achterste luchtveren vervangen tip beitelmethode

Onderwerpen gerelateerd aan de luchtvering van de Range Rover P38.
Plaats reactie
Simonjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 jul 2010 20:46

achterste luchtveren vervangen tip beitelmethode

Bericht door Simonjanssen »

Hallo

Ik heb een paar dagen geleden de luchtveren van mijn 1999 p38 vervangen. Was nodig. Bijna een hele dag mee bezig geweest. Vooral met de demontage van de luchtveer rechts achter.
Begon dus met de luchtveer rechts achter. Ik probeerde de procedure te volgen zoals aangegeven op
http://www.rangerovers.net/repairdetails/airsuspension/airspreplace.html

Dat viel vies t tegen. De in dat artikel aangegeven spleet bovenin is nogal nauw. Met redelijk gemak kreeg ik de luchtslag uit de luchtveer. De De R-shaped pin (hairpin, grote splitpen) kreeg ik er met geen mogelijkheid uit.Hij was gaan roesten en had zich in het rubber fors uitgezet..Stevig trekken met een haak leidde tot het breken van de deze pin. Nog verder van huis.
Uiteindelijk heb ik het kunststof binnenscherm toch maar gedemonteerd en heb ik met de slijpschijf wat extra ruimte gemaakt in het metalen binnen scherm. Gelijk wel in de ferropox gezet.
Vervolgens ben ik nog tijden bezig geweest om de pin eruit te krijgen. Rijkelijk wd 40 gebruikt overigens. Uiteindelijk lukte dat met groot geweld met op maat gemaakte doorslag pennen. Hier werd ik niet vrolijk van.
Vervolgens bleek de onderste R shaped pin net zo muurvast te zitten. Hier ook weer rijkelijk wd 40 gebruikt en na heel lang wringen op een lastige plek kwam deze er ook uiteindelijk uit. Intussen wel de vingers beschadigd.
Als de veren nog niet zo oud zijn kun je kennelijk de hairpins er zo uit trekken. Ik denk dat deze balgen al wel 15 jaar erin zaten. Die pinnen corroderen toch en zetten dan hobbelig uit in het stevige rubber en vormen een stevig anker.

Dit zou me geen tweede keer gebeuren. Het geheel bij het linkerachterwiel nog eens goed bekeken. Ook hier kwamen de pinnen niet los. Vervolgens een set beitels gepakt. Deze goed scherp geslepen en met de vlakke kant naar beneden tussen de bovenste hairpin en het chassisdeel geslagen. De beitel past goed door de spleet. Met twee stevige klappen was de luchtveer boven los....
Ook de onderse hairpin zat muurvast. Vanaf de achterzijde van de auto de beitel met de vakke kant naar boven tussen het chassisdeel en de hairpin gebracht. Deze was met 1 welgemikte grote klap los....

Hierna gaat de demontage en montage redelijk vlot.
ik heb de beiteltruc nog nergens gelezen. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat niet ook ergens anders bedacht is.

groet

simon janssen
hengelo

de luchtzakken voor gingen veel makkelijker. De hairpins onder moesten er wel wat moeizaam uitgewrongen worden. Er was echter geen reden voor de beitelmethode.
Plaats reactie