eas problemen in de winter - Range Rover P38

Onderwerpen gerelateerd aan de luchtvering van de Range Rover P38.
Plaats reactie
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

eas problemen in de winter - Range Rover P38

Bericht door Simonjanssen »

Hallo
Ik wil graag even mijn eas problemen bij zeer lage temperaturen melden van mijn range rover p38.
De afgelopen jaren zijn er behoorlijk strenge winters geweest.
Het verschijnsel bij -10 graden is het volgende:
1 vrij snel zakt de range rover naar zijn laagste stand: overnight
2 de tank lijkt dan vrij snel geheel leeg te gaan. Kan wel 10 minuten duren om weer op "stoom"te komen.
3 afgelopen winter 2 keer op de bumpstops gereden. Eas fault. Na reset weer ok. ET coevorden heeft checks gedaan en
de compressor vervangen. De oude zou nog nauwelijks opbrengst hebben gehad. Daarna nog 1 keer eas fault.
geen externe lekkage vastgesteld. Mogelijk interne lekkage in kleppenblok.

Ik heb intussen wel een zg eas kicker aangeschaft, zodat ik zelf kan resetten. Ook software and cable zodat ik zelf in het systeem kan.

Ik heb de neiging een ander kleppenblok te kopen, tweedehands. Maar dan weet ik niet wat die bij -10 doet.
Of misschien zelf met een setje van 30 euro het kleppenblok reviseren. Of misschien maar doorrijden.

Er is dus geen heldere diagnose.

gaarne meedenken/advies.

groet
simon janssen
hengelo
psmink
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2011 12:12

Re: eas problemen in de winter

Bericht door psmink »

Hallo Simon

Doe het setje beste 30 euro die je kan uitgeven aan de luchtvering (supper eenvoudig ongeveer 2 uur werk).

Ole
PraamPiloot
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2012 21:30
Locatie: Den Haag e.o.

Re: eas problemen in de winter

Bericht door PraamPiloot »

Hoi Simon,

Dat moet haast wel aan verouderde balgen liggen. Uit welk jaar zijn die? Vervangen is een k-klus, maar te doen (ik heb het ook gedaan! :D ). Onderaan mijn oude balgen stond een datum 95-02 oid. "Goedkoop" vind je de originele balgen bij Island 4x4 in de UK, met verzenden erbij waren 4 balgen net zo duur als 1 nieuwe bij de Land Rover specialist. Bij de officiële merkdealer heb ik het niet eens gevraagd.

Overigens helemaal eens met psmink, leuk en makkelijk om te doen en EAS kleppenblok reviseren is lichtjaren goedkoper van een nieuwe.

Groet!
PraamPiloot - 1995 4.6 HSE
psmink
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2011 12:12

Re: eas problemen in de winter

Bericht door psmink »

Hallo Simon

Als de Balgen ouder dan 8 jaar zijn zou ik zeker aanraden om deze te vervangen (dit is gewoon goed onderhoud en voorkomt pannen :D ). Als je dan toch bezig ben kan je net zo goed ook even de hoogtesensoren vervangen deze gaan op leftijd ook vaak zonder waarschuwing kaput. Alles bijeen koste mij dit ongeveer 700 euro,
Dan word je wel een beetje pissig als je dan toch onverwacht een Eas melding “Luchtvering storing niet harder dan 55 km” krijgt.
Na twee maal een computer diagnose ( 41.65 en 66.94 euro)bij twee landrover specialisten in de buurt van Tilburg geen fout gevonden (volgens de computer) maar beiden hadden het vermoeden dat het probleem in het kleppenblok zat. Volgens de eerste moest ik gaan zoeken naar een gebruikte of nog beter een revisie van landrover 650 euro exclusief arbeid en BTW, de tweede had een gebruikte voor mij voor 450 euro exclusief arbeid en BTW.

