luchtvering range rover p38a

Onderwerpen gerelateerd aan de luchtvering van de Range Rover P38.
Plaats reactie
Sytrex
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2012 21:58

luchtvering range rover p38a

Bericht door Sytrex »

Hallo,

Ik heb een paar kleine problemen met mijn luchtvering van de range rover p38. Ik som ze even op en hoor graag waar mogelijk het probleem kan zitten:

- het duurt ongeveer 15min om van de access stand naar normale hoogte te gaan. Hij doet 13min niets en dan plots op 2min gaat hij helemaal omhoog.
- pas na een half uur rijden veert de wagen echt goed
- de compressor slaat mee momenten om de paar seconden aan
- soms zakt de wagen als deze 2 dagen stil staat. Wel traag.( heb al gehad de volledig wagen, heb al gehad enkel de achterste vering)

Misschien zijn sommige dingen normaal, ik weet het niet, ik heb de wagen nog maar enkele weken.
Ik heb reeds een reset van de eas gedaan met zo'n bakje ( weet de naam niet juist). Dit zat erbij van de vorige eigenaar.

Alvast bedankt!
vogue2001
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2012 19:53

Re: Luchtvering

Bericht door vogue2001 »

DIt is niet helemaal normaal
bij mij gaat de auto in korte tijd omhoog, het kan zijn dat je een lek hebt, dit is meestal te merken aan een pomp die vaak aanslaat
de toestand van de balgen kan je eenvoudig controleren door er naar te kijken of je wel of geen haarscheuren ziet, meestal teken van lekkage
in de regel zijn er om 10 jaar nieuwe balgen nodig.
lekkage in de slangen is te controleren op de slang aansluitingen op de balgen en bij het kleppenblok
interne lekken in t blok laten zich moeilijker vinden

Onder je auto zit een luchttank de compressor vult deze tank en de tank vult de balgen
Je kan de auto 10 min laten draaien met deur en of achter klep open zodat de luchttank vol loopt
dan zou je auto normaal gedrag moeten vertonen voor enige tijd is dit niet zo dan is er wellicht wat anders dan lekkage aan de hand

hopelijk kan je hier wat mee
willem
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2011 19:26

Re: Luchtvering

Bericht door willem »

Hoi,
Ik had het zelfde probleem maar met een revisiesetje het pompje onderhanden genomen. Het zuiger rubbertje bleek verteerd te zijn. Dus hij gaf te weinig druk. Pompje uit eelkaar genomen en het onderdeeltje vervangen.
En het werkt weer als nieuw.
Als ik nu de motor start is het gewoon een attractie zo snel als ik omhoog schiet. Hij haalt nu ook weer gemakkelijk de hoogste stand.
kosten € 30, 00 ;)

mvg
Willem
PraamPiloot
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2012 21:30
Locatie: Den Haag e.o.

Re: Luchtvering

Bericht door PraamPiloot »

Onder de bestuurdersstoel, achter de plastic kap (L-vorm, 40x50 cm oid, zit vast met enkele plastic pluggen) zit het relais van de EAS. Als je dit eruit trekt (eerst contact af en sleutel eruit) is de EAS stroomloos. Het kleppenblok (en dus de luchtbalgen) wordt dan niet bediend. Zo kun je (na enkele dagen) zien of/waar er een balg lek is. Je probleem kan ook aan defecte hoogtesensoren liggen.

Afhankelijk van het probleem kun je ook prima rijden maar je krijgt wel een EAS melding (uiteraard.) Als je (contact uit!) het relais weer terug plaatst, werkt alles weer. Je krijgt geen blijvende EAS fout hierdoor.

De EAS-kicker (dat bakje om te resetten) geeft wel aan dat er problemen zijn (geweest) met de luchtvering.

Groeten!
PraamPiloot - 1995 4.6 HSE
Plaats reactie