Tutorial Range Rover L322 - Stuurhoeksensor verwijderen

Range Rover L322 – Technisch forum voor de 3e generatie Range Rover (bouwjaar 2002 - 2012)
Plaats reactie
RuwanDTS
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 feb 2018 20:21

Tutorial Range Rover L322 - Stuurhoeksensor verwijderen

Bericht door RuwanDTS »

Hallo allemaal

Inleiding
Vandaag ben ik (voor de 2e keer) bezig geweest met het corrigeren van mijn stuurkolom. De aanleiding hiervan was dat mijn stuurhoeksensor van Range Rover L322 het begeven had en ik diverse meldingen op het dashboard naar voren kreeg, waaronder het uitvallen van de ABS, Air Susp. Inactiv, DSC en de remblokken achtige icoontje.

Ik heb voor een goede prijs een stuurhoeksensor van een BMW X5 E53 gekocht en deze vervangen en gecodeerd voor de l322. Het bleek, na installatie, dat m’n stuur scheef zat en de foutmeldingen aanhielden. Uiteindelijk vandaag wederom opnieuw de suurhoeksensor correct aangesloten, die heb ik los laten hangen, en het stuur geprobeerd zo gecentreerd mogelijk in de kruiskoppeling te plaatsen.

Stappenplan
Bij deze een tutorial hoe je een stuurhoeksensor zelf kunt vervangen. Ik heb hier en daar wel wat informatie gelezen op internet maar ik kwam nog niet tot een gewenst resultaat. En ik dacht, ik plaats gewoon foto’s en tekst die ik graag met jullie wil delen van mijn proces.
Er is overigens een stappenplan waarbij je niet je volledige dashboard hoefde weg te halen, maar voor mij was dat onbegonnen werk waar ik amper bij kon met m’n armen. Dus deze methode die ik nu schets is het verwijderen van het complete dashboard.

Zie onderstaande gedeeldelink voor de photo collage
https://photos.app.goo.gl/e9RzGphTZnLPLdng7

Verwijderen zijpanelen en luchtroosters
  • Begin met het verwijderen van de zijpanelen en de luchtroosters en koppel de bedrading van de schakelaar en verlichting los van de houders. (indien beschikbaar)
  • Verwijder de zijpanelen met sier hout van de midden console aan beide kanten in de voetenruimte
Dashboard
  • verwijder alle grote bouten van het dashboard. Let op, de bovenkant van het dashboard hebben een grotere torx maat. En de rest heeft een kleiner
  • Verwijder de midden spaker gril. Kun je doen door voorzichtig het rooster open te wippen met een schroevendraaier. Vervolgens verwijder je daarin ook alle bouten en de speaker disconnect je
Cluster en naviscreen
  • Verwijder de 4 schroeven van dhet navigatie scherm en als je dat gedaan hebt, kun je deze er zo uitliften
  • Verwijder 2 schroeven van het instrumenten cluster paneel en ook deze lift je er zo uit
Sommige lampjes waren defect, deze heb ik zo eenvoudig kunnen vervangen met nieuwe lampjes waarna alles weer perfect werkte. De lampjes kun je eenvoudig met een platbek tang eruit halen. Een kwartslag draaien en je kunt ze eruit halen. Idem voor het erin doen. Ik heb ze maar all vijf vervangen gezien er 2 stuk waren en ik er zeker van wilde zijn dat ik later niet nog eens het dashboard uit elkaar moet gaan halen voor de resterende lampjes.

Handschoenen kastje
  • open het handshoenen kastje en je ziet daar in totaal 5 schroeven zitten die je moet verwijderen. Als je dat gedaan hebt, haal voorzicht het handschoene kastje los en verwijder de kabel voor het openen van de klep links en de kabel voor de lamp rechts
  • Verwijder ook de schroeven onder het handschoenen kastje, bij de vloer aan de boven kant
  • Verder dien je nu de dashboard schroeven los te halen die het dashboard (in mijn geval het gele/beige gedeelte) vasthouden
  • Daarachter in de bovekant, bij de airbag, zitten ook nog 3 schroeven die je dient te verwijderen.
Midden luchtrooster
  • Haal het midden rooster weg door deze helemaal uit de center console te halen en verwijder de 2 kabels aan de zijkant die de luchtstroom behandelen en de stekker voor het openen en sluiten van de deuren + alarm lichten
  • Verder zit er een zelfde soort kabel als in het handschoenen kastje, verwijder die ook
Bestuurders onderkant
  • Verwijder het onderpaneel
  • Let op, zit vast met diverse stekkertjes zoals de luidspreker die dient als parkeer sensor luidspreker als wel als waar de alarm signaler van je dashboard af gaan. Tevens verwijder je de stekker van het lampje
Verwijderen grote dashboard bord
  • (in mijn geval is het 't beige/gele bord). Deze zit vast met enkel clips. Let op, in het midden, boven de center luchtrooster, zit nog 1 schroefje die je los moet halen alvoerns je de rest eraf kan halen.
Pinch Bolt
  • Nu alles is verwijderd is het nu zaak om de kruiskoppeling waarin de stuur kolom aan vast zit op te sporen en deze te verwijderen met sleutel 13.
    Deze kruiskoppeling (zwart) zit direct achter de stuurhoeksensor.
    Probeer het zo makkelijk mogelijk te maken door het stuur wat te draaien en kruiskoppeling te markeren en zodat je er makkelijker bij kan om deze schroef los te halen. Wordt in het Engels Pinch Bolt genoemd. Zit een moertje met een schroefje wat het geheel bij elkaar houd.
    Het kan een uitdaging zijn om de schroef lost te halen gezien je met je rug in een kleine ruimte moet werken, maar het is wel te doen.
Stuurkolom verwijderen
  • Als je dit eenmaal gedaan hebt, dan de 4 grote bouten lost maken van het alluminium gedeelte waar de stuur aan hangt. Let op, verwijder eerst de bekabeling van de stuur zelf én de stuurhoeksensor.
  • Als deze grote moeren zijn verwijderd, dan hangt het stuur dus helemaal lost en met een beetje trekken hallen het uiteinde van de stuurkolom uit de kruiskoppeling
Stuurhoek sensor
  • Nu je de stuurkolom helemaal los hebt, aan het uiteinde, onderkant zeg maar, zit die stuurhoek sensor. Verwijder die en doe de nieuwe stuurhoeksensor erop en zorg dat het gaatje aan de stuurhoeksensor behuizing valt in het pinnetje van de stuurkolom.
Nadat je dit gedaan hebt, moet alles weer in elkaar, dus alle stappen hier beschreven achterstevoren uitvoeren. :)
Het is een gepriegel met het plaatsen van de stuurkolom, maar als het goed is zitten er van die groeven in, sleuven, waar deze stuurkolom precies in moet vallen. Hoeft echt niet met grof geweld gepaard te gaan. Kruiskoppeling bout goed vastmaken en de 4 schroeven er weer in.

Wel is het verstandig om een test rit te maken alvorens je de boel verder in elkaar gaat zetten.
Met behulp van de allcomms software heb ik de fout eruit kunnen halen en de stuurhoeksensor in kunen lezen en programmeren voor deze auto.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Gr. Ruwan
Plaats reactie