rechtszaak tegen de RDW

Informatie over wetgeving (RDW) en belasting bij klassiekers / oldtimers
Plaats reactie
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

rechtszaak tegen de RDW

Bericht door Bacchus »

Beste Range Rover Classic liefhebbers, (en tevens Mercedes G-klasse-, Jeep- en Toyota Landcruiser liefhebbers, zeg het voort!)

Op dit forum zijn al veel reacties te lezen van mensen waarbij de RDW zomaar het kenteken ingenomen heeft.
Deze zomer is mij hetzelfde overkomen. Een mooie RRC die ingevoerd is uit Engeland als 4 deurs, met een 3,9 V8 en een chassis uit 1975, is op slag niets meer waard omdat het kenteken ongeldig verklaard wordt. Met terugwerkende kracht zelfs! En de auto moet dus ook meteen van de straat af en je mag er geen meter meer in rijden.

Na wat onderzoek blijkt dat de RDW zonder enige tegenspraak met regelmaat kentekens inneemt. Dat overkomt Range Rover Classics rijders, Mercedes G klasse rijders, Toyota Landcruiser rijders en Jeep rijders.

En overal hoor je de volstrekte willekeur in de argumenten van de RDW en de volstrekte willekeurigheid in het proces. Tevens hoor je van iedereen dat de hoorzitting van de RDW een volstrekt zinloos toneelstukje is, waar nog nooit iemand een eerlijke behandeling van de zaak gekregen heeft. Dit is natuurlijk te verklaren doordat de een interne aangelegenheid is binnen de RDW. De enige manier om hier een onpartijdig oordeel over te verkrijgen is een rechtszaak aan te spannen, na de afwijzing van de hoorzitting.

Mijn mening is deze:

De Europese wetgeving zegt dat voertuigen met een geldig kenteken in een EU lidstaat, ook een geldig kenteken moeten krijgen in een ander EU lidstaat. Daarom kan de RDW de invoer van een RRC met een afwijkende motor en body op een klassiek chassis niet tegen houden, en daarom (moeten) ze deze auto's gewoon toelaten en een geldig kenteken geven. Het staat immers zo op het Engelse kenteken en dus moeten ze dat overnemen.

In Nederland zelf is er de zgn 1/3e - 2/3e regel verzonnen. Zoals bekent zegt deze regel dat de hele identiteit van het voertuig vastgesteld wordt door de identiteit van 2/3e van het voertuig. En dit kan Nederland doen met Nederlandse auto's. Echter kunnen ze dit niet doen bij invoer van auto's uit EU lidstaten, omdat dan de Europese wetgeving doorslaggevend is.

En wat doet de RDW in deze gevallen? Na een tijdje wordt je alsnog van de weg geplukt en pakken ze alsnog je kenteken af! Dat kan natuurlijk niet. Ze behandelen dit dan als "gewone" Nederlandse auto's, negeren de Europese wet, en pakken domweg het kenteken af.
Ik vind dat dit absoluut niet kan! En ik wil het uit vechten ook!
Het advocaten kantoor Dudink & Starink Advocaten doen veel zaken tegen de RDW met ingetrokken kentekens.

Ik wil met Mr Dudink proberen mijn kenteken terug te krijgen en wellicht dat deze zaak betekend dat vele van jullie of ook je kenteken terug kunnen krijgen, of wellicht recht hebt op een schade vergoeding. (Let op, het gaat nu alleen om geïmporteerde auto's)

Graag wil ik jullie verzoeken of jullie wanneer je met succes een beroep of een rechtszaak gewonnen hebt, en je kenteken terug gekregen hebt, even contact met me op te nemen!! Dit om de zaak sterker te maken.

Volledigheidshalve de contact gegevens van de advocaat, mocht je hier ook (nog) een beroep willen instellen tegen de RDW:

Dudink & Starink Advocaten
Meerstraat 50
1941 JC Beverwijk
0251 22 46 46
info@dudinkstarink.nl

Alvast dank,

Met vRRiendelijke gRRoet,

BaRRt
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Thijs B
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2018 10:41

Re: rechtszaak tegen de RDW

Bericht door Thijs B »

Hoi Bart,

Een wellicht wat late reactie op je bericht maar ik heb recent (jan 2018) een RRC gekocht om op te gaan knappen, zodoende.

Het is een chassis uit 72 met een 3.9 injectie met LPG en automaat en een (luxe) 4 deurs koets.
Er zit een kenteken bij op 1972, zat tot jan 2017 in de APK, is in 1999 ingevoerd en is momenteel geschort.
Er moet redelijk wat aan gebeuren om hem netjes en technisch oke te krijgen.
Uiteindelijk gaat ie alleen gebruikt worden om ca. 10x per jaar met een zware paardentrailer naar het strand te rijden en verder niet.
Ik heb een aantal jaren hiervoor een Defender gebruikt maar vond de motor te licht en wil graag een automaat.
En het wel betaalbaar houden dus iets belastingvrij gezocht.

Maar nu lees ik hier en daar over het innemen van kentekens van dit soort auto's.
Kun je me aangeven wat er gaande is want kennelijk heb ik iets gemist.
Tevens vraag ik me af hoe de ontwikkelingen zijn rond de rechtzaak die je noemt.

Alvast dank voor je reactie,
Thijs
Bacchus
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 dec 2010 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: rechtszaak tegen de RDW

Bericht door Bacchus »

Hoi Thijs,

Als je me in een prive bericht een tel nr geeft, dan bel ik je wel even!

Groet
Bart
Eight little kittens purring, and when I touch the loud pedal, they growl at me!
Thijs B
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2018 10:41

Re: rechtszaak tegen de RDW

Bericht door Thijs B »

Helaas kan ik je geen PB sturen (?)
Als je me morgen zou willen bellen dan graag op 06 2123 7060.

B v d
Peter
Beheerder
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 nov 2009 14:33

Re: rechtszaak tegen de RDW

Bericht door Peter »

Hoi,
Geen PB klopt. Heb ik recent uitgeschakeld omdat ik ook vaak lees dat PB berichten via het forum niet aankomen (?).

De optie contact via e-mail werkt wel.
Gr Peter
Plaats reactie