Ombouwen RRC naar klassiek kenteken

Informatie over wetgeving (RDW) en belasting bij klassiekers / oldtimers
Plaats reactie
JorisvGinderen
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2010 20:40

Ombouwen RRC naar klassiek kenteken

Bericht door JorisvGinderen »

Hallo allemaal,

ik ben inmiddels al een tijdje op zoek naar een Softdash met 3.9 V8 en klassiek kenteken. Gezien deze ofwel schrikbarend duur zijn... ofwel niet te vinden zijn; overweeg ik er zelf eentje om te bouwen.
Ik heb een 4-deurs RRC uit '83 te koop zien staan, icm een RRC Sofdash 3.9 V8.
Echter, naarmate ik me meer verdiep in de RDW regelingen, zie ik niet geheel hoe een dergelijke auto nog om te bouwen is.

Zijn er mogelijkheden volgens jullie om de volgende combinatie op klassiek kenteken te krijgen: oldtimer chassis, opbouw en motor van softdash. In twee keer aanbieden bij RDW bijvoorbeeld?

Ik hoor graag jullie advies!!

Gr, Joris
tbgsammetje
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:08

Re: Ombouwen RRC naar klassiek kenteken

Bericht door tbgsammetje »

hallo,

het ombouwen van auto's is tegenwoordig best lastig.
maar er is wel een trick die je uit kunt halen.
als je een rrc. uit het buitenland koopt ( duitsland). en daar een softdash in zet. en hem daarna pas importeert dus laten keuren bij het rdw.
in duitsland zijn de regels een stuk strenger. en op het kenteken staat niet wat voor dash er in zit. en er zijn gewoon rrc voor '86 met 3,9l motor.
dus dan krijg je het in nederland voor elkaar om bij het rdw tebeweren dat hij zo door het duitsen (ik meen dat het daar atag heet) rdw goed gekeurt is geweest.
en waar het rdw effectief naar kijkt of dat het klopt dus geen nieuwer model op oldtimer balken staat, en dat de wagen veilig is op de weg.

.succes
mvg. Sam v Diejen
JorisvGinderen
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2010 20:40

Re: Ombouwen RRC naar klassiek kenteken

Bericht door JorisvGinderen »

Hi Sam,

bedankt voor je reactie ten eerste.

Wat ik heb begrepen, is dit als volgt aan te pakken:

3.9 EFi in de belastingvrije RRC bouwen. Vervolgens de RRC aanbieden bij het RDW voor aanpassen van de kentekenbewijzen. (immers is er maar 1/3 "verjongt") Vervolgens, als de herkeuring succesvol is, en de kentekenbewijzen zijn aangepast; de koets van de jonge RRC op de balken van de Oldtimer plaatsen. Het is, heb ik me laten vertellen althans, moeilijk om te bepalen hoe oud / jong de koets is. Wel schijnt RDW te kijken naar nummers op bijvoorbeeld gordels, om te kunnen beoordelen of de koets uit hetzelfde jaar stamt als het chassis.

Echter, met al aangepast kentekenbewijzen, vraag ik me af hoe groot de "pak-kans" nog is...
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ombouwen RRC naar klassiek kenteken

Bericht door Bacchus »

Hoi Joris,

Als ik zelf jouw truc zou doen zou ik dat waarschijnlijk ook op de Duitse manier doen. Een Duitse auto kopen, die thuis aanpassen en dan importeren. Da's denk ik het meest rechtmatige en makkelijk. Zo weet ik dat het in Engeland ook veel makkelijker is om auto's om te bouwen en te keuren. Dan kun je een klassieke 110 TD5 rijden bijvoorbeeld. Alleen zit je dan weer met stuur ombouwen...

Ik weet van een paar vrienden die ook met een blauw kenteken rijden op een nieuwe koets dat die af en toe van de weg gehaald worden en gecontroleerd. Dus volgens mij is via illegale weg dan wel omkatten best link.

Aan de andere kant als ik mijn RRC uit 1973 opwaardeer met een 3,9 l en leren interieur, is er geen haan die er naar kraait. Maarja, da's een 3 deurs. (En ik ga hem origineel houden) ;-)

Ik ben benieuwd wat je gaat doen. Ben je van plan hem zelf om te bouwen?

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
louwe 16 klepper
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 aug 2010 08:36

Re: Ombouwen RRC naar klassiek kenteken

Bericht door louwe 16 klepper »

tjah maar als je een 4 deurs koets zet op n onderstel
met een bouwjaar van de tijd dat 4 deurs nog niet leverbaar was

dan blijft dat een makelijk herkennigspunt ;)
en ze zijn echt niet helemaal gek bij rdw

zelf ben ik ook nog bezig met een ombouw
maar heb als basis een 84 er duiste gepakt die al lpg had

daar heb ik nu al een nederlands kentken bij
en zet daar een complete opbouw van 92 op ;)
Plaats reactie