Welk onderdeel is dit???

Plaats hier technische vragen over uw Range Rover Classic
Plaats reactie
Raynger
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2009 19:18

Welk onderdeel is dit???

Bericht door Raynger »

Op speurtocht onder de motorkap kwam ik het volgende onderdeel tegen:

Afbeelding

Ik dacht eerst dat het de scheidingsdiode was van de 2de accu. Maar bij nadere inspectie van de accu's zaten die toch gewoon parallel geschakeld zonder diode er tussen.
Nu heb ik het vermoeden dat de bedrading van de gloeipluggen hier naar toe gaan, dus zou het onderdeel het relais kunnen zijn voor het voorgloeien (200Tdi)? Ook gaat er maar één draad van dit onderdeel naar een knop op het dashbord, maar vanaf die knop niet meer richtig aarde ofzo :?

Wie-O-wie weet wat het is?
(PS het gaat om het onderdeel in het midden op de foto met die rode en gele draden)
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Mathijs4600
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:19
Locatie: omgeving Roosendaal

Re: Welk onderdeel is dit???

Bericht door Mathijs4600 »

Dus aan die knop op het dashboard zit nog maar één draad ?
Hmm, misschien een manier van de vorige eigenaar om de gloeipluggen wat langer te laten gloeien voor een betere start ?
Epsom Green -- 4.6HSE -- 1999 -- Afbeelding
Raynger
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2009 19:18

Re: Welk onderdeel is dit???

Bericht door Raynger »

wmp schreef:Dus aan die knop op het dashboard zit nog maar één draad ?
Hmm, misschien een manier van de vorige eigenaar om de gloeipluggen wat langer te laten gloeien voor een betere start ?
Yep, nog maar één draad aan die knop. Origineel zat er trouwens een V8 in. Die 200Tdi is dus later gekomen. Ik weet niet of het voorgloeien dan via het contactslot kan gebeuren of dat het veel makkelijker is om dan een aparte knop in te bouwen. Die knop is dan later half gedemoteerd, of nooit afgemaakt omdat ie zonder voorgloeien ook goed start.
Of nooit afgemaakt omdat ie er geen zin meer in had. Zo ben ik wel meer dingen al tegengekomen. Zoals 3 tot 4 verschillende soorten en diameters van brandstofslangen in een sectie die zelf soms zonder slangklem aan elkaar zitten :o
2 bouten van de Bell-housing die misten omdat ze afgebroken waren (zijn inmiddels vervangen)

Maar het is dus een voorgloeirelais-ding?
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
Mathijs4600
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:19
Locatie: omgeving Roosendaal

Re: Welk onderdeel is dit???

Bericht door Mathijs4600 »

Ik weet niet zeker of het een voorgloei relais is, maar als de draden naar de gloeibougies gaan, dan lijkt het mij wel een relais om langer te kunnen voorgloeien.
Epsom Green -- 4.6HSE -- 1999 -- Afbeelding
Raynger
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2009 19:18

Re: Welk onderdeel is dit???

Bericht door Raynger »

Het is inderdaad het voorgloei-relais. Ik heb eerst wat draadjes gevolgd en wat zitten meten met de multimeter. Toen de aansluiting naar de gloeipluggen los gehaald en vervolgens gemeten en getest welke aansluitingen nodig waren voor het bekrachtigen van het relais. Schakelaar die al op het dashbord zat nu goed aangesloten en getest. Als laatste de bedrading van het relais naar de gloeipluggen weer aangesloten.
Er is waarschijnlijk ooit gekozen voor handmatig voorgloeien omdat het origineel een V8 was en dan heb je geen vloorgloei-tijd-relais of contactslotstand voor voorgloeien (geen idee hoe het zit bij originele diesels?)
Nu nog een keer een lampje in de tellerbak als indicatielampje er bij aansluiten (er zitten wat ongebruikte lampjes, waarschijnlijk voor een automaat-versie) en ik ben weer tevreden.
RRC 1985 200Tdi KermisGroen
fons

Re: Welk onderdeel is dit???

Bericht door fons »

hoi ik kan ook wel wat hulp gebruiken met uit vogelen van gloeien van 88 pickup
er zit 1,4 volt stiften in en een weerstand spriraal op stut bord verder niks alleen knop naast stuur om te gloeien maar steed gaat er 1 stuk scheurt in d3 bocht van elektrode
Plaats reactie