Vervolgen heb ik een revisie setje bij de landroverwinkel.nl gekocht en het maar zelf gedaan.
Zoals ik al eerder zij super eenvoudig, jammer dat de land rover specialisten dit niet hadden voorgesteld hadden ze het nog mogen doen ook. Vervolgens de Eas weer laten resetten bij 4X4 Zuid in Breda 25 euro.
De luchtvering heef nog nooit zo goed gewerkt het reviseren van het kleppenblok was echt de moeite waard.

Ps achteraf denk ik dat het probleem vooral lag aan het membraampje in het kleppenblok.
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: eas problemen in de winter

Bericht door Simonjanssen »

Hallo

Dank voor de adviezen
ik ga de kleppenblok revisie doen voor de winter

groet

simon janssen
reinder
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2013 11:24

Re: eas problemen in de winter

Bericht door reinder »

Goedemiddag

Mijn P38 gaat na 2 uurtjes stilstaan majestueus door de hoeven. Eerst zakt hij achter en een paar uur later ook voor. ( wel handig bij t instappen)
Even rijden en na een kilometer ofzo geeft het dashboard aan dat alles weer op hoogte is.
Er zitten 3 redelijk nieuwe balgen (achter 2 en linksvoor) onder en de met een spray lijkt ook de 4e niet lek.
Ik ben dus van plan om de het kleppenblok te reviseren. Lijkt een makkelijk klusje.
Nu staat er op de Landroverwinkel alleen div ringen en setjes voor de kleppenblok revisie.
Beste maar revisie setje, alu ringen tbc compressor bestellen ?
Of ook de ringen voor de luchtpomp? Of hoef je als de pomp werkt deze ringen niet te vervangen?
En weet iemand nog een goede handleiding voor dit klusje te vinden?
dank alvast. Reinder
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: eas problemen in de winter

Bericht door Simonjanssen »

stand van zaken
ik heb de balgen vernieuwd.
systeem werkt beter maar nog niet goed.
ik had een tweedehands kleppenblok gekocht en die rustig gereviseerd incl diafragma.
Toen ik die een tijd geleden monteerde, bleek het niet goed te zijn.
linksachter zakte weg. Ik had weinig tijd en had de auto nodig. Dus het oude kleppenblok er maar weer in.
Vervolgens een en ander een hele tijd laten liggen. Vorige week het gereviseerde kleppenblok weer eens gemonteerd.
Inderdaad. linksachter zakte weer snel weg en de pomp liep. veel te veel.
De solenoid van linksachter is echter goed te bereiken zonder weer uitbouwen. Ik bleek toch niet nauwkeurig te hebben gewerkt.
Het dunste o-ringetje bleek er niet goed in te zitten en te lekken. Vervangen. Linksachter zakte niet meer.
Wel was de auto na een nacht weer op de bumpstops. Dus toch nog steeds iets niet goed. Met zeepwater alles weer op lekkage gecontroleerd.
Niks gevonden. Vervolgens met een stukje electriciteitspijp aan het oor nog maar eens goed naar het kleppenblok geluisterd.
De solenoid voor die van linksachter was ook hoorbaar aan het lekken. Ook goed bereikbaar voor incar demontage. Daar had hetzelfde dunne o-ringetje hetzelfde probleem.
Die dus ook maar vervangen. Bij het vervangen van dat ringetje kan dat 1/2 gaan rollen en dan schiet die scheef tijdens de montage....
Nu werkt het systeem perfect. Blijft s'nachts omhoog staan en bij starten slaat de pomp zelfs niet meer aan.
(overigens heb ik het "oude kleppenblok" nooit iets van lekkage kunnen horen..)
Ik verdacht het thermotijdrelais langere tijd van ondermijnende acties. Ik had ook al gekeken of ik dat kon vervangen door een ander relais of dat ik de stroom op het thermotijdrelais direct op het contact kon hangen. Dat laatste staat bv op de "stockholmsite"van rangerover). Ik houd me daar nu niet meer mee bezig omdat het systeem nu als nieuw werkt.
Ik ga nu met opgeheven RR de winter in
groet

simon janssen
Plaats reactie