Lucht vering - Range Rover P38

Onderwerpen gerelateerd aan de luchtvering van de Range Rover P38.
Plaats reactie
Braafhart
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2013 13:53

Lucht vering - Range Rover P38

Bericht door Braafhart »

Door de EAS kicker kan ik ongeveer 500 a600km rijden voor dat de vering het weer begeeft.de auto gaat dan op stand terrein rijden en na een paar km door naar de laagste stand en dan kan en mag je maar 50km per uur rijden.
De auto hangt niet scheef en blijft dan in de laagste stand .de compressor is al vernieuwd ,en de balgen zijn waarschijnlijk ook niet stuk want dan zou de auto scheefhangen ( word er gezegd) ik heb altijd de EAS kicker bij me zodat ik altijd kan rijden ,maar ik wil graag weten wat er aan de hand is????
Graag zo veel mogelijk reactie .
Bij voorbaat dank Gerrit
simonk
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2010 08:44

Re: Lucht vering

Bericht door simonk »

Gerrit
heb je het probleem nog steeds of is het al opgelost?
groet simon janssen
Braafhart
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2013 13:53

Re: Lucht vering

Bericht door Braafhart »

Hallo simonk

Ja ja nog steeds problemen het gebeurde nu met 26 km lucht vering storing dus maar weer met de kicker gereset en nu maar weer afwachten waneer het weer gebeurd!!!
Echt een raadsel wie lost het op?
Gerrit
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

Re: Lucht vering

Bericht door Simonjanssen »

Hoi Gerrit


Ik neem aan dat je geen specifieke foutmelding op het display krijgt. Anders zou je dat wel vermelden.

Er zijn ruwweg twee hoofdlijnen:
a electronicaprobleem
b pneumatisch probleem

Meest voorkomend: pneumatisch probleem
Ik heb ook een tijdje met de eas kicker in de aanslag rond gereden. Was ook niet duidelijk wat er aan de hand was.
Uiteindelijk bleek bij de zeepsoptest 1 der luchtzakken echt wel lek. Uiteindelijk ging ook de compressor eraan.
Volgens mij kun je ervan uitgaan dat je ergens lekkage hebt of in/aan de luchtzakken of in/aan het kleppenblok, de droger of de tank. Met zeepsop en of gehoor op echt stille plek te controleren. Inwendige lekkage in het kleppenblok kun je soms horen met een (geimproviseerde) stethoscope. met de motor uit natuurlijk.
Blijft de wagen overnight in de rijstand staan of zakt die weg? Om dat goed te testen wel even de delay timer (relais) onder de bestuurdersstoel lostrekken. Met lekke balgen hoeft de auto niet scheef te gaan hangen. Tijdens het rijden wordt er voortdurend bijgepompt. Ook als die stilstaat en ook delay timer er nog in zit. Haal je de delay timer eruit dan schakel je daarmede het correctiesysteem bij stilstand uit. Dan kun je theoretisch zien waar de auto het eerst/meest wegzakt. Als de auto zonder timer niet wegzakt na 1 of twee (koude) nachten dan is de kans op beschadigde kluchtzakken gering. (onder het rijden bewegen de luchtzakken waardoor er eventueel wel "rij lekkage" mogelijk is.)
Zakt de auto overnight totaal niet weg en heb je geen externe lekkage gevonden, dan is het kleppenblok de kandidaat. Soms kun je die dus horen lekken met de stetohoscope. Soms kun je daarmede zelfs precies de lekplek. Doorgaans wordt het kleppenblok gereviseerd met een setje rubbers van 20/30 euro. Beetje handige jongen kan dat. Ik maakte er overigens 2 fouten in. Het gereviseerde blok weigerde en ik ging maar weer luisteren. Ik pikte de lekkende solenoid er zo uit.
Heb je overigens de luchtdroger wel eens vernieuwd en de luchttank afgetapt? Water in het systeem kan ook wel rare dingen doen.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat het systeem zichzelf preventief uitschakelt bij zeer veel pompschakelingen per tijdseenheid. Ik kan echter niet meer vinden waar ik dat heb gelezen

Ik heb volgens mij nog nooit meegemaakt/gehoor dat ie voor/na een eas fault eerst in de terreinstand gaat.
Wat is de volgorde? terreinstand, eas fault melding, laagste stand???

electronica problemen
De hele zaak wordt aangestuurd door signalen vanuit de hoogtesensoren (potmeters). Heel soms kunnen die raar doen. Bv bij speling voortdurend wisselende signalen afgeven. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Deze signalen gaan naar de verwerkingsecu, die niet het eeuwige leven hoeft te hebben. Die stuurt signalen naar het driverblock onder het kleppenblok. Ik heb een kapot driverblock liggen. Ook die hebben niet altijd het eeuwige leven. Verder natuurlijk stekers en relais. Je weet maar nooit.

Ik zou dus eerst de luchtbalgen testen (overnight met de timer eruit). Daarnaast kun je van ieder stukje buis een stethoscoop maken om te luisteren naar het kleppenblok en andere luchtpunten.
Je kan het systeem natuurlijk ook laten uitlezen. Bij kleien lekkages levert dat vaak echter niks op.


Ik ben benieuw of je aan dit verhaal wat hebt en wat je eerste bevindingen zijn.
groet
simon janssen
simonk@xs4all.nl


ik doe mijn email erbij omdat ik slechts bij vlagen op het forum kijk...
Plaats reactie