
Olieschema, even scrollen op de site, kon geen schema vinden zonder de oliekoeler . Dus die even vergeten het principe is hetzelfde.
http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php? ... 1&start=10
Heb je wel de oliepomp volgepropt met vaseline voor het primen? Hoe zijn de 2 tandwielen? Is de deksel van de oliepomp niet ingesleten? Is het tandwiel met stang nog heel? op je aanzuigbuis in de carterpan zit ook nog een metalen gaasje dat zit ook weleens wat vuil op.
Zit de aanzuigbuisbuis nog vast met de 2 bouten?
Versleten oliepomp ziet er zo uit, even scrollen. Er zit een slijtlaag op de deksel en je ziet dat die bijna geheel weg is.
http://www.v8forum.co.uk/forum/viewtopi ... abb4d2181b
RRC 86 V8