Meldinggever uitschakelen

Onderwerpen gerelateerd aan foutmeldingen en het uitlezen van een Range Rover P38. Ervaringen diagnoseapparatuur en storingsmeldingen
Plaats reactie
VanHarten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2016 09:28

Meldinggever uitschakelen

Bericht door VanHarten »

Goedemorgen,

Sinds kort Range Rover P38 uit 1996 in het bezit. Auto geeft wat foutmeldingen van zaken
die wel in orde zijn. Op zich niet zo'n probleem maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft
met het uitschakelen van de melding gever(het piepje). Wellicht een stekkertje of iets dergelijks
wat losgekoppeld kan worden? De meldingen blijven gewoon zichtbaar maar dan heb je in iedergeval
niet het arsenaal aan piepjes bij starten en uitzetten.

Bedankt alvast,

Groet,

Gerben
4x4 Factor
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2016 20:31

Re: Meldinggever uitschakelen

Bericht door 4x4 Factor »

nadeel is dat je dan ook geen acoustische melding meer krijgt wanneer er wel een nieuwe melding is (remvloeistof laag, motoroliedruk weg verlichting stuk enz

buzzer zit meen ik achter of in je tellerunit...

Maar welke meldingen heb je dan in je dash (en als die "vals"zijn, waarom zijn de meldingen er dan?) wellicht zijn daar wel goede/makkelijke oplossingen voor zodat niet alleen het piepje maar ook de meldingen weg zijn....
VanHarten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2016 09:28

Re: Meldinggever uitschakelen

Bericht door VanHarten »

Goedendag,

Hartelijk dank voor het bericht. Dat is inderdaad wel een nadeel. De meldingen hebben voornamelijk betrekking tot
portier ruiten niet ingesloten en het dakraam niet ingesloten. De EAS defect is een standaard melding maar dat
klopt want de luchtvering is vervangen door schokdempers en veren.

Het viel me overigens op dat de melding van niet gesloten portieren een ander geluid geeft dan de EAS Storing. Wellicht 2 verschillende
buzzers?
4x4 Factor
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2016 20:31

Re: Meldinggever uitschakelen

Bericht door 4x4 Factor »

volgens mij zelfde buzzer (speakertje) dat ander signaal krijgt.

EAS kun je uitschakelen door twee jumpertjes op de EAS ECU stekker, dan krijg je alleen nog "vering handbediend" melding in het info display bij het starten, waarna deze verdwijnt en beide regels weer beschikbaar zijn voor de normal info.

raam niet ingesteld melding is normaalgesproken eenvoudig te verwijderen door elk raam in te stellen. Dit doe je door het raam in één beweging naar beneden te laten gaan, beneden de knop 3 sec vast te houden, dan het raam in één beweging sluiten en als het dicht is de knop nog 3 seconden vasthouden, je krijgt dan de melding "raam ingesteld (en welk raam) soms moet je die handeling twee of meer keren doen.

het dak is hetzelfde verhaal, eerst open schuiven, knop vasthouden, dan sluiten, vasthouden, even los, dan kantelen, vasthouden en dan krijg je meen ik de melding "ingesteld" al.

Elke keer als de accu leeg of losgekoppeld is geweest moet je dit weer doen.
VanHarten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2016 09:28

Re: Meldinggever uitschakelen

Bericht door VanHarten »

Bedankt voor het bericht. Ik heb nu alle meldingen uit en alleen de melding EAS nog maar die is wat mij betreft acceptabel.

Ik heb in de tussentijd nog wel een andere vraag gekregen, maar misschien moet ik er een nieuw onderwerp voor aanmaken? Zo ja dan hoor ik het graag even. Wanneer ik rem is soms het rempedaal erg zacht en kan ik die helemaal intrappen en soms is hij gewoon hard en remt hij goed. Onlangs wel wat remleidingen vervangen maar is goed ontlucht en verliest ook geen vloeistof. Ik kan ook niet herleiden in welke situatie hij het wel goed doet en welke niet. Een probleem met de rembekrachtiger?

