Kachel wordt niet warm

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
batstra
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2010 22:38

Re: Kachel wordt niet warm

Bericht door batstra »

Hallo allemaal,

Ik ga inderdaad maar eens mijn thermostaat checken. Die zit overigens normaalgesproken voor op het motorblok. Is heel simpel te vinden: volg de bovenste slang van de radiateur naar de motor en in het huis waar die slang op zit, zit ook de thermostaat.

Het huis niet niet zomaar losdraaien (3 boutjes) maar eerst je koelsysteem voor een deel leeg laten lopen, anders wordt het een zooitje.

Ik heb inmiddels een donor-RR uit 1993 gekocht voor de automaatbak (ombouw van mijn RR van handbak naar automaat) dus ik denk dat ik ook kijk of ik daar wat kachel-gerelateerde spullen van kan overzetten. Ik zál het warm krijgen verdorie :x

Groeten,

Gerben
Gebruikersavatar
Snoop030
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:57
Locatie: Utrecht

Re: Kachel wordt niet warm

Bericht door Snoop030 »

batstra schreef:Hallo allemaal,

Ik ga inderdaad maar eens mijn thermostaat checken. Die zit overigens normaalgesproken voor op het motorblok. Is heel simpel te vinden: volg de bovenste slang van de radiateur naar de motor en in het huis waar die slang op zit, zit ook de thermostaat.

Het huis niet niet zomaar losdraaien (3 boutjes) maar eerst je koelsysteem voor een deel leeg laten lopen, anders wordt het een zooitje.

Ik heb inmiddels een donor-RR uit 1993 gekocht voor de automaatbak (ombouw van mijn RR van handbak naar automaat) dus ik denk dat ik ook kijk of ik daar wat kachel-gerelateerde spullen van kan overzetten. Ik zál het warm krijgen verdorie :x

Groeten,

Gerben

Go Gerben Go!!!
Ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt.Laat je het wel ff weten?

Ik heb als noodoplossing een fleecedeken (voor als het echt koud wordt in de auto liggen). :mrgreen: :mrgreen:
''Geld moet rollen,het liefst mijn kant op''
henkensuus
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mar 2012 22:25

Re: Kachel wordt niet warm

Bericht door henkensuus »

Hallo allemaal,

Ook ik heb en ken het\zelfde probleem. Bij mij is alles vervangen, thermostaat, koelvloeistof, koelsysteem gespoeld. enz. enz
Maar geen warme lucht. Ja, een beetje lauw en als je gaat rijden verliest de kachel de kracht om warmte in te blazen. De temp meter staat keurig in het midden, maar helaas. Het is verleidelijk om met deze buitentemp de auto te laten staan......
Ik blijf het onderwerp volgen, misschien komt er iemand met een oplossing.
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: Kachel wordt niet warm

Bericht door Simonjanssen »

Hallo hallo

De kachel van mijn 4.6 uit 1999 werd ook niet meer warm.
Er bleken 2 redenen:
1 de lpg installatie
2 de hoogte van het koelvloeistofniveau

ad 1 ik heb een prins g3 installatie vlak na aanschaf jaren geleden laten inbouwen. Ik had toen nog nauwelijks in de kou gereden: dus geen beeld van de verwarmingskwaliteiten.
Mijn vrouw zat intussen onder dekens naast me in de auto. Zelf kreeg ik het ook pas na 100km enigszins warm.
Ben aan de slag gegaan. a de kachel doorgespoeld: no problem b de slanghitte gemeten met de hand.
conclusie: de lpg verdamper krijgt vrijwel al het warme water. De kachel krijgt te weinig. het wqater loopt makkelijker door de verdamper dan door de
kachel.
Na het nodige experimenteren tot de conclusie gekomen dat de originele constructie niet goed is. De kachel staat parallel aan de verdamper. Ik heb nu de kachel in serie gezet met de verdamper. eerst het warme water door de kachel en dan pas door de verdamper.

Geen enkel probleem met de verdamper en een prima kachel. na 20.000 km geen enkel probleem mee gehad. De slaneg moeten gewoon wat anders worden geordend. Met een paar passende slangtussenstukken uit de automaterialenhandel is het uiteindelijk kinderlijk eenvoudig.

ad 2 ik verlies wat koelwater en na 5000 km is het koelwater dusdanig gezakt in het expansievat, dat de kachel echt minder wordt. De lpg heeft er overigens geen probleem mee.
koelvloeistof bijvullen lost het probleem dan weer op.

groet

simon janssen

nb ik kan wel plaatjes leveren van de parallelschakeling
Plaats reactie