Range Rover Classic met Mercedes motor?

Overige vragen en info met betrekking tot de Range Rover Classic
Plaats reactie
Hendrik-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2013 18:44

Range Rover Classic met Mercedes motor?

Bericht door Hendrik-Jan »

Hallo,

Op zoek naar mijn 1e Range Rover Classic kwam ik op het WWW een RRC met Mercedes motor tegen. Is dat iets wat vaker gedaan wordt. Ik begrijp dat het volgens de RDW mag. Wat is de reden dat dit gebeurd? Is de LR diesel minder betrouwbaar?

Hendrik-Jan
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Bacchus »

Hoi Hendrik-Jan,

Ja, als je 2/3 origineel houdt, mag je 1/3 aanpassen. De aangepaste motor moet wel met nr en inhoud in de papieren staan!!!

De 3 zaken die de RDW als 1/3 aanhoud zijn:
1/3: Chassis, met LEESBAAR chassis nr
1/3: Koets
1/3: motor en aandrijflijn

LR motoren zijn super betrouwbaar, mits goed en regelmatig onderhouden! Mercedes en Toyota zijn altijd mega betrouwbaar. Niet dat ze nooit stuk gaan natuurlijk, maar dat is de generale gedachte.

Zoek je dus per se een diesel?

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Hendrik-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2013 18:44

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Hendrik-Jan »

Bart,

Ik ben er nog niet uit of ik een diesel of benzine motor moet kiezen. Ik vind de meeste diesels prettig rijden zeker als een hoog koppel hebben bij lage toerentallen. Wat ik nog moet uitvinden hoe een benzine RRC rijdt. en dan een keuze maken.
Hoe goed kan een RRC-benzinemotor tegen rijden op LPG?
Ik wil de aan te schaffen RRC zo veel mogelijk zelf onderhouden. Dat is voor benzine voor mij makkelijker als diesel. In de tijd dat zelf mijn auto onderhield werkte ik alleen met benzinemotoren die al dan niet op LPG reden.
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Bacchus »

Hoi Hendrik-Jan,

Diesel is (in mijn ogen) traag als dikke stront in een trechter, vergeleken bij de benzine V8.
Ze lopen zonder problemen en zonder aanpassingen op LPG, maar zorg wel dat je koelsysteem goed werkt.

Diesel rond de 1:9 en benzine 1:6.

Ik woon in Amstelveen, je mag wel eens een blokje benzine komen rijden hoor! \

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Hendrik-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2013 18:44

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Hendrik-Jan »

Bart,

bedankt voor het aanbod. Amstelveen is voor mij toch 140 km rijden.
Is een de reden dat in jouw ogen de diesels traag zijn, waarom mensen een (gekietelde) versie van een Mercedes in het vooronder lepelen.

Hendrik-Jan
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Bacchus »

Hoi Hendrik-Jan,

Ik zag dit draadje op een ander forum, misschien (deels) interessant voor je:

http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=3212

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Hendrik-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2013 18:44

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Hendrik-Jan »

Bart,

bedankt voor de tip. het helpt weer.

Wat wordt er eigenlijk aangepast bij met inbouwen van een Mercedes-motor. Ik neem aan dat ook de versnellingsbak vervangen wordt, Motorsteunen? Wordt het koelsysteem ook vervangen? Het lijkt me geen operatie voor een zaterdagnamiddag ;)

Hendrik-Jan
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Bacchus »

Het lijkt me zinnig om de koeling van de Mercedes mee te transplanteren. Want je weet de koel behoefte van het blok niet, maar de kans dat het meer is dan het originele blok, lijkt me aanwezig. Wie weet is er ook een intercooler mee gegaan?

Je kunt vaak een plaat krijgen of maken, zodat het donorblok op het belhouse van de originele bak past. Geen idee of dit bestaat voor Mercedes / Landrover. Wat wel belangrijk is om naar het koppel van de motor te kijken. Als dit enorm toegenomen is, zul je de drijflijn, incl versnellingsbak moeten aanpassen. Anders gaat het stuk.

Waarschijnlijk moeten de motorsteunen van het Merc blok op het land rover chassis gelast worden. Dat is geen rocket science, behalve als ze precies op de ophanging uitvallen oid...

Alles passend krijgen is vaak een enorm gedoe. Kachel leidingen die te dicht bij een uitlaat komen, een stuurstang die de turbo raakt, de gaskabel die een onmogelijk bocht moet maken van het schutbord naar de motor, de rembekrachtiger die het luchtfilter raakt, enz enz enz.
En als het donor blok veel zwaarder/lichter is, zul je de voor vering ook aan moeten passen.

Al met al, als het Merc ding goed gedaan is, en netjes loopt, kun je er een goede auto aan hebben. Maar er is bijna geen RR of LR bedrijf die een Mercedes specialist is... ;-) Dus persoonlijk zou ik voor een 300 tdi gaan, als je van de diesel bent. En als je niet per se onder water wilt rijden... V8!! :-)

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Hendrik-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2013 18:44

Re: RRC met Mercedes motor?

Bericht door Hendrik-Jan »

Hallo,

dat het een diesel wordt staat voor mij bijna vast. Wat de zoektocht er niet makkelijker op maakt. Een V8 op LPG zou kunnen, maar die tank neemt zoveel ruimte in. Ik wil toch wel een redelijke actieradius hebben.
Wat ik inmiddels wel gezien heb dat er links en rechts gerommeld ;) wordt met koetsen motoren en chassis. Dat een nederlands kenteken niet inhoudt dat de auto voldoet aan de RDW-eisen.

Hendrik-Jan
Plaats reactie