Groet,

Gerben
4x4 Factor
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2016 20:31

Re: Meldinggever uitschakelen

Bericht door 4x4 Factor »

"Mooi dat alle meldingen uit gegaan zijn.

zou voor het overzichtelijk houden en terugvinden van info even een nieuw topic starten voor de rem inderdaad ;)

mbt de EAS meldingen door het verwijderen van de luchtvering

Onder de linker stoel ligt de EAS computer, (staat er volgens mij op) hierop zit een grote stekker, daarop kun je aan de achterzijde (waar de draden de stekker in gaan) vrij gemakkelijk twee draadbruggetjes leggen (ik heb het al vaker gedaan door een stukje draad te strippen aan beide uiteinden en deze gestripte stukjes even samen te draaien en bij de terminals in de stekker te steken en het draadje aan de originele draad op die terminal te verbinden met een klein tyrapje)

de pennen die je met elkaar moet verbinden:

Brugje 1: 1 en 25 brugje 2: 7 en 18

RangeRovers.net schreef: Getting Rid of EAS Fault Messages
If you convert to coil springs, the EAS system will get confused and constantly issue "EAS Fault" messages accompanied by annoying beeps. The different conversion kits have different methods of dealing with this problem, using proprietary electronic workarounds that fool the BeCM into thinking everything is fine. If your kit does not address this problem, or you do your own conversion, you can use the following home-grown method discovered by Dennis Altman. To clear the "EAS Fault, slow 35mph max" warning from the dash, put two jumpers on the connector to the ECU, one from pin 7 to pin 18 (ground ) and the other from pin 25 to pin 1 (+12v). (Note: As alert reader Robert Seccomb points out, the jumpers go on the back of the connector, under the shield, and the connector remains attached to the ECU). When you start up you will get a soft beep and short "EAS manual" message, then normal message center operation will resume. (This also work whenever you have the ECU disconnected - eg when in hard fault, waiting to get a reset and using manual operation)
Peter
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 nov 2009 14:33

Re: Meldinggever uitschakelen

Bericht door Peter »

Voor het probleem met de remmen inderdaad even een nieuw topic aanmaken

Gr. Peter
Cashforce
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2018 20:38

Re: Meldinggever uitschakelen

Bericht door Cashforce »

4x4 Factor schreef: 14 jan 2016 22:53 volgens mij zelfde buzzer (speakertje) dat ander signaal krijgt.

EAS kun je uitschakelen door twee jumpertjes op de EAS ECU stekker, dan krijg je alleen nog "vering handbediend" melding in het info display bij het starten, waarna deze verdwijnt en beide regels weer beschikbaar zijn voor de normal info.

raam niet ingesteld melding is normaalgesproken eenvoudig te verwijderen door elk raam in te stellen. Dit doe je door het raam in één beweging naar beneden te laten gaan, beneden de knop 3 sec vast te houden, dan het raam in één beweging sluiten en als het dicht is de knop nog 3 seconden vasthouden, je krijgt dan de melding "raam ingesteld (en welk raam) soms moet je die handeling twee of meer keren doen.

het dak is hetzelfde verhaal, eerst open schuiven, knop vasthouden, dan sluiten, vasthouden, even los, dan kantelen, vasthouden en dan krijg je meen ik de melding "ingesteld" al.

Elke keer als de accu leeg of losgekoppeld is geweest moet je dit weer doen.
Of als de accu helemaal leeg is geweest. Overigens die van mij had 3 maanden stil gestaan en het was -4 met de anwb deed hij helemaal niets meer met de ANWB naar hun locatie gereden maar geen enkele accu voor de RR. Zou de andere dag een andere gaan halen. Vervolgens gedacht ik rij een uur rond. En laat hem nog 40 minuten stationail lopen voor de deur. Andere dag starten lopen :D
Landrover P38 4.6 HSE 1997 oktober model jaar 98
Porsche Cayenne 4.5 S 2006
Lancia Thesis 2.4jtd 2007
BMW m3 e 92 2008
BMW 523i uit 99
BMW 525 station uit 2001
Plaats reactie