RDW Perikelen - Range Rover Classic

Informatie over wetgeving (RDW) en belasting bij klassiekers / oldtimers
Plaats reactie
dijkrover
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2011 16:47

Re: RDW Perikelen

Bericht door dijkrover »

Sorry heb via ander forum vernomen hoe het gegaan is.
Wens je succes Ar
Pmjbakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2013 23:11

Re: RDW Perikelen

Bericht door Pmjbakker »

Wie kan mij helpen aan een of meer foto's van oude vin nummers? Liefst classic circa '71. Ik ben bezig met het opstellen van een beroepschrift. Daarin wil ik aantonen dat vin nummers uit die tijd, door de LandRover UK met de hand werden ingeslagen en er logischerwijs niet altijd even recht en regelmatig uit zien. Alvast bedankt, Peter pmjbakker@gmail.com
Grene108
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2013 18:00

Re: RDW Perikelen

Bericht door Grene108 »

Ik was in het bezit van een RRC 300TDI met een chassis uit 1974.
Toen die in 2007 werd geimporteerd uit Engeland zat de diesel motor er al in alleen was die vierdeurs rechts gestuurd.
Bij de keuring werd hij gewoon op kenteken gezet uit 1974.
We hebben de RRC onderhand omgebouwd naar een links gestuurde softdash.
Begin dit jaar kwam 1 persoon van het Permenent AutoTeam (PAT) van de politie bij mij thuis langs om mijn auto te bekijken.
Hij twijfelde over de auto en vondt dat die bij de RDW opnieuw gekeurd moest worden.
Tijdens de keuring waar het PAT ook aanwezig was is de auto zijn kenteken kwijt geraakt.
Volgens hum klopte de auto niet en was die omgecat.
In de Range Rover Classic wereld word een auto niet omgecat maar omgebouwd (oncatten doen criminelen).
Ook hadden ze het over eem 3 liter diesel, of tewijl de kennis is ook niet wat je zou verwachten.
Alle papieren die wij hedden werden opzij gelegt en ze kwamen zelf met een import papier.
Op dit formalier stond het juiste chassis nummer maar het motor nummer wat er op stond was niet van mijn motor.
Het was een lange rij met nummer en niet een motor nummer van Land Rover.

Van de week zijn we bij de RDW in Zoetermeer geweest om hier over te praten.
Volgens hun hebben ze geen proceduren fout gemaakt en daar kan je het mee doen.
Ook al konden wij aantonen dat het chassis en de motor de zelfde waren als bij het importeren.
Het laat hun koud en er valt niet te praten.

Zo als je in een omgebouwde RRC rijd met een kenteken uit de jaren 70.
Wees dan op je hoeden, het is geen zekerheid dat je bij een keuring door de RDW of PAT je kenteken kan behouden.
Vooral als het door PAT van Hollandsmidden gedaan wordt.
dyyngo
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2015 21:52

Re: RDW Perikelen - Range Rover Classic

Bericht door dyyngo »

Nog even over trekvermogen:
De RDW schijnt aan een code op kenteken te kunnen aflezen wat het trekgewicht is.
Bij mijn 73er die bij de belgische wegenbouw gebruikt is kreeg ik ongevraagd 3500 kg.
Mijn zwitserse RR uit 76 die ooit luchtremmen had, 3500kg
Maar mijn 75er van de Luxemburgse post slechts 2000 kg.
En dat is volgens hen niet te veranderen.
DAppeldorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2016 09:08

Re: RDW Perikelen - Range Rover Classic

Bericht door DAppeldorn »

Nou daar kan ik mij ook bij aansluiten jammer genoeg.

Ik heb meegedaan aan z'n onderzoek, auto is precies zoals hij is ingevoerd en op kenteken is beschreven.
Daar had de rdw geen boodschap aan blijkbaar, er zit een 81 a 82er 4 deurs koets op een 79er chassis.
Beroep aangetekend en voor het gerecht geweest.

Ze waren weer lekker kort door de bocht want alleen de daadwerkelijke onderzoek was geldend.
En ze hadden geen boodschap aan hoe de auto was ingevoerd en op kenteken staat.
Eerst lag het aan de koets, toen aan de motor enz enz, ik heb gevraagd tijdens de hoorzitting of daar ook foto's of bewijzen van waren.
Niet dus.

De kennis is inderdaad ver te zoeken bij de rdw, ook bij twijfel dus alleen gebaseerd op een oordeel en aanname van de rdw man ben ik mijn kenteken kwijt.
Dit valt me behoorlijk tegen van ons landje, dat zonder bewijs en alleen gebaseerd op een aanname dit kan.
Ik had een rapport van meer dan 15 pagina's tegenover 1 A4tje van de rdw met mijn bevindingen.
Zelfs met foto's dat er aan de binnenkant chassis geen lassporen zijn te vinden, foto's van import enz enz
Maar dat mocht niet baten.

