versleten nokkenas?

Onderwerpen gerelateerd aan de motor van de Range Rover P38
Plaats reactie
daanzaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 nov 2016 21:21

versleten nokkenas?

Bericht door daanzaan »

Nog maar eens een poging, mijn 4.6 HSE GEMS motor geeft onverklaarbare trillingen tussen de 2000 en 3000 rpm.
Volgens de garage kan dit komen door een slijtage van de nokkenas.
Wij hebben de makkelijk bereikbare kleppen aan de rechterzijde stuk voor stuk nagemeten, maar geen afwijkingen gevonden.
Binnenkort toch maar het luchtklephuis demonteren om de kleppen aan de linkerzijde te meten?
of heeft iemand een ander idee waar ik het moet zoeken?
Benlaro
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 dec 2014 08:38

Re: versleten nokkenas?

Bericht door Benlaro »

Je kan de nokkenas redelijk simple vervangen, is wel een werkje, omdat je de nokkenas via de voorkant eruit moet halen, dus je radiator moet er uit, je distributiedeksel eraf enz.
Je kan dan gelijk de tandwielen en de kettingen vervagen.
Als je garage de kleppen verdenkt, kan het ook een van de hydrolische klepstoters zijn, die zijn wat makkelijker te vervangen.

Als je zeker bent dat het met de kleppen te maken heb, zou ik alles vervangen, het is best te doen, en de kosten zijn niet eens zo hoog.
Rangerover Classic 1989 3,5 V8 Efi
Rangerover L322 2010 5.0 V8 supercharged
Range rover P38
Discovery 2018 (dagelijkse werkauto)
Land rover 90 1988
Land rover 110
Series II 1959
101FC GS 1977 2x
Daimler souvereign 4,2 6 cyl 1973
Alfa Giulia 1300TI 1967
daanzaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 nov 2016 21:21

Re: versleten nokkenas?

Bericht door daanzaan »

Ik heb onlangs ook de kleppen aan de andere zijde nagemeten, daarbij bleek de (uitlaat?) klep van de voorste cilinder 3 mm minder te openen dan de oeverige kleppen. dus waarschijnlijk tochslijtage op de nokkenas?
En zou dit de trillingen bij 2000 rpm kunnen veroorzaken?
daanzaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 nov 2016 21:21

Re: versleten nokkenas?

Bericht door daanzaan »

inmiddels heb ik de nokkenas klepstoters en distributie ketting vervangen , was nog een hele klus, maar nu loopt de motor weer zonder te trillen. :D
Plaats reactie