Luchtvering loopt soms leeg

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door Hellwood »

Goedemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum, heb al gezocht in de bestaande Posts of mijn probleem al besproken is, maar kon het niet vinden...
Het gaat om een L322 3.6 V8 uit 2006.
Ik heb rechts voor een lekke balg vervangen door een Aerosus veerpoot met balg. Een paar weken geen problemen gehad, tot na een bandenwissel, waarna de balg soms plotseling met een noodgang leegloopt...
Thuis voor de deur is er natuurlijk niets aan de hand en kan ik niet vinden op welke plek er precies lucht uitkomt.
Bij uitlezen met de 4Dcan software van RSW lees ik foutcodes in de log, maar die zijn te algemeen om er echt iets aan te hebben...
Als de balg leegloopt komt het gesis bij de balg vandaan en volgens mij niet van het Kleppenblok, maar dat is altijd als ik onderweg ben en kan ik de boel niet goed bekijken...
Heeft iemand ook al eens een dergelijke storing gehad?
Kan er in de balg een probleem ontstaan bij het (ietwat hardhandig) opkrikken van de auto?
Alvast bedankt voor een suggestie!
Rogue V8
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2018 17:50

Re: Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door Rogue V8 »

Het zou kunnen dat tijdens het opkrikken en weer laten zakken van je auto de hoogtesensor over het dode punt is gekomen en aan de verkeerde kant zit met het armpje. Kijk even naar de sensor aan de andere kant om te vergelijken. Een lek in de leiding is onwaarschijnlijk aangezien je aangeeft dat het probleem sporadisch is. Lek is lek zeg maar.

Kan je de hoogtesensoren uitlezen? Als hij rechtsvoor een vreemde waarde aangeeft....zie bovenstaande.

Succes!
Range Rover 4.4 V8 Vogue (02/2005)
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door Hellwood »

Heb het meteen gecheckt, sensor staat de goede kant op. Bij uitlezen geeft hij ook precies de positie aan, daar kan het dus niet aan liggen denk ik...
Het sissende geluid als de balg leegloopt lijkt ook echt uit de balg te komen en niet uit een ventiel. Ik weet niet hoe zo’n ding er vanbinnen uitziet, misschien is er iets beschadigd of verschoven...
Het probleem treedt wel steeds vaker op nu.
jeroen
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:01
Locatie: echt

Re: Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door jeroen »

Komt wel eens voor bij deze luchtbalgen dat deze lekken.er zitten aan de bovenkant
Een paar o-ringen en teflon ringen,aan de onderkant zitten dikke en grote o-ringen en teflon ringen om de lucht tussen balg en veerpoot af te dichten.komt wel eens voor dat deze beschadigd zijn en dan in bepaalde postitie de lucht laten ontsnappen.
Om zeker van te zijn of dit het geval is moet je de balg van de veerpoot demonteren.
Wat ik wel eens heb gedaan om dit te testen,de veerpoot demonteren.deze in een bankschroef gezet en er een dikke spanband om gedaan.Balg opgepompt.toen hoorde je precies waar deze lekte.bij mij waren 2 oringen van de bovenkant kapot.

Succes
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door Hellwood »

Beste Jeroen,

Dat klinkt logisch, fijn dat je het even uitlegt!
Ik ga hem morgen demonteren en testen zoals je beschrijft. Uiteraard laat ik weten hoe het verder gaat.
Ozon1969
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2020 13:00

Re: Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door Ozon1969 »

Goeie tip!
2005 RR 4.2 V8 SC (model 2006 - 2009)
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door Hellwood »

Beetje late reactie, er bleek een productie fout in de luchtbalgen van Aerosus te zitten... heb twee keer een nieuwe opgestuurd gekregen en één keer een nieuwe set ringen en pakkingen. Drie keer hetzelfde probleem!
Gelukkig wel geld terug gekregen, ander merk balg besteld en het probleem was verholpen!
Hellwood
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jan 2020 20:42

Re: Luchtvering loopt soms leeg

Bericht door Hellwood »

Was een OEM Britpart, de balg die wel goed is...
Plaats reactie