Raar dat dit allemaal kan tegenwoordig.
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RDW Perikelen - Range Rover Classic

Bericht door Bacchus »

Hoi allen, (bericht komt ook in een apart topic)

In dit onderwerp zijn al veel reacties te lezen van mensen waarbij de RDW zomaar het kenteken ingenomen heeft.
Deze zomer is mij hetzelfde overkomen. Een mooie RRC die ingevoerd is uit Engeland als 4 deurs, met een 3,9 V8 en een chassis uit 1975.

Na wat onderzoek blijkt dat de RDW zonder enige tegenspraak met regelmaat kentekens inneemt. Dat overkomt Range Rover Classics rijders, Mercedes G klasse rijders, Toyota Landcruiser rijders en Jeep rijders.

En overal hoor je de volstrekte willekeur in de argumenten van de RDW en de volstrekte willekeurigheid in het proces. Tevens hoor je van iedereen dat de hoorzitting van de RDW een volstrekt zinloos toneelstukje is, waar nog nooit iemand een eerlijke behandeling van de zaak gekregen heeft. Dit is natuurlijk te verklaren doordat de een interne aangelegenheid is binnen de RDW. De enige manier om hier een onpartijdig oordeel over te verkrijgen is een rechtszaak aan te spannen, na de afwijzing van de hoorzitting.

Mijn mening is deze:

De Europese wetgeving zegt dat voertuigen met een geldig kenteken in een EU lidstaat, ook een geldig kenteken moeten krijgen in een ander EU lidstaat. Daarom kan de RDW de invoer van een RRC met een afwijkende motor en body op een klassiek chassis niet tegen houden, en daarom (moeten) ze deze auto's gewoon toelaten en een geldig kenteken geven. Het staat immers zo op het Engelse kenteken en dus moeten ze dat overnemen.

In Nederland zelf is er de zgn 1/3e - 2/3e regel verzonnen. Zoals bekent zegt deze regel dat de hele identiteit van het voertuig vastgesteld wordt door de identiteit van 2/3e van het voertuig. En dit kan Nederland doen met Nederlandse auto's. Echter kunnen ze dit niet doen bij invoer van auto's uit EU lidstaten, omdat dan de Europese wetgeving doorslaggevend is.

En wat doet de RDW in deze gevallen? Na een tijdje wordt je alsnog van de weg geplukt en pakken ze alsnog je kenteken af! Dat kan natuurlijk niet. Ze behandelen dit dan als "gewone" Nederlandse auto's, negeren de Europese wet, en pakken domweg het kenteken af.
Ik vind dat dit absoluut niet kan! En ik wil het uit vechten ook!
Het advocaten kantoor Dudink & Starink Advocaten doen veel zaken tegen de RDW met ingetrokken kentekens.

Ik wil met Mr Dudink proberen mijn kenteken terug te krijgen en wellicht dat deze zaak betekend dat vele van jullie of ook je kenteken terug kunnen krijgen, of wellicht recht hebt op een schade vergoeding. (Let op het gaat nu alleen om geïmporteerde auto's)

Graag wil ik jullie verzoeken of jullie wanneer je met succes een beroep of een rechtszaak gewonnen hebt, en je kenteken terug gekregen hebt, even contact met me op te nemen!! Dit om de zaak sterker te maken.

Volledigheidshalve de contact gegevens van de advocaat, mocht je hier ook (nog) een beroep willen instellen tegen de RDW:

Dudink & Starink Advocaten
Meerstraat 50
1941 JC Beverwijk
0251 22 46 46
info@dudinkstarink.nl

Alvast dank,

Met vRRiendelijke gRRoet,

BaRRt
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RDW Perikelen - Range Rover Classic

Bericht door Bacchus »

Heren en Dames,

Mijn advocaat heeft onlangs ook weer 2 rechtzaken gewonnen tegen de RDW, het kan dus wel.

Zie hier een verslagje:

http://dudinkstarink.nl/geen-categorie/ ... -oldtimer/

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
IJlstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2019 23:44

Re: RDW Perikelen - Range Rover Classic

Bericht door IJlstra »

Dergelijk verhalen zoals voorgaande maakt de aanschaf van een classic erg oninteressant. Daar waar ik op het punt sta een classic aan te schaffen welke een "78 kenteken heeft, weliswaar met een 3.5 v8 carb. op lpg en automaat, en een vierdeurs koets.

Het dunkt mij hier eens verder goed in te lezen alvorens er één aan te schaffen.
deusjevo
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2019 22:54

Re: RDW Perikelen - Range Rover Classic

Bericht door deusjevo »

IJlstra schreef: 27 nov 2019 19:02 Dergelijk verhalen zoals voorgaande maakt de aanschaf van een classic erg oninteressant. Daar waar ik op het punt sta een classic aan te schaffen welke een "78 kenteken heeft, weliswaar met een 3.5 v8 carb. op lpg en automaat, en een vierdeurs koets.

Het dunkt mij hier eens verder goed in te lezen alvorens er één aan te schaffen.
Op zich moet dat mogelijk zijn toch?
Alleen koets veranderd naar 4 deurs.

Heb je een link naar de auto?
Range Rover Classic 300Tdi 1972 in Epsom Green ;)
Plaats reactie